Bare jeg kunne faa et Seiko....
#1
Hej,

Jeg er paa udkik efter et 'swiss made' eller andre intressante ure, men det jeg entlig gerne vil have er et der virker ligesom mit Seiko Chronograf ur, nemlig hvor man udover det primaere ur, ogsaa har et ur i en af de "smaa" skiver med baade minut og time viser, som saa kan staa paa en anden tids zone. - der der nogle der har nogle gode ideer, til hvad jeg skal kigge efter?

Jacob
Svar
#2
Der er flere "Swiss Made" mærker med GMT modeller (bl.a Rolex, Omega), som har en ekstra, normal størrelse viser, der går en gang rundt på 24 timer. Der kan så være forskellige metoder til at vise forskellige tidszoner; dreje lynetten, separat indstilling af den normal timeviser, etc. Men det er måske ikke det, du er efter?

/Bjørn.
Svar
#3
Hej Bjoern,

Det jeg har er et ur der udover det "store" ur har fire kunktioner rundt paa skiven. datoen og 3 "smaa" ure, det ene er en secund viser, det andet er minut viseren til stopuret og det sidste og vigtigste er et alm ur, der har nummerene fra 1 - 12 og me den minut og en time viser som instilles med egen drejeknap. - et GMT kan det klare det samme?

JACOB
Svar
#4
Jacob,

Rolex's GMT-II (som jeg selv har) har jo altså ikke stopur. Men den har præcis den funktion du beskriver, blot med to visere i alm. størrelse og centreret i midten af skiven. Den ene viser går rundt en gang på 24h, og er den man normalt ikke stiller (bortset fra når uret som sådan stilles). Kransen viser fra 0 til 24 og kan stilles efter ønske. Jeg har f.eks. stillet 24h viseren, så den viser UTC tid, og stiller kransen efter, hvad jeg har befor for af alternativ tidszone. Se f.eks. billedet nedenfor af mit ur. Den normale timeviser kan stilles helt individuelt uden at stoppe uret og den stiller jeg så altid på den faktiske tid, hvor jeg opholder mig.

Billedet af mit ur viser at klokken er lidt i 2 (og det er i praksis eftermiddag dansk sommertid), kransen står på 17 (eller -7) som er sommertid i Californien, hvor jeg har kontakt med en del kolleger, og hvor klokken altså er lidt i 5 om morgnen, som vist af den røde viser. Hvis jeg om vinteren er i Californien vil kransen nok stå på 1, da Danmark (der i så fald er min alternative tid) om vinteren er 1 time foran UTC (=GMT). På Rolex's GMT (altså i modsætning til GMT-II) kan 12h viseren ikke stilles uafhængigt at 24h viseren, så har kun kransen til at justere for andre tidszoner, og man kan derfor ikke skifte mellem ændrede lokal-tider. Rolex's explorer-II har ikke drejelig krans, og man kan derfor ikke skifte mellem ændrede alternative tider. Jeg mener (men spørg andre for at være sikker), at Omega's GMT'er har samme muligheder som Rolex GMT-II.

İmage

PS for de pedantiske: Jeg ved godt at UTC ikke er helt det samme som GMT Icon_smil

PPS: Det er et fedt ur!

/Bjørn.
Svar
#5
Jeg skulle måske lige have tilføjet, at ved skift mellem sommer- og vinter-tid stiller jeg ikke selve uret (=24h viseren) men justerer blot 12h viseren og kransen.

/Bjørn.
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)