en gammel krono - og gæt en fejl
Jeg sad og tænkte at jeg ville have spurgt hvorfor man dog vil have en subdial med kun 45 min?

Men jeg fandt selv svaret: Læsbarhed
http://www.europastar.com/europastar/wat...bdials.jsp
Svar
Tak, for det relevante link, Elverdam Icon_e_smile
De venligste hilsner, John
Svar
Hvis man skal tale om en fejl mere, vil jeg mene, at viserne på subdials er for lange, de de når helt ud over markeringerne. Til gengæld er sekund viseren for kort.....
Meget interessant med uafhængighed af hoveddial, det har jeg aldrig hørt om.
Jan
Svar
camaro Skrev:Hvis man skal tale om en fejl mere, vil jeg mene, at viserne på subdials er for lange, de de når helt ud over markeringerne. Til gengæld er sekund viseren for kort.....
Meget interessant med uafhængighed af hoveddial, det har jeg aldrig hørt om.
Jan
Jeg tror subdials visere er originale nok - i den tid gik de ofte lidt ud over, og de passer godt nok med hoved visere synes jeg, ligesom det er helt OK med pil på den ene og ikke på den anden.

Jeg har heller aldrig set at subdials kan byttes, men en af de store vintage urmagere svarede efter at ha åbnet det, at sådan var det. Nå jeg skal ha det ind til Krognos, og så får jeg jo et bud mere, for jeg vil ha det renset - kronoen opfører sig ikke pænt mere. Så ber jeg ham se efter

Den er ret gammel, blandt de tidligere med to pushers - værket uden hall mark - kolonne som du kunne se på billedet - og ligner Valjoux, men mærke skal i så fald være bag skiven og ikke de normale steder.
Kassen er med faste stifter, så ældre sag, måske deraf skiven - men jeg har heller aldrig hørt den forklaring før. Jeg kan dog godt se en kant/afstand i lup.
Jeg kommer tilbage når/hvis jeg ved mere om det er ombytning som jeg har fået af vide af en af de store vintage urmagere - eller om-malning

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Har bemærket at der ikke står "swiss made" på skiven. Står der noget om "swiss" på værket? Uden tvivl et lækkert ur som har kostet kassen i sin spæde ungdom (de tidlige 40'ere?) - men måske et licensproduceret værk?
---
Tommy
Svar
Certina Fan Skrev:Har bemærket at der ikke står "swiss made" på skiven. Står der noget om "swiss" på værket? Uden tvivl et lækkert ur som har kostet kassen i sin spæde ungdom (de tidlige 40'ere?) - men måske et licensproduceret værk?
---
Tommy
Nix intet med Swiss made, intet hallmark - bare Election på broen og et lille tal (på samme bro) jeg ikke kan læse på billedet - nu hvor uret er inde hos Jørgen Krognos - som også mente Valjoux 22 og at det kunne være mærket under skiven

İmage
Han mente også, at en skrue og lille fjeder i påvirkningen af kolonnehjulet skulle byttes - og mente han kunne tage det fra dele han havde til V 22 i alle fald.

Licens fremstillet - ja hvorfor ikke. Uret har jeg for en del år siden købt fra Argentina. De havde en del af disse kronografer, og Election var et af dem der ret ofte dukkede op. Jeg ved ikke - har ikke hørt om - licens tilvirkning af Valjoux 22 i Argentina - men det betyder jo ikke at det ikke kan være tilfældet

Election selv var klart en Schweizer fabrik, men meget af det som findes i Argentina er helt klart lavet til det Sydamerikanske marked, så alt er vel muligt. Nu kan vi jo se om Jørgen finder noget under skiven. Mit gæt er som skrevet, at det er en ret tidligt 2 pusher.

Jeg mener skiftet fra monopushers til to skete omkring 1932-35. Jeg tror ikke man finder 2 pushers før 1930??
Faste bøjler/stifter/feste Stegen til remmen, hører også til deromkring
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej

Chrono sekundviseren står heller ikke på nul. Icon_e_surprised

MVH Peter
Svar
peter Skrev:Hej

Chrono sekundviseren står heller ikke på nul. Icon_e_surprised

MVH Peter
Du fik ikke læst tråden. Vist står den da på 0
Krono sekundviseren er vel for det første den store - og den står fint på 0 (kl 12)

Den du tror ikke står på 0 er jo netop den faste sekundviser - som bare har et forkert subdial under sig - en ret speciel sag. Subdialen viser 45 sek - og er i virkeligheden den subdial som skulle ligge i den modsatte side.

Hvis du lige bytter de to så får du 60 sek subdialen ret, og så er fejlen fundet og rettet, men kronosekund viseren du - det er er den store og den står fint

vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej Hannover

Det var billedvinklen jeg havde overset, da jeg skrev mit indlæg.

MVH Peter
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)