Kompas-rose på et ur uden kompas??
For ikke at gå off-topic i tråden om en ny anskaffelse af et smukt Breitling: Er der nogen, der kan fortælle, hvorfor et ur skal have en kompas-rose, når uret ikke har indbygget kompas?

Jeg har  -  sagt i al beskedenhed  -  en vis forståelse for navigation. Netop derfor irriterer det mig, at jeg ikke forstår, hvordan man kan have nytte af den "komplikation" på et ur.
Svar
Et hvert ur kan bruges som kompas. Det er bla forklaret her http://www.idespejd.dk/uret-som-kompas

Så det giver mening, selvom der ikke er indbygget et magnetisk kompas i uret.
Svar
Jeg kender godt spejdermetoden med at rette den lille viser mod solen og så halvere vinklen mod urets kl. 12-mærke (eller kl. 1-mærket ved sommertid). Men det forklarer jo ikke, hvad kompas-rosen skal bruges til.

I mellemtiden har jeg fundet en debat om sagen på et af de engelsk-sprogede fora. Her endte man med at erkende, at det vist er ren ornamentik.

Der var godt nok en debattør, som havde nogle spekulationer om, at når man havde fundet syd med spejdermetoden, så kunne man stille kompasrosen  -  hvis den ellers er drejelig. 

Hvad han mere præcist mente, ved jeg ikke. Men for egen regning: Hvis man vil følge en bestemt kompasretning i længere tid, så bliver de efterfølgende aflæsninger nemmere at foretage, hvis man har indstillet kompas-rosen. Det er kun første gang, man skal tænke på vinkelhalvering. De næste gange kan man bare rette time-viseren mod solen og snuden mod grad-tallet for den kurs, man vil følge.

Men det er vel ikke altid sådan, at kompas-rosen er en drejekrans? Kan den drejes på Breitlingerne?

Lidt i samme boldgade: Jeg har har nogen gange overvejet at anskaffe et ur med "GMT-funktion" i form af en 24-timers-viser. For mig personligt er det vist den eneste komplikation, som kunne være anvendelig en gang imellem. Men nok allermest fordi det er en billig komplikation, så jeg kunne få kradset min kløe efter et Longines-ur uden at ofre en formue (se f.eks. L3.687.4.99.6)

På sådan et ur følger 24-timers-viseren solens tempo hele døgnet. Dvs. hvis man bruger spejdermetoden til at finde kompasretning, så behøver man ikke at lave vinkel-halveringen mod kl. 12-mærket. 

Hvis GMT-funktionen året rundt stilles til lokal vinter-tid, så skal 24-timers-viseren bare peges direkte mod solen. Så vil urets kl 12/24-mærke pege direkte mod nord. 

Man kan selvfølgelig ikke samtidig bruge GMT-funktionen til at vise en anden tidszone. Men det er jo heller ikke nødvendig i det daglige. Faktisk synes jeg, at det om sommeren kunne være sjovt for en ur-nørd at bruge 24-timers-viseren til at vise den "rigtige" tid (som supplement til den politisk korrekte tid, som fortælles af time- og minutviseren).

På sådan et ur ville der være en praktisk funktion på en ikke-drejelig kompas-rose med Nord på kl. 12/24-mærket!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)