Nyt medlem i familien
En herlig - utrolig velholdt Eterna (fra 1942 siger sælger - men jeg tror 1948 - 50) med kolonnehjuls Valjoux 23 - og original hele vejen.
İmage
Den lukker helt specielt - jeg har i alle fald ikke set det før - men jeg tror det gør den utrligt tæt mellem glas og skive, og er med til at den har holdt så flot. Der er som man forhåbentlig kan se, en lille skrue på bagsiden af hvert horn.
De kan skrues ud og herefter kan kasse inkl skiven, pushers og krone trækkes helt ud af glasset og glas-ringen - nærmest som en stål kasse inden den ydre stål kasse - nu bare uden glas.

For siden at komme til værket skal man yderligere have skiven af (besværligt og rigtigt hvorfor man har valgt den løsning ved jeg ikke helt)
Man kan tro det er for tæthed, for de fire skruer gør, at værket - som en lukke kasse inkl skive, - kan spændes helt fast mod glas og glasring, og dér ligge en kraftig O ring i gummi og tætner når værkkassen spændes op i den egentlige kasse????
İmage
38 mm uden krone, men ser større - mere bulky ur - og rent velholdt stål, ingen nikkel her
İmage
Den kommer til at stå godt til min anden Eterna med valjoux 22, 40 mm med art nuvo lækre lugs
İmage
Håber ikke jeg trættede med for mange billeder

vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Uha nej John den slags ure ser vi ikke så tit, så fortsæt endelig med det....

Ærgerligt Eterna ikke laver ure i den kaliber længere Icon_cry Du har ikke et billede af værket? Skulle du våge dig ud i at skille uret ad, så tag lidt billeder. Kunne være sjovt at se hvordan det er skruet sammen.

Ellers fantastisk flot stand. Virkelig kræs for kendere. Og du har sikkert ikke betalt mere end hvad et taveligt nyt ur med standard Valjoux 7750 koster!?

Sjovt at man i dag knalder en glasbagkasse på selv de billigste mekaniske ure, hvor det tidligere var helt utænkeligt. Dette Valjoux 23 er da noget af det flottest konstruerede kronoværk overhovedet og alligevel er det gemt godt af vejen. Men det fortæller vel meget om 50-60´erne, hvor godt og flot urhåndværk var en selvfølge man ikke skiltede med.

/Mads
Svar
Flot ur. Jeg kan simpelthen ikke forstå at nogen køber nyt, når man kan få den slags ure! Det er fedt og det er øjensmovs.

Og som jeg før har sagt - det er en god fornemmelse at man ved at det der ligger indeni er lidt udover det sædvanlige.

Jeg håber sandelig at du tør medbringe nogle af dine flotte chronografer til urmødet senere på måneden - jeg vil se frem til at se dem med hånden!

vh Baun
Svar
Mads Gjødesen Skrev:Uha nej John den slags ure ser vi ikke så tit, så fortsæt endelig med det....

Ærgerligt Eterna ikke laver ure i den kaliber længere Icon_cry Du har ikke et billede af værket? Skulle du våge dig ud i at skille uret ad, så tag lidt billeder. Kunne være sjovt at se hvordan det er skruet sammen.
/Mads

Æh - jeg tog ikke billeder da jeg havde det oppe. Du kan forestille dig at det som ligner en bagside, faktisk er en hel kasse med skiven monteret og naturligvis med krone og pushers.
Den kasse lægges kan tages helt ud af yderkassen når skruerne fjernes.
Så står man med inderkasse som er helt lukket bortset fra lidt luft ned ved skiven + en yderkasse + glasset som ligger løst

Når det samles, så lægges glasset ned i yderkassen hvor det ikke falder igennem takket være at yderkassen har en "glasring" som er helt integreret i yderkassen i stålet - ikke en løs ring, - stålet er skåret i den facon.

Mellem denne kant og glasset lægges en O ring som tætner. Nu kan der ikke komme vand ind ved glasset, der er ingen glasring - da det er den del af hele den ydre kasse, og så spændes værket med bagside og stålsider helt op til skriven fast, inden i yderkassen så skiven trykker O ringen mod glasring falsen.

