(12-06-2016, 01:04 PM)TioMalo Skrev: Jeg vil varmt anbefale at du prøver et titaniumsur før du køber. Titanium vejer noget 40 - 45% mindre end stål og vi er rigtigt mange som synes at dette materiale er uegnet for urkasser og lænker pga. at vægten bliver så minimal og oplevelsen om at have et ur på håndledet nærmest absurd.
Men - prøv sagen hos en urmager / urforretning.
Smag og behag (sagde konen når hun tørrede bordet med en kat).
Mvh. John
Ja, jeg har det så lige modsat - jeg nyder den reducerede vægt + titaniums fede egenskab, at det tilpasser sig dit håndleds temperatur og følger evt. temperatursvingninger, så du ikke mærker det samme fænomen så meget, som man kan gøre med et stål-ur ........ nemlig, at man sveder under uret !
Dog vil jeg nok give John ret i her, at det bør prøves på armen, når man kombinerer det med et kvarts-urværks ringe vægt - normalt giver titanium blot øget bærekomfort som følge af den ringe vægt, men samtidig kan man godt mærke, at man har et ur om armen, idet et mekanisk urværk vejer i sig selv ! Et kvartsværk vejer ikke meget, så den generelle følelse kan sagtens være, at det ikke føles som om, man har et "rigtigt" ur på armen !!
Dog er vægt og følelsen af dette på armen, som så meget andet, også et spørgsmål om smag og behag !!
Så prøv det, før du dømmer !
Iøvrigt: De urmærker, du kigger på - Certina, Seiko, Citizen osv. osv. er fin kvalitet, uanset kvarts eller mekanisk !! Dér går du ikke galt i byen ! hvis jeg var dig, ville jeg kigge rigtig godt på Seiko´s kinetic ure !!