Ur-anmeldelse Rolex GMT Master II, 116710 BLNR (og min ur-rejse)
Her er min anmeldelse af mit nyindkøbte Rolex GMT Master II ref. 116710 BLNR.

Inden jeg kommer ind på selve anmeldelsen af uret, vil jeg fortælle lidt om baggrunden for mit valg, samt om min ur-historik, som forhåbentlig yder et yderligere bidrag til forklaring af mit valg (ikke at jeg hverken SKAL forklare eller forsvare – men bare fordi jeg selv synes det er sjovt at læse om andres tilsvarende ”rejse”).

Jeg har været ur-interesseret i ca. 5 år. En kammerat havde købt et lækkert Tag Heuer Carrera og havde samtidig anskaffet en af Kristian Haagens urbøger.

Dengang synes jeg at de ca. 16-18.000 kr. han brugte på uret var på grænsen til uartigt – vi havde begge få år forinden været på S.U. og min tankegang i så henseende havde ikke flyttet sig helt så hurtigt som hans. 

Efter at have lånt bogen – desværre ikke uret – faldt jeg over hvad jeg synes var et af de lækreste tool-ure på markedet – rent visuelt. Et Omega Seamaster Planet Ocean cal. 9300 chrono.

Jeg synes stadig det er et af de æstetisk mest lækre tool-ure der findes og med en fantastisk forarbejdning.

Efter at have dykket ned i al information om uret, blev det dog klart at det for mig var både for dyrt, for stort (45,5 mm.) og for højt (næsten 2 cm.).

Jeg har senere prøve uret, hvilket desværre blot har bekræftede mig heri.

I stedet jagtede jeg det ”næstbedste” – og her lå Omegas PO cal. 8500 lige for. Samme høje finish og stadig et rigtig robust tool-ur.

Efter igen at have støvsuget nettet for information om uret, og sammenlignet det med bl.a. Rolex Subs og andre dykkerure, var jeg total hooked på Omegaen, som jeg stadig synes er et af de ure der giver bedst value-for-money.

Det der aktiverede mit latente ønske om at købe uret, var at jeg i 2013 blev far – det skulle selvfølgelig markeres.

Efter at have ejet uret i 2 år, var det kærlighed ved første blik, da jeg herinde i billedforummet så et BLNR.

Da jeg samtidig syntes at mit Planet Ocean var lige vel højt på hånden – med sine ca. 1,5 cm. – havde jeg i forvejen gået med overvejelsen om at skifte til noget, der bedre kunne gå ind under en skjortemanchet (jeg bruger skjorte til daglig på arbejde).

Jeg synes netop at BLNR’en har den helt rigtig kombination af funktionalitet, klassisk lækkert tool-urs udseende og at der sker en smule mere med den tofarvede lunette, men hvor det samlede udseende fortsat er underspillet, samt at det er langt mindre højt på håndleddet.

Det bæres utrolig komfortabelt og det passer perfekt i størrelsen til mit håndled.

De største styrker ved det nye Rolex BLNR kan opsummeres til;

- Slankt (glider let under en skjortemanchet)
- Klassisk tool-watch med et underspillet men fedtfarvetvist.
- Brugbar GMT funktion
- Høj kvalitet i forarbejdning/finish

De ting jeg synes mindre om;

- Ikke antirefleksbehandlet på ydersiden, hvilket i klar solskin enkelte gange har gjort det mindre let at aflæse klokken.
- Ingen udsmykning eller indgravering på bagkassen, hvilket jo er klassisk Rolex, om end noget der kunne adskille modellerne og eventuelt give lidt hyldest til det historiske ophav.
- Ikke micro-justering i lænken. Der er alene mulighed for en enkelt justering til ca. +5 mm.
Som afslutning på min anmeldelse uret, kan jeg oplyse at det efter en uges daglig måling går +2 sek./døgnet. Mit Planet Ocean gik +3 sek./døgnet.

Jeg hører gerne jeres holdning til BLNR’en og til jeres eventuelle ønsker til forbedringer, hvis Rolex en dag skulle lave en opgradering?

