Kortholder
Det er kun de amerikanske pas der har det, de danske er lidt mere oldschool;)
Den nye HTH nexus s, har det vist også indbygget, eller noget lignende, ret fedt, så slipper man for at skulle have så meget med i lommerne.
Svar
kristofferJ Skrev:Det er kun de amerikanske pas der har det, de danske er lidt mere oldschool;)
Den nye HTH nexus s, har det vist også indbygget, eller noget lignende, ret fedt, så slipper man for at skulle have så meget med i lommerne.
Helt korrekt - USA pas har, men ikke DK. I øvrigt - så er RFID jo en såkaldt "passiv anttenne" - det betyder, man kan ikke bruge den på store afstande, men blot til at konstaterere ting inden for en afstand af nogle relativt få meter.
Nogen tror, at RFID kan betjenes fra satelitter og spore folks gang, og det duer det ikke til. Det kan derimod bruges til at afsløre folks gang på jord hvis det er inden for - lad os sige 20 meter MAX fra en RFID kontakt station. Der kan kontakt stationen se, at tingen er der, men den kan ikke kode noget ind i den type RFID der ligger i ex et USA pas, så andre kan ikke siden se man har været der, men teoretisk er det naturligvis muligt, at indsamle oplysningerne fra alle mulige steder.
Det er lidt som at det er muligt at indsamle oplysinger om hvor kreditkort er brugt for at tage et eksempel. Terminalen det er brugt i ved det - og da bank systemer er ret universelle, kan det spores bredt hvor man har været. Det er noget mere brugt end sporing via RFID. Al den type sporing kræver, at registrerings systemerne sammenholdes - ellers er den ikke til nytte for andet end lige det ene sted den er sporet.
Mobiltelefoner via netmaster og bankkort er 100 gange mere brugte i sporing af personer end RFID er - også via USA pas eller lignende. Det kan man sikkert undgå ved ikke at bruge sit bankkort, og pakke sin mobiltelefon ind i 15 lag alufolie (bagdelen er at den så naturligvis ikke kan bruges til at ringe fra og til Icon_e_smile )

En almindelig RFID er ikke god til andet end at indeholde en masse oplysninger, i princip ganske meget som en stregkode er det - og en sådan ligger i en magnetstrimmel som et DK pas har - RFID er bare en lettere base at arbejde med, og kan aflæses på noget med teoretiske 10 meter (i virkeligheden 2-5 meter max) så det er et lidt teoretisk spørgsmål, om hvor meget bedre den passive RFID er end en stregkode i DEN sammenhæng - Den er det først og fremmest ved, at den ikke kræver stregkode læser afstand, men 2-5 meters læsbarhed - OG at den kan aflæses selv hvis den ligger indsat i f.eks 50 bøger eller trøjer der ligge oven på hinanden.
Der findes skræmme historier om læsning på meget større afstand (140 meter) men jeg har arbejdet ganske meget med det, og har aldrig kunnet få en bare rimelig sikker læsning på de afstande.

Aktiv RFID (som kan tage mod oplysninger og dermed ændre sin egen viden) fylder noget helt andet - og koster noget helt andet (og fylder mere end et moderne pas ville ha plads til fysisk - IDAG). Stadigt er det ikke noget der kan aflæses/genkodes fra mere end 10 meters afstand.
Så er der risikoen for at nogen kan stjæle ens identitet ved hjælp af RFID, og det er teoretisk muligt, men den info der ligger, er ikke andet end den der i forvejen ligger i alle de store registre - og de kan jo stjæles noget lettere i virkeligheden, men teoretisk - ja muligt - Det er dog noget som er mere skræmmende for myndigheder end for personer, for det ville jo gøre det lettere at eftergøre et pas. De er derfor kodet så det ikke er muligt at kopiere deres oplysinger. Du kan sige, at for at få at vide at en person er født der og der den og den dato og har den og den højde o.s.v. - skal registret der læser den pågældende RFID vide, at den person med det navn og den fødselsdag højde osv findes - ellers kan oplysningen ikke udkodes. Det er med andre ord en slags parring af oplysinger der skal til.
USA myndigheder gør det jo ikke for at gøre det lettere at kopiere, men vanskeligere i virkligheden. Stregkoder og magnet strimler er lette at kopiere
Jeg tror man kan konkludere - at alt kan kopieres - men at de som klarer at kopiere i print og magnetkoder - er langt færre end de som kan kopiere i RFID - og derfor mener man det kan være en fordel til pas. Identitetstyveri er en risiko men er det som sagt allerede via alle registre - bankkort og telefoner. Where there is a will there is a way
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hold da helt op, hvordan ved du så meget om den slags?
Mange tak, spændene læsning, glæder mig da til at kunne betale min morgenbrød med min iPhone!

