Næste: Kaliber 552
Nu har jeg lige fået åbnet det sidste af mine i alt tre Omega-ure, som alle er fra 60'erne. Før skrev jeg om et kaliber 562, mens det andet jeg nu har åbnet er kaliber 552 (165.002 / 22490741, 24 jewels). Sidstnævnte er uden datoviser, ellers ligner de indvendigt hinanden til forveksling.

Dette ur går ikke lige så rent henover skiven som det andet. Dvs. det holder bittesmå 'pauser' et par gange henover forløbet, typisk ved sekundviserens paseren forbi 'klokken 1, 2 og 3' - men det taber kun ca. 1½ minut i døgnet. Findes der tommelfingerregler for hvordan man løser problemet - eller er der tale om uforbedrelig slitage?

Mvh. Thomas
Svar
Uforbederlig slitage er der nok højst sandsynligt ikke tale om.
Disse gamle Omega ure er rimeligt nemme at få reservedele til i tilfælde af at noget må skiftes for at få uret til at gå ordentligt.

Men ellers kan urets gang ofte forbedres blot ved rensning, smøring og justering.

Disse gamle værker fra Omega er vist relativt nemme at servicere, men det er ikke noget for almindelige mennesker at give sig i kast med. Det bør nok en tur forbi en urmager.

Mvh. Martin
Svar
Når du nu er ved at blive "Omega-nørd" (positivt ment), så vil jeg da anbefale, at du kigger forbi Omegas vintagesektion HER. Det kræver tilmelding, men dette er gratis. Her er en MASSE info om de gamle Omegaer.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)