Dug inde i ur
Ok, tak for svarene

Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar
Jeg vil da give Stenstrup ret i, at det formentlig ikke er noget alvorligt - MEN dug i et ur (især med automatisk værk) er ikke noget jeg selv under nogen omstændigheder ville turde ignorere !!

Mit råd vil stadig være, at få uret åbnet og kontrolleret hos en urmager. Han har også de bedste forudsætninger for at behandle uret, så risikoen for at der kommer fugt med ind, når han lukker igen, er mindst mulig.
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
For en god ordens skyld bringer jeg lige her Seikos waterchart:

İmage
De venligste hilsner, John
Svar
Tak for tabellen joepete
Det er lidt misvisende at de så skriver 30 meter på dem hvis man ikke engang kan have det på i bad.
Hvis man køber et 100m automatik diver, hvor tit skal man så have det tjekket osv?
Hvad med vintage ure? Gælder samme regel der? Og hvad med forskellen på producenter, seiko vs. Omega f.eks.

Svar
Hvis man vil bade med sit ur er der flere muligheder i den "billige" ende - hvor jeg befinder mig.
Jeg har et WR 200m Casio med skruekrone til ca. kr. 400,- ; quartz-værk.
Så er der det klassiske Seiko SKX007 el. 009 til ca. kr. 1500,-; automatisk in-house-værk og Diver's 200m.
Casio G-Shock kan man byde alt.
/
Kristen
Svar
coolbox Skrev:Det er lidt misvisende at de så skriver 30 meter på dem hvis man ikke engang kan have det på i bad.

Ja - men sådan er det!

Den officielle forklaring er, at det, der står på uret, er det tryk, det er testet for angivet som meter vandsøjle. Så når der står "30m" er uret tryktestet til et tryk svarende til 30m vandsøjle, hvilket er det samme som 3 atm. Så uret som helhed kan tåle et helt ensartet og nøje kontrolleret tryk på 3 atm. Det er her vigtigt, at lægge mærke til ordet "ensartet". Hvis du har det på i bad, eller hvis du svømmer crawl og klasker det ned i vandet, eller hvis du bliver ramt af en bølge, så er trykket absolut ikke ensartet.

Jeg personligt ville aldrig udsætte ure, der ikke er mærket til mindst 10 atm (100m vandsøjle) for nogen form for vand, andet end småstænk ved håndvask og regnbyger.

Jeg skal ikke kunne udtale mig om forskellige mærkes faktiske tryktæthed, men mon ikke alle ure af ordentlige mærker, der f.eks. er 100m/10atm ratede kan klare, at man tager dem på i bad, på stranden, snorkling, og lignende? Min fornemmelse siger mig dog, at jo højere kvalitet et ur har, jo længere kan der gå mellem tryktests, og jo mere sikker kan man være på, at pakninger er af god kvalitet, der kan holde længe. Jeg er ikke vintage ekspert, men vil umiddelbart tro, at dette også gælder for vintage: Hvis uret oprindeligt var skabt til reelt at være et dykker-ur, og det oprindeligt er lavet i en god kvalitet, så kan det sikkert stadig tryktestes og eventuelt med skiftede pakninger sikres til det oprindelige tryk.

Fabrikanterne fortæller givet, hvor ofte de anbefaler, at man tryktester, og det interval ligger vel typisk på højst nogle få år. Hvis du googler får du myriader af forskellige svar. Man kan jo anvende sin sunde fornuft.

/Bjørn.
Svar
Tak for svarene

Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)