Selv Inflicted Injurys
Are many watch brands hurting themselves by trying to create a monopoly of servicing their watches and making it difficult for independent watchmakers to get spare parts . I think the answer is yes . They are forgetting that it was independent watch makers and collectors that through watch sites like Time Zone , and Auction Houses like Antiquorum made their watches reputations . Today they have taken over many watch sites and stopped criticism of their watches . And of course the next step is to wipe out any competition in after sales service . The car industry have tried the same trick , it just does not work . And these watch brands have one really big problem . They can never meet the sevice needs of the watches they sell . There are just not enough watchmakers in this world . So in the future we could be waiting 6 months to get our Omega or Brietling etc etc back from the factory , Just like a Patek or AP etc etc today . Or we will see a whole new industry making unoriginal parts for all brands . Rolex are one of the few brands that have a dealer service network world wide . Omega have maybe the financial clout to do the same as Rolex in the future . But smaller brands just cannot do this . And i think that brands that have built their reputations on the backs of small watch makers , who have kept their old watches ticking should feel a little ashamed . What do you think ? Willy
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
Som med alt andet vil der gælde.

Where there is money , there is will

Det betyder, at der altid vil være aftermarket uoriginale reservedele - parallelt med de originale

Nogen kan ikke leve uden alt er originalt - andre kan
Anders 

Rolex Explorer 2 ref 216570 - Victorinox Inox - Seiko Orange Monster - Citizen divemaster "Pingo" - Casio G-Shock GD-110-1ER - Omega De Ville 1969
Svar
Jeg synes det er trist at mange selvstændige urmagere får det sværere og sværere.
Jeg talte for nylig med Ivan (Svajts) om Omega, som det er ved at blive svært at få dele til.
Og iflg. ham bliver det kun værere.

Man kan selvfølgelig godt prøve at se det fra deres side (altså urfabrikanterne) som vel vil prøve at sikre sig, at de får alt arbejdet ind i egne rækker.
Både for beskæftigelsens/forretningens skyld (penge) men vel også for at prøve at gøre/holde mærket eksklusivt.
En ting er de voldsomt stigende priser på service hos AD´er, som er slemt nok i sig selv, men servicetiderne som er LANGE, er et større problem IMHO.
Det er godt nok nedtur at sende et ur ind og risikere mange måneders ventetid Icon_e_sad

Man har måske et ældre Omega og skal have lavet en lille ting, men den "lokale" kan ikke hjælpe, pga. mangel på dele.
Så er man nød til at gå til Omega, som kræver at der laves et komplet service, hvis de overhoved vil røre vil uret pga. alder.
Bare et eksempel, som kunne være virkeligheden i en nær fremtid, og vel allerede er en realitet hos nogle mærker.

Jeg tror helt klart at der vil komme et marked for "aftermarket ikke OEM" dele til mange ure og mon ikke det primært vil være dele fra østen?
Personligt vil jeg dog være ked af at putte ikke OEM dele i et af mine ure, men det kan være den skræmmende fremtid.

Man kan være bekymret for at det får negative konsekvenser for fabrikanterne, men jeg er bange for at det ikke er noget vi skal regne med.
Hvis man ser på den generelle fremgang i urbranchen, tror jeg ikke de er voldsomt bekymrede.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)