Kronerør på IWC 3536 ?
#1
Hej forum

Der er på det seneste opstået lidt bøvl med mit IWC 3536 (i titanium). Det er vanskeligt at skrue kronen i igen efter den har været ude - den "bider" sig ikke rigtig fast. Når jeg får ramt rigtigt, så er der måske kun en halv omdrejning fra "kontakt" til helt iskruet.

Og jeg er gået hen og blevet lidt nervøs for, at dette kræver en udskrivning af mere substantiel karakter Icon_smil.

Men husker dog at have læst (for måske adskillige år siden), at der på 3536 sidder et "kronerør" (ikke sikker på betegnelsen), som blot kan skiftes, hvis gevindet heri er blevet slidt (i øvrigt i lighed med mange andre ure - men dog ikke alle, så vidt jeg kunne forstå og erindre).

Jeg tænker, at ovenstående symptomer tyder på slidt gevind. Måske i kronen? Måske i kronerøret?

Og så til spørgsmålene (som jeg er med på jeg blot kan få besvaret med en opringning eller to til rette vedkommende - men nu er der jo et forum lige ved hånden Icon_smil).

1. Sidder der er et "kronerør" (eller hvad sådan et nu hedder) i 3536 og kan det blot skiftes?
2. Hvis ja, er det en mindre operation (for en urmager) at skifte et sådant?
3. Kræver det en tur på "Strøget" eller er det noget for én af de 3-4 andre sædvanligt omtalte i Kbh. området?

Godeftermiddag.

Hilsen
Kasper
Svar
#2
It sounds to me like you are not screwing it in properly . You must not try to force it in , or you will destroy the screw thread . All watches with screw crowns can be a hit or miss , when you are screwing them in again . Try pulling the crown out and push it gently in , and turn while giving a little pressure . Try this a few times until it begins to turn without resistence . Do not ever try to force it to wind in especially on a titanium watch . It is not for sure you have destroyed the thread , so try this first .
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
#3
en god måde at sikre sig at man i det mindste har rigtigt fat i et gevind er at starte i/på-skruning venstre om - (med let tryk indaf Icon_e_wink )
du vil indenfor en omgang mærke en svag aksial bevægelse i kronen, det er starten på gevindet (indløbet) SÅ skruer du højre om!
1 til 1½ omgang fra gevindet fanger, til kronen er i bund er nok ret normalt
Kronerør bliver slidt i vekslende grad, det eneste jeg regulært har slidt op - ingen gænger overhovedet! var på min Sato kampsvømmer
men den har 6497 værk & manuelt optræk - så det var forventeligt - jeg lavede et nyt sæt - krone & kronerør i bedre materialer - problem solved! Icon_e_biggrin
Svar
#4
tak for svar begge to.
Jeg synes virkelig jeg har været forsigtig. Og håber, som Willy skriver, at der ikke er noget galt.
God ide med den indledende venstre-drejning, Bjørn, den tager jeg til mig.
Jeg bringer uret til en fagmand snarest.
/k
Svar
#5
Ellers kan du tilmelde dig til Fyraftensøl senere på måneden.

Jeg kommer og tager mit 3536 ti med.

Så kan vi sammenligne skruekroner.
Mvh Kim 
Svar
#6
avantismo Skrev:Ellers kan du tilmelde dig til Fyraftensøl senere på måneden.

Jeg kommer og tager mit 3536 ti med.

Så kan vi sammenligne skruekroner.

ja, se at komme til fyraftensøl den 19. sept.
--
"Bare ét ur til, så er samlingen komplet!"

Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)