Et godt ur at starte ud med?
Hej Alle,

Jeg er blever lidt interesseret i Panerai på det seneste. Jeg har på nuværende tidspunkt både Omega og Rolex i samlinger, men er blevet tiltrukket lidt af Panerais ofte meget simple og maskuline look. Jeg er dog ikke så meget inde i de forskellige modeller og hvordan brugtmarkedet ser ud.

Kan i anbefale et godt Panerai at starte ud med? Og hvordan oplever i ellers Panerai kvalitetsmæssigt? Jeg tænker specielt på om værkerne er præcise, pålidelige og robuste, samt urets ydre finish

På forhånd tak og post endelig billeder Icon_e_biggrin
Svar
Du kan starte med om det skal være automatisk med dato, eller et manuelt.
Hvis det skal være simpelt kan jeg bedst lide 111 ( med sekunder) der fåes med sandwichskive eller en tidligere med malet skive.
Der er også base modellerne der kun har time og minutter.
Jeg valgte en auto med dato, og har været meget tilfreds.
Angående værkerne er det primært modificerede ETA ebaucher ( ikke det vilde men ret stabilt), eller panerai´s nye egne værker der heller ikke er så værst :=) men prisen er desværre også derefter Icon_e_sad
Under alle omstændigheder er det nogle dejlige ure, og svære at komme uden om IMO.

Urhilsner

Christian
Svar
Hej

Men kvaliteten er ikke på niveau med Rolex og Omega, men helt sikker spændende ure, der holder prisen godt.

MVH Peter
Svar
Hej Peter,

Kvalitetsmæssigt tror jeg ikke, der er så stor forskel på et Panerai og et Rolex. Rolex baserer sig så vidt jeg ved også på det sikre, gennemprøvede og robust, når det kommer til værkerne, og i den retning er der vist ikke noegt at udsætte på det Unitas værk, der ligger i bl. Pam111. Jeg har personligt udsat mit Pam111 for lidt af hvert. Det er mit hverdagsur og det er ikke altid, jeg lige husker at tage det af, når jeg går ud i haven for at lave det grovere havearbejde Icon_e_biggrin

Med venlig hilsen
Med venlig hilsen

Lars

https://www.instagram.com/sralhb/
Svar
Unitas værket er et af de simpleste mekaniske urværker overhovedet. Der er ikke mange flotte horologiske bedrifter gemt i det Icon_e_confused Det er en simpel og solid arbejdshest. Så på det punkt får det gevaldigt baghjul af både Rolex og Omega. Om man så prioriterer et solidt værk frem for et sofistikeret værk er så et personligt spørgsmål.

Jeg ville nok gå efter et manuelt Luminor Marina med fast bagkasse. Dvs. PAM 00 eller PAM 05. Alternativt et pam 111/112 eller et brugt pam 1/2. De er alle gode "starters" om end ikke de smukkeste rent værkmæssigt. Der er in-house modellerne samt JLC 8-days værkerne lang smukkere.

/Mads
Svar
"Unitas værket er et af de simpleste mekaniske urværker overhovedet. Der er ikke mange flotte horologiske bedrifter gemt i det Det er en simpel og solid arbejdshest. Så på det punkt får det gevaldigt baghjul af både Rolex og Omega."

Öhh, Rolex vanliga automatiska verk är väl knappast något horologiskt höjdepunkt??? Det är otroligt simpelt - eller finns det gömt någon avancerad komplikation som jag missat? Att det kvalitetsmässigt är bra är en helt annan sak - men det är Panerais omarbetade unitasverk också.

Avslutningsvis vill jag bara säga att klocker i denna prisklassen köper man inte för urverkens skull. Det man köper är en stil, ett attribut, det mervärde som ligger i varumärket.

Mitt förslag på Paneraimodell? Helt omöjligt - du får titta på panerai.com för att se vad du tycker är fint. En annan sak är att det ibland kan vara väldigt svårt att få tag på den modell man vill ha.
Svar
Jeg har haft lidt kig på PAM112. Det er meget simpelt og tilmed manuelt hvilket jeg også synes er lidt spændende. Hvad er jeres erfaringer med netop denne model? Hvordan holder det prisen hvis man en dag skulle få lyst til videresalg?

mvh Icon_e_smile
Svar
Jeg anser absolut heller ikke Rolex eller Omega for horologiske vidundere, men stadig i en klasse over Unitas værket. Et alm. ETA 2892 har en del flere og finere løsninger end Unitas, som er absolut barberet for rafinerede løsninger. Det samme gælder for Rolex cal. 31xx vs. Unitas. At Panerai så har tilføjet en svanehals regulering hjælper da lidt på løjerne. Men stadig ikke på niveau med Omega og Rolex. Det er bare min mening. Måske et par urmagere har noget at tilføje?

Alle manuelle Unitas Panerais holder prisen fantastisk godt. Der er ventelister på alle "starter" modellerne så de kan stort set sælges til samme pris som de købes. Dvs. 20-22 k hvis det er komplet og i god stand. Køb evt. et brugt og spiller det ikke kan du altid sælge igen uden at tabe alverden. Ventelisten hos Klarlund er mellem 3-12 mdr. mener jeg.

/Mads
Svar
Well, efter lidt tid har jeg sat næsen op efter en PAM 176. Pam 112 er stadig inde i billedet, men må indrømme at jeg er mere til børstet end poleret finish på kassen. Så derfor er titanium modellerne lidt mere interessant for mit vedkommende.

MEN, jeg har ladet mig fortælle at titanium "opfører" sig en anelse anderledes end klassisk rustfrit stål.
Bl.a. at det skal pudses ofte da titanium bliver hurtigt matt at se på. Hvad er jeres viden/erfaring på området?
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)