Limited edition.
For Swatch er det del af et koncept at få forskellige kunstnere til at designe et ur, og det bliver så lavet I et begrænset antal. Det er selvfølgelig en form for limited edition, men hele ideen I uret er, at det er designet af en bestemt kunstner.

Andre, f.eks Omega, har en eller flere modeler, hvor der bliver lavet nogle - ofte små - variationer I modellen, som så bliver lavet som Limited edition.  Hvis jeg ser et billede af et Omega Speedmaster på Instagram, synes jeg efterhånden, at det oftere er en limited edition end et "almindeligt" Speedmaster. Der er også andre mærker, der dyrker Limited editions i stor stil, men nu var det lige Omega, der inspirerede mig.

Jeg har ikke så mange problemer med det første eksemple, men jeg synes, at det for nogen er gået lidt over gevind med limited edtions af det samme ur igen og igen.

Måske er det bare mig, der er en gammel, sur mand. Hvordan er synet på disse mange Limited editions, der ofte laves I flere tusinde eksemplare - flere end mange modeler fra mindre mærker?
Med venlig hilsen

Lars

https://www.instagram.com/sralhb/
[-]
  • cfnissen
Svar
:-). Jeg er enhver marktingafdelings drøm - jeg falder HVER eneste gang for limited editions. Jeg skal selvfølgelig kunne lide uret, men det betyder helt sikkert noget for mig, at det ikke er allemandseje og at der trods alt kun findes et begrænset antal eksemplarer. Jeg anerkender dog også, at det er lidt fjollet :-)
[-]
  • Jens
Svar
Jeg lægger i dag intet i udtrykket generelt og især ikke hvis det kommer fra mærker som f.eks. Omega og AP.

Faktisk var denne udvanding af udtrykket som jeg mener der er sket i ur branchen.
med til at inspirer mig til at lave mit seneste ur indkøb til hvad jeg ser som en en ægte Limited Edition nemlig en one off. Icon_blink
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
[-]
  • cfnissen
Svar
Jeg synes til tider det er lidt udvandet som Jacob også skriver herover, men generelt har jeg det faktisk fint med LE ure. En ting som jeg dog finder relevant når man snakker antal, er at kigge på det konkrete firma der kommer med uret og deres marked. F.eks. med Omega, så er deres marked (antal kunder) så kæmpestort at et oplag på f.eks. 2000 ure er ingenting - som i ingenting. Hvorimod for en fabrikant med et mindre marked/kundekreds, vil 2000 eksemplarer være alt for meget.

Dernæst så er vi urtosser en forsvindede lille del af de fleste fabrikanters marked og ganske almindelige købere der bare vil have et fedt ur er 100% ligeglade med hvor mange forskellige LE fabrikanten har lavet, bare de finder et de synes er fedt.

En konklusion for mig må være at jeg ikke rigtig har nogle problemer med limited editions Icon_cool Men det ur som jeg ejer og er allermest glad for er jo også netop et LE Icon_e_biggrin1
[-]
  • Jens
Svar
Det er ikke fordi jeg på nogen måde vil nedgøre dem, der godt kan lide deres Speedy Tuesday Icon_e_biggrin1
Med venlig hilsen

Lars

https://www.instagram.com/sralhb/
[-]
  • cfnissen
Svar
Det er du ellers velkommen til. Altså at synes uret er forfærdeligt eller at limited editions generelt er noget skidt Icon_blink

Jeg har 100% respekt for forskellige meninger Icon_Up
[-]
  • Larsb, onkeldunkel
Svar
Limited for me is about 100 watches worldwide.The rest is just marketing
in my opinion.
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
[-]
  • doxa300, Larsb
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)