''Swiss Made'' eller ''T Swiss Made T''
Jeg har kigget på mange af de brugte ure, der er til salg på både denne side. Nogle af modellerne (både Rolex og Omega) har skrevet i bunden ''T Swiss Made T'' hvor andre har skrevet ''Swiss Made''. Hvad er forskellen, er urene stadig ægte. Inde på fabrikanternes hjemmeside står der kun ''Swiss Made''. Måske har det ingen betydning, synes dog det er mærkeligt, at der er forskelle på urene...??
Giv gerne kommentarer.
/AW
Svar
Det kan der være masser af årsager til.
Helt generelt, vil der stå "T Swill Made T" på mange ure hvor både markeringer og visere er med Tritium. Idag bruges i hovedsagen Luminova. (findes også ure med L Swiss L)
Tritium bruges til at aktivere fosfor - lidt mere teknisk: Tritium (3H - som det også kan ses markeret på ex Heuer Bundeswehr me Tritium) og promethium (147 Pm).

T Swiss kan der også stå hvis kun viserne er med Tritium, og så er der muligheden ex Swiss - T<25 - som betyder at Tritium er brugt men i mindre end 25 Cmi.
Det fjollede er, at T<25 faktisk normalt er MERE tritium end de som bare markeres T Swiss, hvor der normalt kun er 7,5 Cmi - og derfor ses <25T også oftest på dykkerure som skal have et ordentligt pulver lys

Tritium halveres på 12,5 år og mister derved sin langt lysende effekt.

Du kan ikke sige det ene er ægte ure det andet ikke, med mindre det er til helt specielle kendte modeller hvor du ved præcis hvordan den skal se ud.

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Tak for kommentaren. Det satte et par ting på plads. Kunne heller ikke helt forstå, at der var så mange ure til salg herinde, der muligvis var fake. Det er jo så heller ikke tilfældet.
/AW
Svar
Lige et par tillæg til Johns fine indlæg.

12,5 = 12,5 år Icon_smil Sådan ca.

Derudover er skiver fra før ca. 1960 (Rolex ihvertfald) også kun med teksten "SWISS" da de brugte Radium.

Mvh Morgan
Svar
Morgan Jones Skrev:Lige et par tillæg til Johns fine indlæg.

12,5 = 12,5 år Icon_smil Sådan ca.

Derudover er skiver fra før ca. 1960 (Rolex ihvertfald) også kun med teksten "SWISS" da de brugte Radium.

Mvh Morgan
Yes sorry - var for hurtig. Omega har også ure med bare Swiss selv om der mig bekendt ofte er er anvendt Tritium i 1950 og noget frem ved jeg
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)