Vh
Svar
imponerende viden
Et los i røven kan til tider få verden til at se lysere ud
Svar
kristofferJ Skrev:Hold da helt op, hvordan ved du så meget om den slags?
Mange tak, spændene læsning, glæder mig da til at kunne betale min morgenbrød med min iPhone!

Vh
Det varer ikke længe og bliver da også fedt - jeg har ikke set den app til min endnu Icon_e_biggrin Jeg har været i spidsen for RFID allerede for 15 (20?) år siden via min arbejde som CEO i en større svensk virksomhed inden for branding til mode - med datterselskaber i 9 lande OG RFID som en af spidskompetancerne.

Hovedfordelen var/er, at kan kan sætte en hangtag i tøjet, og dermed foretage lageropgørelse fra starten - ved at scanne pakkerne, og vide præcis hvor mange underhylere der lå i hver og i hvilken farve. Når de så røg på lageret, og blev sat i hylder, kunne man checke hele lageret, ved at hver gang noget forlod lageret, blev det chekcet i udgangen (dør 3 meter bred f.eks) og dermed fraregnet lageret, uden man skulle åbne æsker eller noget.

Så kom varen til butikken, og når de blev lagt på hylder var/er der scannere som sidder i hver hyldemeter og ved præcis hvilke størrelser og design der ligger i butikken.
Den store fordel er, at butikken ikke udgår i størrelser og design, og ikke skal ha for stort lager. Det som koster butikker langt mere end tyveri er, at de mangler jeans i størrelse 32/36 eller jakker til jakkesæt i størrelse 49/50. Man mener at mode butikker taber ca 30% af omsætningen ved ikke at ha rigtig størrelse klar til kunden.

Med systemet ved de hver dag præcis hvad de har i butikken og kan sikre, at de har alle størrelser kunder beder om klar - eller kan genbestille (systemet kan faktisk selv i simple ting genbestille - underbukser på rack/stativ - farver og størrelser der mangler via mobiltelefon i racket Icon_e_smile )

Det kan også sikre, at hvis en kunde tager en jakke i sort størrelse 50 - og går i prøverum med den, så ved prøverummet at den nu ligger der, og det er nemt at finde den og lægge på plads + du kan ha en fladskærm som foreslår kunden div bukser og skjorter som du har bestemt passer til lige pæcis den jakke han står og prøver - ret smart.

Der er et privacy intrution problem idet, for mange mener det er at vide for meget om dem, så alle kæder jeg kender, fjerner RFID tag allerede i butikken - men BLEV den i, var det superlet at bytte - ingen bon behøvedes, den ville blive genkendt i systemt lige på stedet,og man kunne give penge tilbage eller anden vare, og når den blev lagt på plads på hylden i butikken - ville lageret med det samme være updatet med den nye vare, og fraregnet den som kunden gik ud af butikken med

Systemene kan naturligvis udbygges til at fungere som tyverialarm.

Det bruges også i en del lande i f.eks biblioteksbøger. Her kan man så bare tage bøgerne, gå ud af døren - køre sit sygesikringsbevis, og det registreres hvilke bøber man har med ud - og aflevering sker ved at smide i en spand eller gennem en luge i muren om natten med FRID læser. De er jo registret på dit navn /sygesikringsbevis - og aflevering af de pågældende bøger er så registreret uden en sjæl ser det.

Landbruget kan chippe en kalv med Rfid og ved slagtning kan den multipliceres, og info om kalvens tur kan registreres og videreføres til det enkelte køstykke, hvornår kom den ud - i stal - osv - havde den et "godt liv" - hvornår blev den slagtet.
Med nye kopi RFID kan hvert kødstykke gives den info og forburgeren kan aflæse "kødets liv" og se dato for slagtning hvis det er lagt til, dato i køledisk osv.

Masser af muligheder - men naturligvis - risici som ved al info teknologi. Du kan dog regne med, at USA ikke bruger det i pas, hvis de tror det er lettere at kopiere - de er en anelse paranoide overfor den slags, så de ser det som en ekstra sikkerhed.

En årsag til fjendtlighed er naturligt nok også, at det afløser mennesket som check-point - og fjerner arbejdspladser - specielt i lande hvor mennesker er blevet så dyre at man ikke kan være med mod lavpris lande - så uha - der er perspektiver nok, og rimelige perskektiver nok i "fjendtligheden" og lobbygrupperne ved det.

vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Jeg syntes man skal se den nye teknologi som sin ven, og ikke sin fjende.
Jeg kan udover det du har nævt se et hav af muligheder med sådan teknologi, og hvis der er nok der bruger det skal man nok finde på en måde at lave det "nogenlunde" sikkert på.
Der er da stadig mange der er bange for at købe ting over nettet, min morfar f.eks. Men jeg, eller mine venner, for den sags skyld er nogensinde blevet snydt på nettet, og jeg køber stort set alt, udover dagligvarer på nettet.
Nu er jeg også 21 og han er lige blevet 85, så vi tænker nok heller ikke helt ens, må man da håbe;)

