Tjekliste ved køb af ur
Hej forum. 

Jeg er medlem af nogle grupper for køb og salg af ure på Facebook. Ved nogle mere end andre ville jeg føle en tryghed ved både at købe et ur som beset, men også købe et ur der skal sendes. 

Det fik mig til at tænke på, om der er visse punkter man bør gennemgå ved køb af et ur - både hvis det er "fjernsalg", men også hvis man kan se uret med fingrene før man overdrager pengene. 

Er der noget jeg som køber af et ur der skal sendes kan gøre, for at sikre mig bedst muligt imod at modtage et defekt ur? 

Skal jeg tjekke noget specifikt hvis jeg køber uret face-to-face? 

Jeg tænker, at mange af jer her på siden stoler mere eller mindre blindt på hinanden når der skal købes eller sælges, men på steder som Facebook kan en stakkel der ikke er helt fin i kanten formentlig nemmere forvilde sig ind og "forvolde skade" 

På forhånd tak.
Grail: Pequignet Royale Paris Ref: 9010173
Svar
(17-03-2018, 12:45 AM)Krellef Skrev: Hej forum. 

Jeg er medlem af nogle grupper for køb og salg af ure på Facebook. Ved nogle mere end andre ville jeg føle en tryghed ved både at købe et ur som beset, men også købe et ur der skal sendes. 

Det fik mig til at tænke på, om der er visse punkter man bør gennemgå ved køb af et ur - både hvis det er "fjernsalg", men også hvis man kan se uret med fingrene før man overdrager pengene. 

Er der noget jeg som køber af et ur der skal sendes kan gøre, for at sikre mig bedst muligt imod at modtage et defekt ur? 

Skal jeg tjekke noget specifikt hvis jeg køber uret face-to-face? 

Jeg tænker, at mange af jer her på siden stoler mere eller mindre blindt på hinanden når der skal købes eller sælges, men på steder som Facebook kan en stakkel der ikke er helt fin i kanten formentlig nemmere forvilde sig ind og "forvolde skade" 

På forhånd tak.

Ved fjernsalg kan du prøve at se om sælger har solgt før. Ellers må man bare tage chancen.

Ved face to face undersøg uret om det er som beskrevet og tjek det du kan om urets tilstand. Brugte mekanikse ure ved man ikke helt hvordan de går. De kan afvige noget fra sælgers beskrivelse. Måske er uret heller ikke vandtæt selv om det burde være det. Disse ting ka man bare ikke undersøge på stående fod. Kun få har en timegraph på sig.

Men mit indtryk er at kun få er blevt snydt på facebook. Jeg har hørt om 4 forhold ud af måske 100 - 200 handler.

Der bliver solgt mange brugte ure i 500 - 1.000 kr klassen eler 2.000 - 3.000 kr klassen så man kan forvente alt, men mit indtryk som sagt er at langt de fleste er ærlige.
Svar
(17-03-2018, 09:43 AM)stenstrupigen Skrev: Ved fjernsalg kan du prøve at se om sælger har solgt før. Ellers må man bare tage chancen.

øhhhh - NEJ med nej på!

nedenstående er procedure jeg har brugt/set benyttet/oplevet. Måske overkill hvis vi taler 3.000 dkr, men det afhænger jo af hvad man har råd til at miste, jfr. direktør tråden :)

1. man spørger sælger og han har solgt før - og beder om referencer. Man checker derefter referencer (her hjælper det at være en del af community)
2. man spørger ind til service historikken på uret, regninger etc.
3. man beder om en uredigeret video af uret, hvor alle funktioner aktiveres OG hvor uret stilles, inc dag og dato skift. Videoen skal på et eller andet tidspunkt klart vise dags dato f.eks. dages resulteter fra cyclingnews.com
4. sporbar adresse som kan bruges på f.eks. krak.dk
5. sporbart telefonnummer
6 man ringer og taler med sælger.
7. checker geo tag fra div billeder og matcher med pkt. 3
8. beder om en privatsalgs regning, som skal vise navn og adresse, evt kopi af pas
9. beder om en signeret mail og hvis han bruger pgp o-gpg så checker men trust "kæden"
10. man kigger grundigt på alle billeder og vurderer om der er en vinkel der mangler - og beder om et billeder hvis det er tilfældet.
11. spørg om det er ok at du diskuterer uret OG billederne offentligt f.eks. her på forum før købet.

Face to face med fremmede:
0,5 alt ovenstående plus nedenstående.
1. man mødes et offentligt sted
2. man har IKKE pengene på sig, (i det mindste er de låst inde i handskerummet) og man har på forhånd orienteret om at man ikke har pengene på sig og at man køre til en ven/bank for at hæve og kommer tilbage hvis alt er i orden.
3. Man fortæller sine nærmeste præcis hvad man foretager sig og aftaler at man selv ringer hjem på et forud aftalt tidspunkt.

Mavefornemmelse.
1. hvis noget er for godt til at være sandt - så er det ikke sandt = back out
2. hvis du er i tvivl om noget og sælger presser dig mht tid/andre købere/hans søsters bryllup etc ovs = back out
3. hvis du tænker at gennemfører købet fordi du jo er en gentleman, men der er alligevel noget i ovenstående punkter som du ikke syntes er ok = back out/spørg igen. Det er trods alt bare et ur og din gentleman score gælder kun i ur-community.

Hvis du er mere paranoid ned mig, så køb uret til listepris hos en forhandler :)

Hele min samling af ure er købt remote samt 3 x face to face, og det er faktisk sælgerne der har introduceret de fleste af ovenstående check points (minus face to face delen).  Enn sendte video, een sendte pas, een ringede til mig. Grundlæggende handler det om kommunikation. Ring til sælger, forklar dig, man kan ikke forvente at sælger har samme erfaringer som dig/mig. måske han er rookie og gør tossede fejl. Eller han er en scammer som  laver "fejl" med vilje, har forlagt regningen på et 100k ur, kan sjovt nok ikke huske om uret har været til service, hans mobil kan ikke optage video osv osv.

kort og godt - den gamle ebay saying - "man køber sælger, ikke uret"

Topmålet af trust var da en sælger sagde: "jeg har checket dig via fælles web-venner, jeg stoler på dig, du betaler hvis uret er ok" og så sendte han en €3500 klokke til mig uden yderligere kommunikation - så er det let at være køber!

/L
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)