Ur stetoskop
Et herligt stykke ur gadget. Watch Scope fra Lepsi til ca. kr. 2.400,- + afgifter og forsendelse. 
Noget mere "sexy" en en billig kinesisk Timegrapher... Et must til iPhone ligesom Lumo (lysmåler) eller hur!   Icon_cool

http://www.watchtime.com/wristwatch-indu...tch-scope/

Link til Lepsi

http://www.lepsi.ch/

link til Lumo

http://www.lu.mu/
Svar
Ser sgu meget fed ud, kunne være smart af have med hvis man skulle ud at checke et ur inden køb. Prisen er godt nok noget høj!

Nogen test af den?
Svar
Jeg har ikke set nogle test af apparatet endnu. 
Hvis den måler nogenlunde præcis, er det ikke dyrt. Timegrapher koster let 8-10K kr., for et par årsiden var billige kinesiske timgrapher populær hos "amatør" urmagerer, de kostede dengang ca. 1.500 kr.
Svar
Den ser rigtig fiks ud. jeg har ikke prøvet den, og kan således ikke bibringe diskussionen egentlige kendsgerninger.

For 12 år siden anskaffede jeg mig en timegrapher, (til det hvide ud af øjnene) - og prisen for en "LEPSI" taget i betragtning, vil jeg nok afvente markedets reaktioner.
Det bliver således et "lirum larum" indlæg, der hviler på nogle antagelser, formodninger og "tror nok".

Der er masser af grund til at hilse fremkomsten af "dimsen" velkommen.
# Det vil øge interessen for, hvor godt et mekanisk ur fungerer (performer)
# Mere kvalificeret skøn over urets nøjagtighed.
# Mere håndgribelig opfattelse af behov for service.
Det bliver altså med kritisk begejstring jeg vurderer LEPSI'en.

Dette opfatter jeg positivt:
# Dimsen er af overkommelig størrelse, og afviger betydeligt fra de eksisterende "Apparater". Altså "+" for størrelse.

# Dimsen baserer sig på "nettets klokke", faktisk ligesom den vidt udbredte app: "Emerald Sequoia", det henter tidsinformation fra NTP servere.
Dette er ganske genialt, for derved kommer man uden om al usikkerhed vedrørende en indbygget quartz oscillators nøjagtighed.
Tid og taktslag hentes på nettet, der "holdes i ørerne" af en flok atomure.

Enhver quartz oscillator vil være udsat for ældning (aging) eller drift, som man kan læse nærmere om i: Introduction to Quartz Frequency Standards
De fleste (professionelle) oscillatorer har en ældning på: ±10ppm max over 10 years (ppm = parts per million)
Ældning (aging) opstår ved kontaminering, aflejring og stress.
Betragter man nedenstående figur:
İmage
.... ses det, at tilstedeværelsen af luft omkring oscillatoren (quartz stemmegaflen) medfører et (for) langsomt svingningstal og et (for) svagt (støjfyldt) signal.
Eksemplet illustrerer, at svingeren skal befinde sig i lufttomt rum, og at enhver forhindring i form af uvedkommende molekyler (luft bl.a.) medfører ringere ydelse.

Kontaminering, der udfælder sig på quartz stemmegaflens grene medfører, at de ikke resonnerer på den korrekte frekvens; men bliver langsommere.
Den beskrevne kontaminering kan bestå af afdampet lim, der anvendes til at fæste stemmegaflen på underlaget.
Alt dette er undgået ved at forlade sig på "nettets klokke". Altså "+" for den gode tidsstandard.

Software kan let tilpasses ved opdateringer af app'en. Altså "+" for program versatilitet.

Hardware - her forlader man sig på den rigdom af komputerkraft, der allerede er ombord i enhver smartphone.
Det betyder, at man ikke skal forlade sig på en dyr specialkreds, og dens en gang for alle foretagne programmering. Altså nok et "+" for versatilitet.
(Jeg ser dog ikke denne massive besparelse afspejlet i prisen for "dimsen")

Dette opfatter jeg skeptisk (læs negativt):
Mikrofonen, der skal opfange lydmønsteret fra det arbejdende urværk, er den kritiske inputenhed.
Betragter man nedenstående figur:
İmage
... ses min Seamaster ChronoStop (Unbreakable") på prøvestanden.
Man bemærker, at mikrofonen er "klinet til" optrækskronen ved fjederkraft.

