Hvem kan fortælle noget?
Min oldefar fik nedenstående ur ved sin 70 års fødselsdag i 1932, og jeg har nu arvet det efter min mor.
Nu vil jeg gerne vide noget om, hvordan jeg bør behandle det. Og også gerne, hvis der er nogen, der kan fortælle noget om typen/modellen, hvis det kan identificeres.
Der står ikke noget firmanavn, så vidt jeg kan se. Der står "France" både nederst på urskiven, baglågen og soklen. På urets baglåge er der ridset med små håndskrevne bogstaver: 975G 6428BN. Og inde på værket er præget nummeret: 55467.
Uret er 42 cm højt.

Uret kan gå, men er temmelig sart med, om det står i vater. Det er ihvertfald min umiddelbare fornemmelse.
Er der nogle gode råd til, hvor tit - og hårdt - man skal trække det op. Jeg går ud fra, det ene hul er til urværket og det andet til slagværket, men jeg ved intet om den slags.
Lige nu er slagværket en time foran uret. Jeg har googlet lidt og læst, at nogle ure kan stilles ved at holde fast på minutviseren og trække timeviseren hen til, den passer med slagværket, - men jeg har ikke forsøgt med nogen form for 'vold' endnu.
Er det korrekt procedure på dette ur - eller hvordan ellers?

mvh Johs.
İmage
Svar
Det ligner et fransk taffel ur. De er rimelig følsomme, om de er i vater. Eller faktisk er det de er følsomme over, hvor meget det halter. Der skal være lige langt mellem tik og tak, og tak og tik...

Altså, det skal sige: tik - tak - tik -tak, og ikke: tik tak - tik tak - tik tak. Det er normalt justeret, af urmageren, sådan så det ikke halter, når uret står i vater...

Du kan trække uret, til du ikke kan mere. Når fjederen er helt spændt, så kommer der et naturligt stop. Men jeg synes du skal have det forbi en urmager, som kan tjekke det for slidtage (og en masse andre ting, herunder om fjedrene(og deres hæfter) er i ordenlig stand)... Det bliver hurtigt en dyr omgang, når de bliver rigtig slidt, så hellere få det ned, og få det ordnet, så man kan fange det i opløbet. Icon_e_smile
Svar
Hej ja.df
Runnes er inde på noget af det rigtige, men der er to slags slagværker. Prøv at dreje minutviseren rundt til TO minutter FØR det slår. Drej derefter viseren baglæns ca 15-20 minutter, eller indtil uret slår. Tæl slagene og gør så det samme en gang til og tæl slagene, hvis uret slår det samme antal slag begge gange og det ikke bare slår et slag hver gang ( det kan være 12:30 ? 13:00 + 13:30 ) men derimod et slag også et antal time slag, eller omvendt først time slag og så et slag for halvtime. Så er det et slagværk med slagskive og kan rettes i salget ved at du gør den første del igen og igen indtil slaget passer med viserne. D.v.s. at lige som viserne står på uret skal du dreje dem rundt til kl 14, så vil uret slår 3 slag og hvis du så gør som jeg først skrev skal uret jo så gå frem til 4 timeslag, gør uret det skal du blive ved indtil det passer med viserne. Hvis ikke slaget ændrer sig er det et ur med slagrække og er koblet rent mekanisk med timeviseren, hvilket vil sige at du skal flytte timeviseren til det passer med slagene, her skal du passe på ikke at knække timeviseren, den kan være meget skør og knækker nemt, det er fjederstål, bøjes ret let i en retning, men knækker når man retter den retur.
Med hensyn til at uret er følsomt for om det står i watter eller ej, ja det er jo et pendulur og pendulet vil altid hænge lodret og hvis uret er rettet til at det skal stå skævt så har du et problem som jeg nok ville få en urmager til at rette.
Desværre har du jo gjort samme fejl som mange andre her på foraet nemlig ikke at oplyse om hvor i DK du befinder dig så lige der kan jeg ikke hjælpe, men bor du i sydlige del af Jylland eller Fyn kan du give lyd fra dig og jeg kan kigge på uret. Til djævleøen kommer jeg en gang i foråret, men lige hvornår kan jeg ikke sige her og nu.
Send en PB hvis det har int. og vi finder ud af noget, ellers burde en hvilken som helst urmager kunne hjælpe dig.

Med hensyn til firmamærke, kunne det være et ur fra Japy, så kan du fjerne klokken, den sidder med en lille fingermøtrik bagpå uret, tage et nærbillede af værket og jeg kan måske hjælpe dig lidt nærmere. Umiddelbart uden at have set værket vil jeg sige at tidsmæssigt passer det med din historie om uret ca 1932
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
Mange tak for de gode råd. Nu har jeg indleveret uret til en urmager, der gerne vil have det stående en uges tid for at vurdere, hvordan det går. Måske kan det nøjes med en dråbe olie - måske trænger det til mere.
Når jeg får det tilbage igen, skal jeg nok tage et nærbillede af værket, for at vi måske kan komme nærmere til, hvad det er for et mærke. Nu er det jo blevet lidt spændende at grave i. Icon_e_smile
Urmageren var lidt facineret af det; normalt plejer sådan nogle kaminure at være temmelig overdådige - grænsende til det smagløse - med forgyldninger, krummelurer og springende heste. Dette ur giver et mere stille og inderligt udtryk, som en nemmere at holde ud at se på.
Man kan forestille sig, at det er et par landarbejdere, der på marken hører kirkeklokken ringe solen ned.
En katolsk præst har fortalt mig, at opstillingen sandsynligvis forestiller en bestemt bøn, der hedder Angelus Domini.
Til Lars: Vi bor i virkeligheden ikke så langt fra hinanden, så hvis du skal en tur lidt sydpå på et tidspunkt, kan vi godt aftale, at du kan komme forbi og ser nærmere på uret. - Nu skal jeg lige have det hjem igen, så vender jeg tilbage med status på uret - og et par nærbilleder.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)