Seiko 5 SNXJ89
#1
Så er mit "neo-vintage" Seiko "datejust homage" SNXJ89 landet på matriklen i dag, formedelst FedEx fra Japan.

Uret er, jfr. dets serienummer, der starter med 71**** og dets værk 7s26B, produceret i januar 2007 - 7s26B versionen blev ikke indført før 2006 og var forbedret i forhold til den oprindelige version af værket (oprindeligt fremkommet i 1996) med en Etachron regulator. 7s26 værket er ur-faderen (pun intended) til de Seiko værker vi i dag kender som 4R** og 6R** værkerne, der bruges i f.eks. Alpinist serien i dag.

Som de fleste ved, er 7s26 værket meget basalt - uden hack og wind, så hvis uret er gået dødt, så er man nødt til at give det, hvad også er kendt som en "Seiko shuffle", hvor man ryster uret fra side til side, for at rotoren kan trække uret op og det kan gå i gang. Er man lidt smart, så kan man endog få sekundviseren stillet nøjagtigt ift. ens referenceur ved at starte rystelserne, så det passer.

Værket er dog kendt som en bundsolid arbejdshest, der kan gå i mange år uden service (service her typisk = udskiftning af værket) og med en ofte ganske acceptabel præcision.

Jeg beskrev i min "gætte-konkurrence-tråd", at uret var 37mm, men jeg kan nu, da jeg har uret i hånden, bekræfte, at det jfr. min trofaste Diesella digitale skydelære måler 36,16mm uden krone. Altså tro mod det Rolex Datejust, som det tipper sin hat imod.

Desværre gælder det samme for lænken, der er en ganske pæn og meget komfortabel, men særdeles støjende og raslende foldet jubilee lænke, som er extrem svær at tilpasse. Jeg har derfor skiftet den originale foldede lænke ud med en aftermarket med massive skruede led, hvor jeg har genbrugt de originale endlinks, der passer 100% til (og som er tilpasset kassen så fint, at de ikke støjer), ligesom jeg har skiftet den originale og Seiko brandede overdel af låsen over fra den gamle lænke. 

Jeg har naturligvis gemt den originale lænke i urets box, så jeg kan føre uret tilbage til original stand hvis jeg får behov for det. Uret er i virkelig god stand, til trods for at det er fra 2007 - hvis man tager en lup, kan man godt se lidt afskalninger på kanten af bezel, der jo ikke er af hvidguld som dens Datejust storebrors, men med det blotte øje ser den fremragende ud.

Jeg vil gerne indrømme, at jeg er fuldstændig betaget af urets enkelhed og rene linjer med de applikerede timemarkeringer og logo, de oprindelige "baton visere" og det indrammede dag/dato vindue. Eneste "pift" i urets fremtoning er den riflede bezel, der dog er diskret nok til, at den bare falder naturligt ind i urets fremtoning.

Min bagevægt er løbet tør for strøm, så jeg kan ikke fortælle, hvor meget uret vejer i min konfiguration, men det er meget beskedent - man kan godt mærke, at man har et ur på, men kun lige akkurat  Icon_smil

Her kommer et par billeder taget i dag:


İmage

İmage

İmage



Her er et par billeder på armen med den originale lænke:


İmage

İmage

İmage
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
#2
Det er sjælden jeg skriver noget om andres indlæg,  men jeg her lyst til at skrive noget til dig. jeg har fulgt dig på sidelinjen i mange år (ure og din foto) jeg er totalt fan af din måde at leve dit liv på, familien over Alt, Hvordan du har sat dit urbudgettet ned på grund af familien og alligevel kan du finde glæden i alt
Stor respekt herfra
[-]
  • Jens, pbr, PHO
Svar
#3
(27-07-2023, 05:40 PM)Møller Skrev: Det er sjælden jeg skriver noget om andres indlæg,  men jeg her lyst til at skrive noget til dig. jeg har fulgt dig på sidelinjen i mange år (ure og din foto) jeg er totalt fan af din måde at leve dit liv på, familien over Alt, Hvordan du har sat dit urbudgettet ned på grund af familien og alligevel kan du finde glæden i alt
Stor respekt herfra

Tusind tak, Møller ............... det varmer og glæder mig at høre !!  Icon_rygklap

Der er ikke nogen tvivl om, at min "ur-tilværelse" er en smule anderledes end den var engang - men jeg føler ikke, at jeg har mistet noget ...... tværtimod. Der er ikke ét eneste ur, der kan erstatte den lille familie, som jeg har været heldig at få - som en slags "second chance" !  Icon_hjerte

Samtidig har jeg jo også måttet indrømme overfor mig selv, at jeg levede lidt et kunstigt og materielt liv som "gammel" ungkarl og med en masse penge flydende fra mine udsendelser med Forsvaret - 5 udsendelser blev det til på 5 år, fra 2010 og til 2015 !! Mega store oplevelser på godt og ondt - men mest godt ! Og det gav mig mulighed for at købe ure, som jeg ellers ikke ville kunne drømme om !! Audemars Piquet Royal Oak Diver, Seadweller 666, Red Sub, 5513, GMT Master 1675 såvel som nyere Rolex sportsmodeller og dejlige ure fra Omega - ikke alle på én gang, men i en stadig strøm !! 

