hvorfor falmer "dial" skiven i forskellige nuancer.
Når man ser og kikker på vintage ure, hvad er det der sker med skiven.

Jeg har været inde på nogle forskellige fora, og kikke lidt på vintage rolex, og er lidt facineret af de mange forskellige nuancer rolex skiven har.
Hvad er det der gør at den skifter i flere forskellige brune farver ligesom viser har flere okker agtige nuancer.Samt at du ser nogle dial hvor de er hullet i overfladen.

Er grunden at rolex har brugt forskellige materialer på eksempelvis deres dial eller overflade behandling, og er det sket på tværs af årgange...

For en ting er de patinerer med aldereren, samt hvorledes de opbevares og bliver gået med, men det kan ikke alene være det, når der nu er nogle der er lidt sjælne med tropical dial eller caramel brown ???

Er der nogle der kender nogle svar på det
Svar
Mit bud er ligesom dit, at der kan være brugt forskellige typer og blandninger maling - derudover har nogen måske været meget i solen, andre ikke - så maling og forskelligt brug vil jeg mene giver forskellige nuancer
Anders 

Rolex Explorer 2 ref 216570 - Victorinox Inox - Seiko Orange Monster - Citizen divemaster "Pingo" - Casio G-Shock GD-110-1ER - Omega De Ville 1969
Svar
Klima / luftfugtighed har eftersigende en stor indvirkning på hvorledes en skive patinerer..... Høj luftfugtighed og varme = kraftigere patinering.....Or so I am told..
Svar
MortenKN Skrev:Klima / luftfugtighed har eftersigende en stor indvirkning på hvorledes en skive patinerer..... Høj luftfugtighed og varme = kraftigere patinering.....Or so I am told..

Icon_+1 Det er jo derfor det hedder tropical dial.
Svar
Man kan jo godt forstå at sol vil være med til at nedbryde skiven, men at fugtigheden skulle spille ind er lidt mere underligt ved et tæt dykkerur.

Der burde vel ikke være fugtigt inde i uret, hvis pakningerne ellers er i orden.

Jeg kan godt forstå at forskellen på de materialer skiven er lavet af også reagerer i forskellig grad med alderen.

Hvis man nu havde købt et Rolex for rigtig mange år siden og uret stort set ikke havde været ude af kassen, ville det så se ud som nyt med hensyn til skiven, eller ville der være et forfald udover det selvlysende materiale, der naturligvis ville være i et forfald.

Jeg må sige at med tiden begynder jeg bedre og forstå den glæde der kan være ved velholdte ure med en vis patina.
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
Sol, varme, mørke, fugt, ælde og måske et par rengøringer eller fem gør at ikke to vintage skiver er ens. På vise skiver (midt firserne) var lakken af dårlig kvalitet så overfladen får disse fine revner med tiden (spiderweb).
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)