Vh
Svar
hannover_dk Skrev:Pas osv - der er da ikke RFID i dem overhovedet. Det er jo noget helt andet??
En stregkode f.eks er jo ikke RFID - og et pas indeholder ingen RFID??
vh

Træk nu lige vejret Icon_e_wink Der er et RFID symbol på forsiden af passet.
Du kan evt. læse op på emnet her:
[url]"http://ing.dk/artikel/73164-danske-pas-for-usikre-til-californien?highlight=AT" onclick="window.open(this.href);return false;">http://ing.dk/artikel/73164-danske-pas- ... ghlight=AT[/url]

EDIT:

hannover_dk Skrev:Aktiv RFID (som kan tage mod oplysninger og dermed ændre sin egen viden) fylder noget helt andet - og koster noget helt andet (og fylder mere end et moderne pas ville ha plads til fysisk - IDAG). Stadigt er det ikke noget der kan aflæses/genkodes fra mere end 10 meters afstand.

Det er ikke korrekt. Som du kan læse på nedenstående link er aktiv RFID noget andet. Det kan transmittere ved egen kraft og netop derfor er den effektive transmissionsafstand også længere. Det har ikke noget at gøre med at overskrive chippens indhold.
[url]"http://www.inlogic.com/rfid/passive_vs_active.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.inlogic.com/rfid/passive_vs_active.aspx[/url]
İmage
Svar
Steff_DK Skrev:
hannover_dk Skrev:Pas osv - der er da ikke RFID i dem overhovedet. Det er jo noget helt andet??
En stregkode f.eks er jo ikke RFID - og et pas indeholder ingen RFID??
vh

Træk nu lige vejret Icon_e_wink Der er et RFID symbol på forsiden af passet.
Du kan evt. læse op på emnet her:
[url]"http://ing.dk/artikel/73164-danske-pas-for-usikre-til-californien?highlight=AT" onclick="window.open(this.href);return false;">http://ing.dk/artikel/73164-danske-pas- ... ghlight=AT[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

EDIT:

hannover_dk Skrev:Aktiv RFID (som kan tage mod oplysninger og dermed ændre sin egen viden) fylder noget helt andet - og koster noget helt andet (og fylder mere end et moderne pas ville ha plads til fysisk - IDAG). Stadigt er det ikke noget der kan aflæses/genkodes fra mere end 10 meters afstand.

Det er ikke korrekt. Som du kan læse på nedenstående link er aktiv RFID noget andet. Det kan transmittere ved egen kraft og netop derfor er den effektive transmissionsafstand også længere. Det har ikke noget at gøre med at overskrive chippens indhold.
[url]"http://www.inlogic.com/rfid/passive_vs_active.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.inlogic.com/rfid/passive_vs_active.aspx[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg trækker altid vejret Icon_e_smile - og jeg vidste ikke at nye danske pas har RFID så fin info tak.
Aktive RFID transmitterer som du skriver og kan klare større afstande, men de kan også ændre få ændret eget indhold i modsætning til "passive" der bare fungerer som en antenne der svarer med en kode når de modtager en anden kode (om det er den aktive egenskab eller størrelsen/andet der gør at man kan tilføre dem egenskaber - på samme måde man fra starten tilfører passive ved jeg ikke - jeg har ikke konkret arbejdet med aktive)

De passive får signal SESAM og svarer LUK DIG OP eller i virkligheden, de får en kode som indeholder en masse konkrete oplysinger - oftest helt specifikke i modsætning til en stregkode som kører et standard system. Passiv/aktiv er nu også lidt underordnet her, for pas og lign får givet kun passive i alle fald og de kan aldrig tilføres ny info.

Jeg har ikke fået dk pas siden 2009 og da var der ikke RFID, men det kommer nu formentlig på alle pas så (og kørekort osv - der har jeg også et gaaaaammelt et - ikke en gang kreditkort Icon_e_smile )

Det afgørende i det hele er dog, at jeg ikke mener man behøves frygte RFID så meget som en del gør - men det er jo også ganske individuelt hvor meget man frygter overvågningskamaraer og overvågningssamfundet - så det er da helt OK at høre til modstanderne. Så skal man bare nok ikke futte rundt med sin Mobil/gps osv - og bruge kreditkort, der er overvågning langt lettere. Det er årsagen til jeg ikke lægger vægt i at bruge beskyttelse mod RFID tags. Nok bare et holdningsspørgsmål mere end noget andet.

Mark & Spencer var blandt de første med RFID i tøj, og netop fordi mange i UK mente, at nu kunne deres færd følges overalt, så opsatte de en beholder ved kassen, hvor hangtag med RFID kunne lægges i, og folk kunne skrive navn på, og deltage i konkurrence om en rejse til xxx. M&S var helt klar over, at hvis man syede RFID i tøjet ville alle mene at de blev overvåget af div

vh
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)