Smart watch
Hvad mener forum om Smart-watches eller vearables, der nu gennem længere tid har stået på spring ind på det elektroniske forbrugermarkedet?

For mit eget vedkommende, ihændespiller alderen mig muligheden for at give den i rollen som "sur gammel mand" (ligger så glimrende til mig) - og bare afvise det fnysende.
Desværre forholder det sig ikke så enkelt. - "Gammel" giver også en række (tilsvarende) erfaringer, at spille på.
Det er navnligt erfaringerne fra forskellige fremtidsforskeres spådomme, der viste sig - skal vi kalde det "fortsat urealiserede". Det kunne f.eks. være:
# Da IBM udviklede sin Main Frame serie 7000, udtaltes det, at 4-7 af disse ville dække USA's computerbehov i en lang årrække.
# Maya indianernes kalender udløber 21 december 2012, og det gør jorden også.
# Large Hadron Collider vil medføre dannelse af et sort hul, der opsluger verden. Iøvrigt en fin måde, kollektivt at tage billetten.
Det ville foregå med lysets hastighed, og selv de som befandt sig fjernest, ville ikke engang få tid til at sige "Hov!".
# Det billetløse samfund vil være etableret inden 1990.

Og sådan har det været med mange teknologier og forudsigelser om samme.
Jeg faldt over oktober nummeret af "Lyd og Billede", hvor der var flere artikler om "vearables".

İmage
Her er Sony's bud på fremtiden

İmage
Asus er også med fremme i feltet

İmage
Apple optræder i bladets artikel om "Lir & Blær"

İmage
Om Apples frembringelse skriver Peter Gotschalk:
Lad os én gang for alle slå fast, at den schweiziske high-end urindustri ikke har noget at frygte fra Apple Watch.
Rolex vil næppe se deres omsætning (der var 29 mia. kroner i 2013) forsvinde som dug for solen, når Apple Watch kommer på markedet i begyndelsen af 2015.

Der kan til gengæld være svære tider i vente for de mange quartz-, trænings- og fritidsure.
Så måske bliver det Casio, Polar og Suunto, der især kommer til at mærke den varme æbleånde i nakken.

Det er bemærkelsesværdigt, at de fleste af disse gadgets efterhånden forlader et futuristisk design, og hælder imod designet fra det klassiske armbåndsur.
I min referance var der fortrinsvis firkantede eksempler; men også runde "ure" er på markedet.

Når jeg sådan hælder lidt for og lidt imod, er det naturligvis på bagrund af erfaring om fortidens fejlagtige forudsigelser.
F.eks. opfandt man på et tidspunkt en såkaldt laser. Da det skulle demonstreres hvad sådan een kunne, viste man, at man kunne belyse et areal på månen og erkende det fra jorden.
Laser er et glimrende eksempel på, at "noget bliver opfundet, og ingen aner en skid om, hvad det kan bruges til". - I dag bruges laser i kolossalt mange sammenhænge.

Alligevel sidder der nogle modstræbende billeder i mit hoved, overfor en dims, der meddeler: "Dit hjerte slår med 69 slag i minuttet". Skønt tænker jeg; så er jeg altså i live!
Tilsvarende har jeg det lidt ambivalent med, at producenterne kalder det et ur, og bevidst designer produktet som et klassisk armbåndsur.

Men hvad siger forum????
- Er det et fremtidigt underforum, er det i orden at udviklerne kalder det "et ur", er det en fis i en hornlygte, eller er det bare det, vi har gået og ventet på, uden at kende vores behov?

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Smart watch vil aldrig være noget for mig, da jeg har nok i min mobil, og jeg langt fra har brug for at være koblet op hele tiden. Som altså er ideen med disse "ure".
Ser lidt smartwatch for dem som køber en Skoda (læs: praktisk all around bil) og mekaniske ure for dem som er mere tilhænger af en gammel Ferrari (læs: bil uden AC, Radio etc.)
Urerene er to to forskellige segmenter, og i 99.9 procent af tilfældene, tror jeg ikke, at en rolex ejer skiller sig af med det, pga. Han er så forbløffet over det smart watch.

Sent from my iPhone using Tapatalk
If you ain't using it, you abusing it!
Svar
Jeg tror en stor del af svare ligger implicit i dette:

Geodoc Skrev:Om Apples frembringelse skriver Peter Gotschalk:
Lad os én gang for alle slå fast, at den schweiziske high-end urindustri ikke har noget at frygte fra Apple Watch.

Selvfølgelig har den næste smarte dims en plads i vores forbrugersamfund; men det store spørgsmål vil nok være: Vil den erstatte noget andet, eller vil den være et supplement. PC industrien er ganske givet klar over, at de mange Tab's, Pad's, eller hvad de nu hedder, efterhånden tager en del af deres marked. Mobiltelefonen, der blev til en smart phone har jo også taget markedet for fastnettelefoner og GPS'er.

Der er givet er marked for smart watch, og nogle vil sikkert have det som supplement til andet elektronisk halløj, og efterhånden som erstatning for noget. Men hvis vi ser på den klassiske bedre ur-industri (i praksis læs: mekanisk), er der nok et meget begrænset overlap til smart watch, så de to, tror jeg, fortsætter stort set uafhængigt af hinanden. Det kan da sagtens være, at en ur-nørd eller almindelig bruger af "rigtige" ure også finder på at købe et smart watch. Men jeg tror ikke, det bliver på bekostning af de "rigtige" ure.

