Gangreserve
Jeg havde ikke så meget at lave, her d. 01.12.2008, så derfor trak jeg alle mine ure op og indstillede dem. Formålet var at teste gangreserve.

For at være ærlig, så er jeg en smule overrasket over resultatet:

Min Heli Reymond, valjoux 7733, kører endnu (over 50 timers gang)
Oris Super, håndoptræk, er stoppet kl. 00.05 (næsten 50 timers gang)

Af mine automatics, da holdt Seiko Samurai (7S35) bedst. Det gik indtil kl. 21.40 - altså godt 47 timers gang.

Alle automatics er blevet rystet på samme måde, og i lige lang tid (over 3 minutter), så jeg var sikker på at de alle var trukket helt op.

Jeg er klar over, at det på ingen måde er en "videnskabelig undersøgelse" jeg har foretaget mig. Alligevel afføder ovenstående tre spørgsmål:

Har I andre lignende erfaringer med de gamle håndoptræks-ure ?
Har I en forklaring på min oplevelse, jf ovenstående ?
Hvad skal jeg med automatics, når jeg kan få så høj gangreserve i et manuelt værk ? (SÅ træls er det heller ikke at winde)

Jeg skal lige nævne, at begge "vindere", er nyserviceret og i mekanisk - såvel som optisk - super flot stand. (Henholdsvis NOS og Mint)

İmage

İmage
De venligste hilsner, John
Svar
Flotte gangreserver for dine håndoptræk. Gangreserven afgøres blandt af om værket er velsmurt og kan løbe fjederen helt ud. Din Helio med Valjoux 7733 har en gangreserve på 45 timer når den er helt optrukket. Det overgår din og det er jo flot

Jeg synes ikke forsøget rækker hvis du kun har svinget med dine automatik i 3 minutter - eller de har været i en winder i kortere tid. Jeg ville i forsøget have foretrukket de havde trukket dem op manuelt 10 runder på kronen, og så gået med dem i 2 x 12 timer mindst. Windere kan være gode, men afhængigt af hvad ved de roterer - en eller begge - pauser osv. er det ikke givet de giver fuld reserve

Dine automatic skal sikkert også som udgangspunkt have en gangreserve på 45 timer eller deromkring, så - som udgangspunkt er håndoptræk og automater ofte med samme reserve.

Hvad du skal med automaten når du kan klare dig med at trække op en gang om dagen? Tja ikke noget, hvis du kan lide at trække op. Jeg kan - jeg synes det bringer mig i fin kontakt med uret - jeg mærker også en del under selve optrækket - er det blevet sejt osv, og får set på uret.

Et lille - piverøv-råd kan du kalde det: Træk uret op morgen eller aften medens du holder uret i hånden så kronen ikke vrides. Det har kronerør og aksel samt pakning godt af, frem for når det sidder på armen og du risikerer at vride kronen skævt op medens du trækker op

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Tak for piverøv-rådet ! Det bruger jeg allerede selv Icon_e_wink

Heli´en standsede kl. 01.15, og har altså dermed en gangreserve på præcist 51 timer.
Svar
Enig med Hannover i at du nok burde have trukke automaterne op manuelt... Men måske kan dit Seiko ikke trækkes manuelt, det er der nogle Seiko'er der ikek kan, hvis jeg husker korrekt...

Nu synes jeg, personligt, at manuelt optrukkede ure er lidt "mere mekaniske". Altså de har lidt mere sjæl... Men nu er jeg også vintage-fan så der er sikkert lidt farvning derfra...
Svar
Seik´øerne kan ikke manuelt optrækkes - Sumoen er den eneste - desværre.

Jeg er både til nyt og vintage, men jeg synes det er dejligt at trække et manuelt ur op Icon_e_smile Hver gang jeg gør det, så tænker jeg på al den mekanik den lille bevægelse sætter igang - og også på, i hvor mange år sådan noget har fungeret og kan fungere fremover ... fantastisk Icon_e_wink
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)