5513 Gilt "Tropical"
God aften,

Er lige faldet over dette 5513 Gilt "tropical" på vfr og synes det har en vidunderlig patina Icon_razz

Hvis jeg havde lidt penge til overs havde jeg købt det, er prisen helt tosset?

[url]"http://www.network54.com/Forum/207673/message/1335456423/FS-+Rolex+5513+Gilt+%27tropical%27+Submariner++-+1965" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.network54.com/Forum/207673/m ... er++-+1965[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;
Svar
Er personligt ikke så pjattet med rynkede skiver, spiderweb dials og andre defekter, men foretrækker den rene aldersrelaterede patina. Betegnelsen tropical mener jeg ikke passer på denne. Tropical er normalt en farve-ændring uden fysiske defekter. Men kan du lide den, er det da et oplagt valg, da prisen er billigere end en flot gilt dial uden rynker Icon_e_biggrin

/Mads
Svar
Hej Mads

Hvad skal man regne med at give for en gilt dial "uden rynker"?

Er skiverne på de gamle gilt dial porøse eller ekstra følsomme dvs. er der fare for at kan det være nødvendigt at skifte skiven ved et service?

Det jeg godt kan lide ved dette ur er at kassen stadig ser relativt kraftig ud, mens jeg synes at lugs ofte er meget tynde på de gilt dials jeg har set (eller lagt mærke til).
Svar
Condition is King når vi taler vintage Rolex, så priserne er voldsomt svingende på de samme modeller. Et gilt 5513 kan koste fra 40-100 k. Umiddelbart vil jeg mene prisen på et flot gilt 5513 med en fornuftig kasse og skive starter ved 52-55 k. Men kommer jo an på hvilket "condition-niveau" man finder acceptabelt.

Det ville være meget dumt at købe et gilt med dårlig skive med den bagtanke at opgradere det senere. Så hellere finde et flot 5513 fra før 1965 med nyere skive og dernæst gå på jagt efter en flot skive.

Kan ikke sige om dette urs skive vil give problemer på den lange bane mht. afskalninger. Ved service er Klarlund meget large mht. skiver, så vær ikke bange for at der er et tvunget skift. Problemerne er hvis skivens krakkeleringer giver løsrevet smuds som kan genere værket.

/Mads
Svar
Mads Gjødesen Skrev:Kan ikke sige om dette urs skive vil give problemer på den lange bane mht. afskalninger. Ved service er Klarlund meget large mht. skiver, så vær ikke bange for at der er et tvunget skift. Problemerne er hvis skivens krakkeleringer giver løsrevet smuds som kan genere værket.

/Mads

OK, tak.

Så skal man vel stå med uret i hånden (hos en urmager) for at vurdere dette går jeg ud fra.

Jeg tror jeg passer, budgettet er alligevel mere end brugt for denne uge med et 1803 WG på vej Icon_e_biggrin Skal nok poste lidt billeder!

God weekend Icon_cool
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)