Mon ikke snarere vi vil se, at supermarkederne og de sædvanlige strøgbutikker med udhængsskabe i løbet af kort tid vil skifte fra kedelige quartz-ure til lige så kedelige smart watch kloner? Hvis jeg må komme med en forudsigelse, så går der højst to år, før Netto har en kedelig smart-watch klon til 99 kr.

Lad mig lige til sidst komme med en anden kommentar: Flere seriøse ur-magasiner har haft en artikel om Apples Smart Watch, som vel hedder iWatch. Og alene det siger vel noget?

/Bjørn
Svar
I do not think they will last very long . They can never replace a normal wristwatch , because the big brands will never take the idea or technology
into their watches . And the fact that they are already out of date . In a few years virtual visual screens will replace many of the gadgets we use today . Things go so fast in the computer industry , these watches are just a small phase intended just to earn a quick buck . I give them 4-5 years before they all end in the great computer junkyard .
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
Et af mine problemer med I-Watch eller smart Watch er, at det ikke har et umiddelbart indlysende formål.
- jeg oplever ikke et forklarelsens udbrud: At det er da lige hvad menneskeheden står og mangler, eller hvor vil sådan dims da løse mange problemer i hverdagen Icon_e_wink

På den anden side, må jeg lige plage forum med en personlig oplevelse. Jeg blev for et par år siden udrustet med en I-Phone.
Min søn agtede at udskifte sin daværende model III, som jeg overtog. Siden da har jeg "været på I-Phone", sådan ca. 1-2 generationer bagud Icon_e_wink
Ved min teknologiske opdatering fra en mobiltelefon til en smartphone, fik jeg det gode råd:
"La' nu vær' med at betragte det som en telefon. Det er en computer, der "tilfældigvis" også kan anvendes til telefoni".

Det har jeg siden fundet, er en ganske præcis definition, når jeg surfer, finder vej, søger information, læser urforum on the fly, læser avis, henter en vejrudsigt med skyfilm osv. osv.
På samme måde, er et I-watch næppe heller (blot) et ur; men "tingesten" har ikke den samme nærliggende og åbenbare funktionalitet som I-Phonen.

Så er der lige det med prisen. Den bliver omkring et par tusinde, og der er næppe heller tvivl om, at smart-watch kloner hurtigt vil opstå og sænke prisniveauet.
Dog har Apple planer om en de-luxe udgave i guld til ca. 30.000 kr. Det vil nok blive efterspurgt af samme segment, som ikke kan få nok diamanter på et Rolex...
... eller sagt på en anden måde; næppe et publikum, der vil blive taget seriøst på forum.

Det bliver spændende hvad "tingesterne" egentligt kan, og hvad de tilbyder.
- Selv om de tilbyder at vise klokken, bliver de ikke umiddelbart et ur, i hvert fald i den forstand vi her på forum opfatter det.

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Mit motto har altid været "man må ikke gå ned på udstyr". Så når jeg skal ud og trampe i pedalerne på min racer, så er der ikke mange der kan følge med, altså på udstyret og måske også derfor det kniber lidt for mig op ad bakkerne.
Men når det gælder Smart Watches tror jeg nu vælger at gå ned på udstyret, jeg har jo tidligere prøvet LED og LCD quartz for så at vende tilbage til den gode gamle mekanik. Jeg orker heller ikke flere strømforsyninger, for uret skal vel lades op hver dag.
Mvh. PHO
Svar
Geodoc Skrev:Så er der lige det med prisen. Den bliver omkring et par tusinde,

Nå - jeg anede ikke, hvad det skulle koste. Men som jeg har sagt mange gange her på forum, så er prisen jo ikke relateret til, hvad det har kostet at udvikle og producere, men udelukkende baseret på, hvad køberne vil give for den. Det kommer jo også til at gælde den guld-model, Geodoc nævner.

Men jeg skal så nok bare justere mit gæt på klon-prisen i Netto's rodekasse efter højst to år: Omkring et par hundrede er mit gæt.

/Bjørn.
Svar
Lad mig lige runde denne tråd af med to læserbreve i decemberudgaven af "Armbanduhren", som i den forrige udgave netop havde en artikel om Apple Watch. Det ene læserbrev lyder:

Citat:Til Deres artikel om Smartwatch fra Apple i den sidste udgave ønsker jeg blot at sige, at et sådant "ur" lige så lidt hører til i Armbanduhren som TV-ure fra Casio eller kalorie- og skridttællere til joggere. Ganske vist har har man det rundt om armen. Men dermed er sammenligningen med et armbåndsur også helt udtømt.

Og det andet:

Citat:Et armbåndsur, som man om natten skal sætte i stikkontakten, hvor findes dog noget sådant? De bedes venligst forskåne Deres læsere for sådanne computerspillerier!

(Det sidste ord "Computerspielereien" er svært at oversætte til dansk).

/Bjørn.
Svar
Fornuftige ur-entusiaster der har skrevet de to indlæg. Icon_e_biggrin
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)