5513 Gilt dial
Jeg er stadig ret lun på dette ur.

Er det sådan at hvis lumen er begyndt at falde af nogle af markørerne så er det en proces som er startet, der betyder at lumen vil falde af alle markørerne (inden for kort tid) Icon_question

feilersen Skrev:Hej

İmage
İmage
Svar
Massen hvori tritium indgår holder ikke i længden. Det vil stille og roligt gå fra hinanden. Er det først begyndt som på den skive er der ingen grund til at tro at det holder op.
Man kan sige at der er massere af charme og historie over sådan et ur men skal du af med den igen er købergruppen reduceret en del blot pga skivens stand. Personligt synes jeg uret ser ud til at være i flot stand og jeg kan godt se det fede i skiven.
Noget helt andet er at du risikere at fokusere mere og mere på de markører der mangler massen.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
hmmm Icon_e_confused Hvor hurtigt tager det for lumen at falde af (taler vi om mange år eller få år)?

Jeg synes bare at det har mere patina og personlighed end et Gilt dial som f.eks. dette:

İmage

Men skiven på dette ur er måske mere "langtidsholdbar"?!
Svar
Hej Frederik.
Det er jo smag og behag om man kan lide meget patina. Jeg synes det er fedt med mørk patina. Det skal bare være homogent.
Der kan gå år før der falder mere af men det kan også ske første gang du lægger uret på natbordet. Det svarer lidt til at købe en rusten bil. Det stopper ikke men kan holde i en begrænset periode.
I sidste ende er det et spørgsmål om pris.
Skiven på det nederste ur er sikkert mere langtidsholdbart. Det har måske ikke været udsat for fugt eller ligget i solen. Her har "rusten" ikke fået fat endnu.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
KlausM Skrev:Hej Frederik.
Det er jo smag og behag om man kan lide meget patina. Jeg synes det er fedt med mørk patina. Det skal bare være homogent.
Der kan gå år før der falder mere af men det kan også ske første gang du lægger uret på natbordet. Det svarer lidt til at købe en rusten bil. Det stopper ikke men kan holde i en begrænset periode.
I sidste ende er det et spørgsmål om pris.
Mvh
Klaus

Hej Klaus

Tak for fine svar!

Men vil det også sige at det er svært at bruge et gilt dial som dagligt ur pga skiven skrøbelighed dvs. skal man mere opfatte det som et "samlerur" der bare liggger i en boks? Icon_question

Det er jo ikke så fedt at give "mange" penge for et gilt dial og så ryger lumen af, hvormed uret mister det meste af sin værdi.... Icon_e_confused

MEN de er bare super charmerende, se dette for eksempel (fundet på nettet) Icon_e_biggrin

İmage
Svar
Den skive burde allerede have tabt noget af værdien.
Ja der findes næppe en flottere vintage skive end en gilt dial med mindre vi bevæger os over i de gamle plexi Daytona'er.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)