Men selvom det var virkelig en dejlig oplevelse at kunne bære sådanne ure, så er det jo i sidste ende bare "ting" (selvom det er ure Icon_lolIcon_Up

Når det er sagt, så har jeg også klart lært, at det ikke er prisen på urene, der nødvendigvis giver én urglæde - det er mange andre ting også !! Et ur som dette til et par tusinde, giver mig (næsten  Icon_blink ) ligeså stor glæde som hvis det havde haft en krone på skiven og havde kostet 20 gange mere. Men det har også tændt en lille flamme i mig - jeg tror godt, at jeg ville kunne leve med kun ét ur, hvis det var en klassisk Rolex Datejust med riflet lynette !! (med den undtagelse, at jeg uanset hvad ikke ville skille mig af med mit Pingo, købt i Helmand i 2010 og min onkels Piepan Constellation fra 1963)  Icon_party
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
[-]
  • aammat, Miwes, PHO
Svar
#4
ved lidt "manipulation" af kronen (træk/skub) kan du lave en hack-effekt på 7S26
 In Switzerland, they had brotherly love, they had five hundred years of democracy and peace, and what did that produce? The cuckoo clock.”
[-]
  • pbr
Svar
#5
(29-07-2023, 07:35 AM)royalduck Skrev: ved lidt "manipulation" af kronen (træk/skub) kan du lave en hack-effekt på 7S26

Yep, det bruger jeg også på mange af mine ure uden hacking  Icon_Up
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
#6
Det er sådan et behageligt lille ur at bære - og selvom det "kun" er et Seiko, så giver det mig samme følelse (næsten) som et rigtigt vintage Datejust  Icon_hjerte  Det er et ur, som jeg tror bliver mit daglige i de næste par måneder, før jeg igen begynder at rotere mellem mine andre ure  Icon_party

İmage


Faktisk har jeg også dette homage til Datejust 41mm fra San Martin med hvid perlemorseffekt skive, som jeg havde bestilt et par uger før jeg faldt over SNXJ89. Det ankom dagen efter Seiko'en og er et fantastisk ur til pengene (ca. 1.500kr.) - virkelig fremragende kvalitet hele vejen igennem, som man efterhånden er kommet til at forvente, hvis man vælger de rette kinesiske mærker, San Martin, Chronos, Baltany osv.

Jeg havde planlagt, at skrive et længere indlæg herinde, hvor jeg gav fingeren til Rolex, til brand-snobberiet generelt og til alle, der rynker på næsen af prisvenlige og tilgængelige homage ure ! Men nu hvor jeg i stedet har det lille SNXJ89, som jeg "legitimt" kan nyde og kan dele uden hele tiden at skulle forsvare mit køb, så gider jeg ikke tage kampen.................... paradoksalt nok, idet det jo rent faktisk også er et asiatisk homage !

Der bliver lavet rigtig mange "homage" ure i Kina (og andre lande) af vildt god kvalitet uanset prisen - det er ikke den højere horologi, men gode og spændende/sjove brugsure. Jeg har en del, men er meget tilbageholdende med at vise dem frem f.eks. på fora som dette, idet jeg ikke hver eneste gang gider at skulle forsvare mit køb af et billigt kvalitetsur fra Kina, der låner design fra andre ure (hvilket også etablerede urmærker gør jævnligt) eller nogle gange kopierer designet direkte, men altid med eget brand på skiven....... altså ikke ulovlige kopier/fakes !!

Hvis man stikker næsen for langt frem med et "Kina-homage", så skal man regne med at skulle forsvare sit køb og iøvrigt af og til stå på mål for arrogante kommentarer - det gider jeg ikke !! Så vil jeg hellere glædes over dem privat og så har jeg iøvrigt andre ure, der er mere "legitime/acceptable" at dele steder som dette.

Nu må det dog ikke forstås sådan, at jeg her direkte skyder mod denne gruppe eller mod bestemte personer - jeg generaliserer voldsomt, men det er baseret på reelle personlige erfaringer.

İmage

İmage

İmage


og så til slut lige et gruppebillede  Icon_e_biggrin1


İmage
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
[-]
  • Jens, khbk, StigHansen
Svar
#7
Da jeg modtog uret i torsdags, så havde jeg det på timegrapheren og det havde en, efter alderen og værket nogenlunde acceptabel amplitude, men målte til at gå mellem 10 og 20 sekunder for hurtigt i døgnet, varierende kraftigt i hvilken position man målte uret på.

Jeg forsøgte mig så med min lille batteridrevne de-magnitizer, idet målingen på timegrapheren måske kunne indikere, at uret var blevet magnetizeret på et tidspunkt, evt. under forsendelsen.
Nu har jeg haft uret på armen uafbrudt i 3 dage (ja, jeg sover med ur !  Icon_sign ) og i den VIRKELIGE verden på armen har uret nu vundet 8 sekunder siden i torsdags - det vil sige under + 3 sekunder om dagen !! Det må vist siges at være ganske godkendt !! Svarer iøvrigt ganske godt til hvad de øvrige ure jeg har med samme 7S26 værk præsterer  Icon_not

Og så naturligvis lige et par billeder mere !  Icon_e_biggrin1


İmage

İmage

İmage
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
[-]
  • khbk
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)