Tissot PR 526 GL
I 1975 udbragte Tissot en slags "Deluxe" version af den kendte PR-familie - Tissot PR 526 GL, og den blev tilsyneladende bygget indtil 1978. Forskellen er isært med hensyn til værket: 526eren indeholder et Tissot 2930, baseret på Omega 1012 (dato) eller Tissot 2940 (Omega 1022, ugedag/dato). I modsætning til Omega udgaven er de ikke rød forgyldet, men kun rhodineret.

Skiven findes i sølv, denne her "grøn" og i sort, så vidt jeg ved.

Min første PR 526 GL købte jeg dog allered i 2008. Den gik ikke, der var rust, et par hjul manglede tænder (jeg tror nok fra automatikken), og skiven havde et par pletter. Min uremager fik den dog igang igen:

İmage

Den nu købte så forfærdeligt ud, men man må altså give sælgeren kredit: Han har ikke prøvet at skjule det:

İmage
İmage
İmage

Så jeg var heller ikke helt sikkert, hvad der ventede mig, men mit håb at skiven var i god tilstand blev altså ikke skuffet, og selve kassen og lænken var utrolig snavset, men næsten uden større mærker.

Her kan i se den efter en først rensning og jeg også slebet glasset en smule:

İmage
Her kan I se kasseformen fra siden:
İmage

Prøv at se forskellen til PR 516 GL kasse og lænken, den er større og virker mere massivt:
İmage

Skiven er svært at fotografere. Det kommer anpå hvor lyset kommer fra, om den virker sort eller grøn, det sidste sees bedst i naturligt lys:

İmage
İmage

Værket er 28.800 A/h, 21 Rubis, sekund stop og dato kan sættes direkte. Den løber, dog virker dato omstilning ikke. Den går så til min uremager i denne her uge.

İmage
İmage

Hilsen,
Olof
Skift ur, når du står op!
Svar
Jeg har et Omega med 1012'eren og det led også af problemer med dato stilleren, ifølge Halse ikke ualmindeligt på dette værk. Jeg har desværre ikke et billede af værket da den kasse er næsten umulig at åbne, selv for en urmager.

Her er lidt fra Omega Linkscentralen:

Calibres 1012 and 1020
The 23 jewel calibre 1012 was used mainly in Seamasters and Geneves, but in 1977 during the Swiss meltdown
Omega produced a large, square-rounded model with leather strap bearing the case number 166.0228. It
featured a 40 micron 22K gold plated main case body with a stainless steel case back. Calibre 1012 was not a
certified chronometer, but again it was a quality movement. Some examples can be seen with gold plated
bracelets which were normally purchased at the time the watch head was acquired.
While not having the collectibility of the certified 1011 calibre, for those who are collecting a representative
spread of what have been called ‘Haute Bling’ 1970s Constellations, there are good reasons to include this
model in a collection. Prices should be discounted accordingly and only models with exceptionally clean
movements, pristine dials and unmarked cases should be acquired. On a good day, you should be able to
acquire this model for around USD $200.00 to $300.00, or less at times.

Mvh
Thomas
Vintage Omega, herreure, lommeure og stopure
Svar
Tak for denne information. Jeg turde ikke skrive det, men min første PR 526 GL kører altså ikke meget dårligere end min Constellation. Det kan ikke helt sammenlignes, denne Connie (med 564) er jo omkring 10 år ældre, men i hverdags brug ligger begge under 10 sekunder misvisning / dag. Så det må åbenbart være et godt værk.
Skift ur, når du står op!
Svar
Hej

Værket er både brugt i Omega, Tissot og Lanco, dog med forskellig finnissage, men i bund og grund et Lanco værk.

MVH Peter
İmage
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)