Renovering af urskive på omega 30mm
Elbæk Skrev:Personligt ville jeg få renset ovennævnte skive for rust og så lade den "leve" med "arrene". Men nu er jeg jo heller ikke kendt for at være glad for re-dials.

Hvis jeg ville re-diale den ville jeg gå efter at få lavet en ny skive som var så tæt på den originale i farve og udtryk som muligt.

Fantastisk ur forresten Icon_e_smile

Mvh.

Jakob

Den mulighed har jeg skam også overvejet, men efter at have læst hvad jeg kunne opdrive på nettet omkring rensning/renovering af urskiver så er urskiver behandlet med en form for coating enten påført efter lakering, eller iblandet lakeringen, som har til opgave at forhindre luftpartikler at danne korrosion.

Alt efter hvilket materiale skiven er fremstillet af, og hvor "dybt" overfladebehandlingen er brudt, vil det udmønte sig i enten patina er rustangreb.

Det ville nok for min skive betyde at den nok under alle omstændigheder skulle have afmonteret markører/logo og påføres et nyt bekyttelseslag(en form for bestandig klarlak?), ellers ville ny korrosion blot fremkomme igen efter overskulig tid.

Apropos Peter Halse som jævnligt får varme anbefalinger her på forumet omkring temaet, læser han selv med engang imellem? og i fald han gjorde ville jeg være taknemlig, hvis han gav sit besyv med om hvorvidt skiven kan nå et acceptabelt optisk udtryk igen ved rensning.
Svar
Jeg har fået et par skiver lavet hos Bethge

Før:

İmage

İmage

efter

İmage

İmage

og et andet

Før:
İmage

og efter
İmage

Spørgsmål om priser mv må du vist stille til Bethge!

vh Baun
Svar
tak for flotte billeder baun. Det må jeg nok sige, det er sku imponerende arbejde, og hvis sådan et stykke arbejde kan fåes til omkring en tusse er det så absolut også prisværdigt. Specielt hvis man står med en skive som ikke er til at opdrive hverken NOS eller brugt. Så genstår bare at finde en passende farve, og tror jeg nok at jeg vil følge Elkjærs advice og biholde farve så originalt som muligt. Hmm, tror jeg går i krig med nettet og ser om det ikke skulle lykkes at finde billeder af MIT ur med en anden farve skive, ellers bliver det den samme. Ellers er jeg rigtig glad for at du også har vedlagt billeder af skive med guldtekst, så bliver det farveskift behøver jeg ikke at bekymre mig om at det holder samme høje standard. Tak igen.
Svar
Et spørgsmål til angående mit ur. Har nu sendt en mail med forespørgsel om pris og farvevalg til Bethge&sohne, og venter spændt på svar. Jeg foretrækker dog at nøjes med kun at sende skiven afsted og undrer mig lidt over hvordan skiven er fastgjort til værket. Har et VC med samme kaliber og der er skiven skruet på værket fra oven med to yderligt placeret mikroskobiske skruer som dækkes af urkassens udformning. Yderligere har jeg et VC og et AP værk af samme kaliber som begge har snap-on skive (damestørrelse). Har set andre løsninger, hvor skiven har haft yderligt placeret konventionelle fødder som er fastgjort til værkholderring. Skiven er uden tvivl den originale og med urkassens dybde in mind er værket også det originale, der er stort set kun plads til de 1,64mm. Har set eksempler med såkaldte "stickers", men kan ikke forestille mig at det ville være nogt AP kunne finde på. Nogen der har et bud?
Svar
Hej Makita

Jeg tror godt jeg kan rense skiven på dit AP, det vil sige fjerne de værste pletter, og skiven vil bagefter måske stå med en lille smule patina, men du kan eventuelt komme forbi med uret så vil jeg gerne se på det.
Du må ikke glemme at ligeså snart uret er redialed falder det i værdi, hvorimod det måske kun stiger i værdi hvis man kun renser skiven.

MVH Peter Halse
Svar
Ja, det er jo hele balancegangen: Hvornår er en urskive så ødelagt at en re-dail forøger værdien frem for at sænke den?

Det er der nok ikke noget entydigt svar på - men det er i høj grad noget at være opmærksom på når man overvejer at få re-dialet sit ur.

Det handler også om kultur og om målgruppe. Hvis man f.eks. vil udbyde sit ur til salg i den brede offentlighed er der ingen tvivl om at en smuk re-dial sælger bedre end en patineret skive. Mens samlere er mere delte på området; nogle går mest op i æstetik mens andre foretrækker originalitet - og de fleste ligger vel midt imellem, med en lille vægt henimod originalitet-siden.

For mit eget vedkommende kan jeg sige at re-dials bare ikke "gør" det for mig. Lige meget hvor godt en re-dial er lavet vil jeg til en hver tid foretrække en skive med kraftig patina frem for en re-dial. Jeg vægter altså originalitet meget kraftigt. Men nu er jeg også miljøskadet af at være både arkæolog og samler af antikke våben Icon_e_biggrin

Mvh.

Jakob
As time goes by...
Svar
jeg vil absolut finde tid til at komme forbi hos Peter Halse og få hans vurdering om den står til at redde, men optimist er jeg nok desværre ikke. Hvis der er rustdannelse(tror jeg det er) så har den nok fat på selve metallet, og der er en verden til forskel på almindelig patina hvor belægningen er jævnt farvebeskadiget og regulært "huller" i belægningen. Selvfølgelig vil jeg helst have den i original stand, men optisk må den jo også være til at holde at se på. Synes dog at de billeder som baun sendte vidner om redialarbejde af høj kvalitet. Men ved så ikke om teksten på et AP er finere/tyndere og sværere at genskabe end på et omega, og hvis man alligevel er ude i en redial kan man jo passende vælge en farve som naturligvis benyttes af AP, men dernæst også bedre fremhæver markører end pågældende gør
Svar
Jeg har også et par eksempler eller 3 på skiver Peter har renset for mig...

fra:
İmage

til

İmage
İmage

og den mest imponerende:

fra:
İmage
İmage

til
İmage

İmage

İmage

og også denne

fra

İmage
İmage

til
İmage

İmage

Om man skal lade en skive rengøre eller redaile - eller stå med den patina den har er vel til dels et spørgsmål om smag!

Visse typer patina synes jeg er spændende - mens andre er uudholdelige at se på!

Hvis vi tager den første Omega jeg viser - den med den nikotinfarvede skive, vil jeg sige, at kunne den ikke rengøres var den blevet redailet.

Den anden - den mugbegroede Constellation ligeså, men den sidste Constellation, ville jeg hellere have ladet stå med patina end lave en redail på - hvis ikke den kunne rengøres, hvad den jo så kunne.

Men lad mig til slut vise et par ure som jeg lader stå med patinaen:
İmage

İmage
İmage

men jeg kræver at patinaen er smuk - i mine øjne - eller er det rengøring eller redail.

Jeg syntes fx, at den tidligere viste Rose gold 30 mm med de små nussede pletter var for grim - det var en patina jeg ikke kunne forliges med - og et guldur må være smukt - det er et krav!

vh Baun
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)