TDN's stopure samling
Sjovt at se stopurene Thomas

<!-- l --><a class="postlink-local" href="http://itstime.dk/urdebatten/viewtopic.php?f=44&t=3423" onclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?f=44&t=3423</a><!-- l -->

Men jeg kom til at tænke på om du får lavet service på sådan nogen også? Det må være et godt sted selv at starte hvis man vil forsøge sig ville jeg tro - relativt få dele - eller?

Vh baun
Svar
Hej!

De er faktisk i så god stand alle sammen at det ikke har være nødvendigt at få lavet service på dem. 3-4 af dem er nærmest NOS med Omega hang tags på stadig.

Mvh. Thomas
Vintage Omega, herreure, lommeure og stopure
Svar
Hej Per & Thomas
Jeg vil nu nok sige, at det kan godt være der er færre dele at holde styr på, men tilgengæld er der så andre problemer...så som korrekt smøring af værket og dets funktioner, for det er jo lidt andre krav der bliver stillet til et stopur, end der gør til at almindeligt armb.ur.
Der er nogle stærke kræfter på spil når viserne stilles på nul, bare for at tage et eksempel, det næste kunne være svingningstallet på balancen, nu har Thomas ikke nogle af det helt hurtigsvingende, men husker jeg rigtigt er der vist et ekelt eller to der kører lidt hurtiere end normalt for den tid, de kræver også lidt special smøring. Så vil nok sige lige med hensyn til smøring er et alm. armb.ur nok lettere at finde ud af end stopure/ chronografer (de hører jo med til tidtagerure).
Det næste vil jo så være at kigge på lejerne, mange stopure har meget få stenlejer, og de skal så smøres anderledes end et ur med stenlejer, dette er i hvertfald min erfaring, hvis man vil undgå alt for hurtig slid i urene, her tænker jeg på den tid, hvor der var tidtagere på fabrikkerne.... Icon_e_surprised ja, en svunden tid.... Icon_e_biggrin1
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)