Betragter man LEPSI'en, har den karakter af en dåse, som man kliner til uret.
Den klassiske vibrograf henter signalet (larmen) i plan med værket, altså direkte i det plan, hvor anker og ganghjul svinger.
LEPSI'en henter sit signal vinkelret på denne retning, altså ved den indirekte larm, der opstår og forplanter sig i det arbejdende værk.
Det opfatter jeg ikke som optimal signalaftastning, hverken kontaktmæssigt eller retningsmæssigt, og altså et "-" for denne fascilitet.

LEPSI'en er som alle andre datamatiske systemer et "GiGo"-system.
Alle datasystemer er "GiGo" systemer, hvad enten det drejer sig om rejseplanen, folkeregisteret, et høreapparat, et geodætisk instrument, et radioteleskob ....
.... alle er "GiGo" systemer. GiGo betyder "Garbage in - Garbage out".

Som det fremgår er jeg forbeholdent begejstret for LEPSI - i hvert fald indtil jeg har konstateret at mine betænkeligheder var overflødige.
Markedsføringen og valg af segment er helt i orden. Det er småt, fikst, baserer sig på internet og mobil datakraft, og rammer segmentet, der gerne vil vide mere.
Mit forbeholdne spørgsmål er blot: "Hvad er det de får at vide?".
Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Uden at ville forsvare produktet, vil jeg da mene at hvis uret er i den position man vil måle, er det da lyden fra værket der forplanter sig i urkassen man måler og hvis mikrofonen er følsom nok, vil den fange det. Som vist på deres hjemme side kan du placere mikrofonen foroven/forneden m.v. i den position uret skal være i og den vil måle det.

Jeg købte en af de billige kineser kasser, og den blev dømt til umuligt at kunne fungere ordentligt da den kun koste en brøkdel af de prof. modeller. Det viste sig så at den målte det samme som de dyre i direkte sammenligning, nå men så kunne den da ikke måle Coaxial gang, men til et GTG hos blev det testet og det gik fint..... Det eneste jeg har oplevet af begrænsninger er med store dykkerure men en meget kraftig urkasse at den få gange kan få problemer med at fange signalet, hvilket indikerer at de prof. modeller sikkert har en bedre mikrofon.

Når jeg har så store ure (lommeure og bordure) min ikke kan gabe over det, ligger jeg dem da bare ovenpå vibrografen (mikrofonen) og det virker da fint.

Hvis de er specificeret til at måle med en nøjagtighed på nedenstående er de vel testet op mod noget prof. udstyr og de tolerancer tror jeg selv en urmager kunne leve med:

Rate variation: -1000s/d to +1000s/d (+/- 0.1 sec/day)
Amplitude : 80° to 360° (+/- 1°)
Beat error : 0 to 10 milliseconds [ms] (+/- 0.1 ms)
Lift angle : Adjustable from 10° to 90°
Svar
Der er helt sikkert stor forskel på de forskellige "timegraphere", men der er også stor forskel på hvad urmagere får ud af det de aflæser på skærmen. Jeg har set eksempler på urmagere der stolede blindt på en timegrapher og ikke opdagede at uret rent faktisk gik +10 min/t selv og timegrapheren viste + få sekunder i døgnet….
Venligst
Henry Lerche Rasmussen
Icon_violin

Vulcain Owners Group
https://www.facebook.com/groups/326314512747838/
Svar
De fleste Timegrapher viser jo blot et øjebliksbillede og det er ikke så mærkeligt at en kontrol over en længere periode kan give et markant andet resultat. En Timegraph er et godt værktøj til regulering af en kendt difference men duer ikke til fejlfinding imh. En papirstrimmel er at foretrække hvis der er periodevis fejl i maskineriet. En "erfaren" urmager kan også finde fejl ud fra kundens historie om hvordan uret opfører sig og det er mere effektivt end de fleste sofistikerede måleinstrumenter. Icon_computer  Icon_lol
Du har haft problemet med et af dine Vulcain ure der "prellede" Henry.I dit tilfælde kunne der være stor forskel på om uret var fuldt optrukket eller ikke.
At der er forskel i output på forskellige måleinstrumenter holder ikke en meter tror jeg, men at der er stor forskel på hvordan det tolkes hersker der ingen tvivl.

Mvh.
P.N.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)