Alder ikke gør dette fænomen alene.
Jeg har bl.a en praktisk taget ubrugt 168000 Sub fra 1989 med kraftig "patina". Rolex brugte 3 forskellige skive producenter indtil op i halvfemserne. Visse af skiverne fra denne tid var af særdels ringe kvalitet, bl.a 16550 skiven. Den var kridhvid som en almindelig Explorer II, men fik den cremede nuance efter ganske kort tid grundet den dårlige belægning.
Det samme problem kan ses på visse 16800/0 Subs. Nogle falmede som en gammel skive, andre fik brune markeringer og selve skiven krakkelerede lige efter uret kom i brug. Iflg. autoriserede Rolex urmagere gjorde blot sekundvisernes tikken at skivens belægning krakkede. Om dette mere er en henslængen bemærkning for at sætte kvaliteten i relief ved jeg ikke, men under alle omstændigehder var disse skiver særdeles følsomme og blev skiftet gratis af Rolex, når kunden bemærkede dette eller uret kom til sit første eftersyn.
Jeg har valgt at beholde denne krakkede skive på et af mine 168000 for at beholde det i 100% original stand. Kald blot dette en smule nørdet. Se billedet herunder af en anden 16800 skive. Dette illustrerer meget godt problemet. Læg også mærke til de brunlige markeringer. Denne skive kom ligeledes fra et næsten ubrugt ur.
(alt+p)
Billedet herunder viser en 168000 hvor skiven er falmet som en vintage skive, markeringerne har dog minimal patinering. Dette ur bærer dog tydeligt præg af en sund brug siden det blev købt hos Klarlund i 1988.
(alt+p)
Eksempelvis 1655 Explorers med mange år på bagen har "korrekt" patina, dvs. tritium, der er blevet nærmest sandfarvet med tiden, en rød 24timers viser der er blevet orange eller en sort skive der med tiden er blevet mere koskgrå eller endda til tider brunlig. Igen alt efter skiveproducent. Jeg har endda set Daytonas med brunlige kronograf markeringer, som nærmest kan kaldes for chokoladefarvede. Der var desværre ikke tale om special edition Daytonas, men blot dårlig kvalitet skiver.
...og det er derfor vi elsker Rolex.