En kamp mod vindmøller
Vintage Rolex - hvad f..... sker der med det. Gamle og i min verden mere eller mindre smadrede Rolex Subs og GMT ur sælges for skyhøje priser. Hallo - I kan købe en sprit ny til 60.000 kr. Jamen den her er sjælden - og har stadig den originale skive og originale visere - og så er der en kvittering med fra da den blev købt. Tja - i min verden køber I varm luft. Der kunne komme en og råbe "Han har jo slet ikke noget tøj på". Det sker ikke fordi I er gået i fælles ekstase og ingen normale mennesker kan råbe Jer op i Jeres forsøg på at finde den næste gilt dial med den sjældne lettere faded patinerede røde skrift og rail dial - eller hvad fanden det nu hedder. Get real......eller start på frimærker.
[-]
  • cfnissen
Svar
Tror du ikke liiiige du skal hoppe tilbage i sengen og forsøge at få det rigtige ben ud først...?

Det er et frit land vi lever i - så om folk har lyst til at købe en ældre GMT fra 1971, med en Long E skive, og være lidt mindre mainstream og få et ur med en unik patinering, så skal personen vel have lov til det?

Jeg selv, er til de 4- og 5 cifret-modeller, da jeg ikke synes de nyere maxi-kasser eller de keramiske indlæg gør noget synderligt godt for urene.

Men igen, det er smag og behag Icon_smil
[-]
  • Stoffer
Svar
Hvis man har penge nok, så er prisen jo underordnet Icon_smil

Men der er bestemt også en maks pris som jeg ville give for brugte ure.
Ja hvis det er en kendt person som har ejet uret, så er det da fint med en historie, men fordi at Åge har haft uret i 50 år, så får det mig ikke op at ringe Icon_lol

Men ja, modeller som ikke produceres mere, de har vel også en værdi for samlere.
Svar
Det er jo helt op til folk selv, men efter at Kineserne har fået øjnene op for vintage Rolex - eller hvad det end er, der er sket - er priserne gået en del op. Jeg fik for nogle år siden lyst til at prøve at eje et Rolex, og købte et brugt, fordi det dengang var den 'billige' løsning i forhold til et nyt. Jeg blev noget overrasket, da min svoger gjorde mig opmærksom på, hvad det koster idag: ca. dobbelt op. Er det det værd? Ikke for mig, men det er da dejligt, at det er den vej, det går. De fleste ure, man køber fra nye, taber i værdi, men ganske få undtagelser.
Med venlig hilsen

Lars

https://www.instagram.com/sralhb/
Svar
På mange måder er jeg enige med trådstarter,
Din tråd er et frisk pust.  Icon_Up

generelt set mener jeg bare ikke at man 
kan/bør sammenligne vintage og "almindelige" ure.

Vintage markedet er styret af så mange andre ting,
Og her udbud og efterspørgelse endnu mere i play,
Da man med sikkerhed ved at ikke flere af den model man sørger rammer markedet.

Og det kan skrue priserne op til et leje der for udenforstående 
Kan virke helt som kejsernernes klæder fordi der "blot" er tale om et ur.

Men dybeste set handler det blot om at have det,
Det de andre ikke har og hvis de har så ihvertfald ikke i samme stand.

Det er sagt meget kort og præcis her. Icon_blink
https://m.youtube.com/watch?v=4-MCDm1uaVI

Og det skal lige med at jeg syntes vintage ure er fede  Icon_party
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
[-]
  • Møller, runzuk5
Svar
at samle ure er jo sindsygt uanset hvad man giver for dem eller hvor gamle de er - sindsygt!

Hvorfor lige vintage Rolex skal stå for skud kan undre  mig for jeg tror ikke det er dem der har taget de største prishop gennem de sidste ca 5 år.

Vintage ure er "collectibles" for nogen og investeringer for andre, og der er ingen tvivl om at "opsvinget i øst" har presset priserne op bla. på Rolex men i den grad også på vintage chronographs.

Hvad jeg personligt frygter mht de generelle stigninger er at vores hobby er i fare. Hvordan skal man komme "ind" i denne hobby som decideret samler, hvis alle interessante ure koster over 20k? Det var bestemt ikke sådan jeg startede, og jeg ville aldrig kunne have opbygget min samling eller holde interessen ved lige hvis der skulle år og dag mellem jeg havde råd til et nyt ur. Jeg vil våge den grove påstand/generalisering at samlere løbende bliver erstattet af investorer som piggy-back'er på samlernes viden og ikke bidrager med noget. Det er sket på MWR hvor det er som om at de interessante ure siver ud af community i takt med at Hodinkee/Fratello/ABlogToWatch afskriver gamle indlæg og skaber en "investor hype" - det er bare SUPER! Og nej de nye ejere kommer sjældent tilbage og bidrager for uret ligger i deres safe, så historien bag rager dem en høstblomst.

I know - det er et i-lands problem, men som skrevet linie et - at samle ure er sindsygt - ergo er jeg sindsyg Icon_smil
[-]
  • Stoffer
Svar
Der er stadig ganske anstændige mærker, der er til at komme i nærheden af. En af mine favouriter i de lavere luftlag er Tissot, som endnu ikke er ramt af de store pristigninger.
Med venlig hilsen

Lars

https://www.instagram.com/sralhb/
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)