Kassematerialer?
Som kun etårig urtosse kunne det være sjovt at høre hvad I andre tænker omkring fordele og ulemper og personlige preferencer med forskellige materialer til kasser: stål, titanium, keramik, guld. Findes der flere? Plastic?

Sent from my iPad using Tapatalk
Svar
Stål findes jo i forskellige hårdheder osv, børstet og poleret osv, børstet er relativt nemt at holde pænt Hvis man får en ridse, kan man friske det op relativt nemt :-)
Titanium er mega lækkert i farven syntes jeg, og en del lettere, men er vist lidt mere modtagelig over for ridser.

Der findes også forskellige komposit materialer som jo er lette, men der er også carbon ure som har et fedt farve spil.
Det er jo endnu en af de fede ting at man kan få forskellige materialer :-)

-Sent using Rock, Paper and the occasional Scissors-
Svar
Bronze er fedt. Man ser ikke så let små ridser m.m., samt det får sit eget liv. Ellers er jeg mest til stålkasser, da det bare passer godt til et ur og ser flottest ud til det meste og kan matches med alt.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar
Bronze ja. Og jeg har jo selv lige solgt midt messingur. Demens? Flot, sjov patina, flot spil med den blå skive - men tungt.

Sent from my iPad using Tapatalk
Svar
Største delen er selvfølgelig baseret på stål, nærmere bestemt 316L, men her findes der sikkert mange kvaliteter, som man også ser det med titanium, hvor mange fejlagtig tror det er svært at ridse titanium, så er det ikke tilfældet, men der er forskellige kvaliteter med mere eller mindre styrke.

Jeg kan ikke gennemskue de mange kvaliteter, men der er også forskellige overfladebehandlinger tilført ur-kasserne. Når det kommer til keramik, som man så det med f.eks. mærket RADO, her var der for første gang ure der jo nærmest var ridsefri, hvor deres svaghed var brud ved slag.

Plastik er der formodentlig også et hav af variationer, hvor man jo ikke har en chance for at vurderer hvor holdbart det er, men man ved jo at ved f.eks G-Shock ure er der tale om en kunststof der kan holde til lidt af hvert.

Der findes også ure lavet af tungsten, som man kender det fra tungstens-ringe, her er der tale om et særdeles hårdtmateriale, men ellers kender jeg ikke det store til dette materiale.

Guld er jo ikke så ofte det vi ser, men belægninger af guld eller specielle overfladebehandlinger der ligner guld. Et guld ur er nok ikke for alle og enhver, både hvad pris angår, men også det look uret har. Selv kunne jeg godt ønske mig et guld ur i form af et Panerai, men det er blot sat på ønskesedlen.

Tænk på de helt billige ure, man kan købe for 100 kr.....altså en stål-udgave, men hvilket stål er der anvendt og vil man komme ud af det med en nikkel-allergi eller ?

Jeg har gennem mine mange år med forskellige ure altid været mest hook på stål-udgaverne, hvor plastik eller keramik ikke har haft den store interesse og titanium har jeg altid troet var super modstandsdygtig overfor ridser og viste godt at det var valget, hvis man havde tendenser til allergi. Titanium er jo dejlig let og føles også varmt i forhold til stål.

Så er der Bronze der ofte anvendes indenfor nogle ur-mærker og helt skrækkeligt ses også anvendelse af messing, hvilket i min verden som uddannet indenfor maskin- og værktøj, er total uegnet som ur-kasse, så heller bronze trods alt. Hvis man bruger messing, skal det være behandlet på eller anden måde.

Blot min mening.

Titanium til ur-kasser

http://www.ablogtowatch.com/watch-case-m...-titanium/
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
Jeg køber kun ure i titanium og stål,
Og skal jeg vælge mellem de 2 bliver det titanium 
som jeg ser som det ideelle kasse/lænke materiale.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
Michael - Hvad er grunden til at messing er uegnet som urkasse? Icon_smil
Mvh Danny  Icon_smil
Svar
(24-05-2015, 03:53 PM)BadHamster Skrev: Michael - Hvad er grunden til at messing er uegnet som urkasse? Icon_smil

Jeg tror det er for blødt.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar
(24-05-2015, 03:53 PM)BadHamster Skrev: Michael - Hvad er grunden til at messing er uegnet som urkasse? Icon_smil

Messing bliver hurtigt grimt og skal pudses ofte, hvor bronze bliver flottere med tiden. Jeg bryder mig ikke om de ir-grønne overflader begge ure kan opnå, det er for meget forfald IMØ.

Messing kan overfladebehandles, men det er bare noget man bruger til skibsbarometre og den slags, men ure af messing, der er udsat for sved bliver hurtigt grimme i overfladen, hvor man jo heller ikke ser det anvendt indenfor smykker. Bronze ses ofte ved smykker, men det er blot min holdning omkring brugen af messing til ure....det er ikke bedste valg til kasse-materiale når det gælder armbånds-ure.

Ps. at de kan findes i messing skyldes måske at der kommer prototyper til salg ??

Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
Tak for dit uddybende svar Icon_Up

Nu er præferencer mht. patinering jo dybt subjektivt - og jeg syntes både bronze og messing patinering er super fedt :-)

Jeg har et enkelt messing ur i kassen og det har begyndt at udvikle lidt patina:
İmage

Det gode ved disse materialer er også, at det lyder til at være forholdsvis nemt at "fjerne" patineringen igen...
Mvh Danny  Icon_smil
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)