Engelsk standur - råd søges
Jeg har arvet et engelsk standur fra mine forældre, som jeg er meget glad for, og det har gået upåklageligt indtil sidste gang jeg trak det op og vil sætte pendulet igang igen, og mærker at der ingen "kontakt" er - at pendulet hænger frit..løst? Ingen reaktion på pendulets bevægelse. Jeg har absolut ingen forstand på ure - min far viste mig engang hvordan jeg løfter kassen af så jeg kan se urværket, men kan ikke se hvad der er sket. Er der nogen som har en ide om hvad det kan være, og hvad som kan gøres? Mvh Vibeke
Svar
Hej Vibeke
Det lyder som pendulfjederen er knækket eller at pendulet er løftet ud af sit ophæng.
Svar
Vibeke, hvis du lige oplyser, hvor i landet du bor, så er der sikkert nogen, der kan henvise til en urmager i nærheden.

/Bjørn.
Svar
Ja det er måske pendul-fjederen der er sprunget - tror ikke pendulet kan være løftet af ophænget. Der skal der jo noget til for at gøre? Og vil det så stadig hænge? Undskyld hvis det er dumme spørgsmål men har ikke meget forstand på det, og hvad tingene hedder.
Der mangler noget der skal gå fra pendularmen og over til selve urværket såvidt jeg kan se - er det en fjeder?
Jeg har forsøgt at finde noget om problemet på Utube men uden held endnu.
Bor i Århus
Tak for Jeres svar
Svar
Den lille urbutik "Antikurmager" i Hinnerup har jeg været forbi nogle gange, der jeg boede der.

Hans nummer er 86985800

Han kan nok hjælpe. Han er vant til den slags arbejde.

Der er jo nok også nogen i Århus, men Hinnerup er jo kun 13 - 16 km væk.
Svar
[attachment=0]<!-- ia0 -->justeri0.JPG<!-- ia0 -->[/attachment]Hej igen Vibeke
Her kan du se hvordan pendulet skal hænge
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)