Svar: 3,915
Tråde: 143
Modtaget Likes: 174 i 126 svar
Givet Likes: 25
Nej, det kan de ikke.
Al verdens eneherskere og diktatorer har boret alle mulige slags ure fra den dyrere ende gennem tiderne. Jeg tror selv at Rolex og Patek er topscorere. Men lige meget hvad:
Det var bare en joke, Claus
VH. john
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !

)
•
Svar: 349
Tråde: 60
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 4
Lidt mere historietime:
The German term "Beobachtungsuhr" dates back to navigator's watches of WW II. Strictly translated it means "Observation watch", but on most watch related fora you'll read either "pilot's watch“, „B-watch“ or even „Flieger“, which is the expression I like most.
These B-watches have been made for the German Luftwaffe by only 5 manufacturers
A. Lange & Söhne
Laco (Lacher & Co)
Stowa (Walter Storz)
Wempe (Chronometerwerke Hamburg)
IWC
and contained high quality pocket watch movements:
Lange & Söhne: cal. 48/1
(due to limited capacities watches have been assembled by Huber/Munich, Felsing/Berlin, Schieron/Stuttgart, Schätzle & Tschudin/Pforzheim, Wempe/Hamburg).
Laco: Durowe cal. D 5
Stowa: Unitas cal. 2812
Wempe: Thommen cal. 31
IWC: cal. 52 SC (SC= „seconde central“)
Med venlig hilsen
Borgbjerg
•
Svar: 1,011
Tråde: 49
Modtaget Likes: 57 i 35 svar
Givet Likes: 133
Jeg mener ikke at det nævnte Stowa er direkte rip off af IWC ref 3536, men der er væsentlige designligheder på en måde at helhedsindtrykket på Stowa'en ikke kan undgås at henlede MINE tanker på ref. 3536. Men flot er det!
Men når vi er ved pilot ure som generel kategori, er jeg mest fascineret af netop de gamle tyske observationsure (udtrykket pilotur her er faktisk misledende, da det var observatøren på bar uret). Selv har jeg et Laco ur (med type B-dial) på ønskelisten. Synes Laco's nuværende ure er mest tro mod det oprindelige design. Stowa's ure er heller ikke helt dårlige imo.
Mvh. Bjørn
Seiko "Grand Cocktail" SDGM003, Omega SMPc, Magrette Dual Time, Seiko "Sumo" SBDC003, Steinhart OVM, Seiko SKX007 (modded), Certina DS Caimano, Casio G-shock, Casio Duro MDV106
•