Claus

İmage
İmage
İmage
winther | Rolex GMT Master II 116710 BLNR | Vintage Kienzle Chrono cal. 248
(tidl. Omega Seamaster Planet Ocean cal. 8500)
Svar
Jeg er vild med andres fortællinger om ure!  Icon_smil Icon_Up

/Mads
Svar
Også et rigtigt flot ur! Tillykke med det! Havde engang et seamaster gmt 50års jubilæum med samme stil på Lynetten! Fik det desværre stjålet :-/

Ikke mit billede
İmage
Sendt fra min HTC One S med Tapatalk
Svar
Hej Claus,

Dejligt, at du deler din 'ur-historie' og ikke mindst kommer med din anmeldelse af dit nuværende ur. Det er altid sjovt at læse om andre folks rejser.

Uret i sig selv er jo en klassiker. Elsker selv GMT funktionen, som jeg har i et-to ure fra et andet mærke. Det smager altid lidt af det store udland ;-) Jeg er lidt overrasket over at GMT-en er lavere end din Omega. Jeg har altid opfattet Rolex sportsurene som nogle rimeligt store ure. Så lærte jeg det.

Så er det jo spændende om din rejse ender her....eller om der kommer lidt ekstra destinationer på, som du skal besøge.

Mange hilsener,

Claus

Svar
Det er et super fedt ur sådan et BLNR!

Er enig med dig i at micro justeringen på lænken ikke er optimal, 5mm er for meget til at det rigtigt er brugbart for mig hvertfald.

Omvendt er jeg meget pro de rene kasser uden alt muligt gejl, og gudskelov for de ikke er hoppet på safir bagkasse bølgen. Hører i min verden mest til på High end ure.

Tror det helt bevist der ikke er coating på ydersiden, coating kan slides af. Det hjælper ikke på rygtet som et super robust ur. Samtidigt spiller glasset flot i lys, det er de nok heller ikke kede af hos rolex.
Svar
Super indlæg og SUPER ur Icon_Up
Svar
jeps - den giver smil på læben sådan en batman hver gang man glaner på den - tillykke! :-)

vh. jon
-------------------------------------
Ure? - Lidt af hvert vel....
Svar
Hej Claus

Jeg er sikker på at min urhistorie ikke ender her.
Men der kommer helt sikkert til at gå længe inden BLNR'en skal af armen.

I forhold til urhøjden er mit indtryk at du er godt vant :)

(09-08-2015, 10:54 PM)cfnissen Skrev: Hej Claus,

Dejligt, at du deler din 'ur-historie' og ikke mindst kommer med din anmeldelse af dit nuværende ur. Det er altid sjovt at læse om andre folks rejser.

Uret i sig selv er jo en klassiker. Elsker selv GMT funktionen, som jeg har i et-to ure fra et andet mærke. Det smager altid lidt af det store udland ;-) Jeg er lidt overrasket over at GMT-en er lavere end din Omega. Jeg har altid opfattet Rolex sportsurene som nogle rimeligt store ure. Så lærte jeg det.

Så er det jo spændende om din rejse ender her....eller om der kommer lidt ekstra destinationer på, som du skal besøge.

Mange hilsener,

Claus

I forhold til antirefleks coating er jeg helt sikker på at du har ret i, at Rolex har truffet et bevidst valg.
Jeg har dog haft nogle ure (et Seiko med perpetual calendar og mit Planet Ocean), begge med antirefleksbehandling på begge sider. 

Det gav en fantastisk dybde og klarhed på skiven, som man derved nød endnu mere.

På Seikoen var effekten uovertruffen idet der ikke var tale om buet glas. Klarheden var fantastisk, og man kunne vitterligt ikke se at der var glas i, når man kiggede lige på det.

Du har dog ret i at det blev slidt af efter ca. 10 år. Og så ikke så pænt ud bagefter. Det undgår Rolex :)

(10-08-2015, 03:24 PM)Eisner Skrev: Det er et super fedt  ur sådan et BLNR!

Er enig med dig i at micro justeringen på lænken ikke er optimal, 5mm er for meget til at det rigtigt er brugbart for mig hvertfald.

Omvendt er jeg meget pro de rene kasser uden alt muligt gejl, og gudskelov for de ikke er hoppet på safir bagkasse bølgen. Hører i min verden mest til på High end ure.

Tror det helt bevist der ikke er coating på ydersiden, coating kan slides af. Det hjælper ikke på rygtet som et super robust ur. Samtidigt spiller glasset flot i lys, det er de nok heller ikke kede af hos rolex.
winther | Rolex GMT Master II 116710 BLNR | Vintage Kienzle Chrono cal. 248
(tidl. Omega Seamaster Planet Ocean cal. 8500)
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)