Jeg tog ikke billeder af bare forvirring,men det må jeg gøre en dag, dog nok ikke af valjoux 23eren for så skal man have visere og skive af også.
Valjoux 23 er valgt på grund af at pladsen begrænses lidt af den dobbelt stål kasse, og 23 er 29,5 mm mod 22 værkets 31,3 mm (23 kørte for andres orientering videre i 72 i f.eks Rolex Daytona)
Mads Gjødesen Skrev:Ellers fantastisk flot stand. Virkelig kræs for kendere. Og du har sikkert ikke betalt mere end hvad et taveligt nyt ur med standard Valjoux 7750 koster!? /Mads
tja nej jeg er tilfreds i betragtning af at det er så specielt, 100% orignalt i skive og visere og kasse i lækert stål - og ret specielt + helt nyrenset i værket med 2 års garanti fra sælgers forretning i Tyskland.
Jeg gav inkl. forsikret fragt 800 Euro eller lige under 6000 gode danske kroner, og det er ret OK Icon_razz

vh John
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej John

Tillykke med uret, et meget flot Eterna Chronograph til en meget fornuftig pris, jeg tror kun at det stiger i værdi.

MVH peter
Svar
That's a beauty John!!
Svar
Hej John,

Faldt lige over denne halvgamle tråd - mums, mums, mums - du har vist glemt det med billederne Icon_e_wink

En perle uden lige!

Hvad er jeres erfaringer med disse ure fra 40-50'erne? Holder de? Og er det muligt at få dem serviceret til rimelig pris (reservedelene hænger vel ikke på træerne længere...)?

Mads G. skrev på et tidspunkt, at der kun er produceret ca. 125.000 Valjoux 23 - er det hele cal. 23x serien?

Jeg er kun stødt på cal. 230 og 234 - hvilke andre er der, og hvad er forskellene?

# Stefan
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
Kaliber 22 er lidt større end begge findes faktisk med og uden stødsikring. Jeg vil ikke vove mig ud i teknisk beskrivelse af forskellene, men anser 23 for lidt "finere" forabejdet end 22 (alt andet ville vel være mærkeligt) og 23 vil oftest være med stødsikring. Gennemgang af dem + de afledte værker har vi haft før, søg lidt (har simpelthen ikke tid)
Til gengæld vil 23 ofte kunne have lidt mindre kasse end 22 da selve værket er mindre. På den måde giver 22 mere mode med sine oftte 39 40 mm kasser.

De er efter min oftattelse begge til at få generelle reservedele til - hos folk som arbejder med den slags (Mølbak/Krognos osv) og selvom man måske ikke hitter en balance aksel, så kan den drejes.

Jeg vil sige de er absolut hverdags anvendelige MEN

Lad være med at smække sekundviseren retur fra mellem 25 sek over og 35 sek i. Jo kortere vej den har til 0 (12) jo mindre smæld får den og det betyder noget (tag gerne en tid der rammer der mellem, men lad den så lige gå lidt nærmere 12 - det gælder alle ældre chronoer), OG

Anvend ikke uret hvis du stamper sten eller spiller golf, men derudover: Jeg har aldrig haft problem med et 22 elller 23 valjoux, men jeg har haft utroligt megen glæden ved deres tikken - bare at trække op, mærke et komme til live igen, 60 år efter det blev samlet - med det samme - og så bare tikke igennem hele dagen

uha - dejligt

vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej Hannover

Ja, ja, så er den der igen...... Icon_twisted Misundelse er en grim ting.

Med hensyn til reservedele, kan der opstå problemer med nogle af delene til cal. 22. Har selv et og mangler fjederen der får nulstillearmen til at gå retur. Den der sidder i er ikke original, har prøvet at få fat i en, men ikke muligt. Så hvis der er nogen der har en er jeg køber. Hvis ikke så er der kun en vej.... et stykke stål, en fil (eller flere) og en masse tålmodighed, men det kan jo da også være en udfordring Icon_e_smile

Ellers et par rigtig flotte klokker, til lykke med dem.

Mvh Lars
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)