Luminova Versus Tritium
#1
Så er jeg kommet hjem fra ferie igen,og er klar med et nyt emne hér på forummet :

Hvad lyser bedst og længst-Luminova eller tritium?.
Bliver Luminova patineret med tiden?.
Vil Rolex ure med luminova skive altid være mindre værd,end tritium skiver for samlere?.
Når jeg får mit Rolex Explorer 2 til maj,vil være med Swiss skiven,som har luminova.Jeg er spændt på,hvordan det er i forhold til mine Fortis ure i lysstyrke.
I samlingen lige nu:Rolex Explorer 2-F serie,
Fortis Cosmonaut Chronograph Lemania 5100,Fortis Chronograph Val.7750,Fortis Cosmonaut Day/date,Fortis Spacematic Day/date,Fortis Flieger 34mm,Omega Seamaster Professional Quarz.
IWC Portofino,Rolex Datejust
Svar
#2
Der er vist ingen tvivl om at luminova har flere fordele end tritium. Jeg kan ikke huske den præcise levetid. Luminova bliver så vidt jeg ved ikke patineret som tritium.

For Rolex samlere vil tritium altid komme i første række, idet urene originalt var med tritium før 2000 ca. Har uret luminiva og fra før 2000 er det tegn på at der er pillet ved skive og visere. Det trækker prisen ned. Der er ingen tvivl om at vi i fremtiden vil komme til at se større og større prisforskel mellem ure med/uden tritium. Simpelthen fordi tritium delene ikke laves mere og er svære at skaffe.

/Mads
Svar
#3
Nu snakken er faldet på Tritium ... jeg har et SD 16600 hvor der står 'T < 25' - jeg er bekendt med at 'T' står for Tritium, men hvad står '< 25' for?

Mvh Thomas
Svar
#4
Hej Thomas

Det betyder at skiven som ny udsender mindre end 25 millicurie radioaktivitet. Klart, over tid falder radioaktiviteten i takt med at tritiumen henfalder.

Læs lidt mere her http://www.fhs.ch/en/faq.php
Eller foretag en søgning på google, f.eks.:
tritium "T < 25"
Linien er det du skal skrive i søgefeltet, gåseøjnene er meget vigtige, da de fortæller det er en sætning du vil søge på.
Mvh Morten
- Et skibschronometer? - Når man ikke kun sejler i sin egen sø!


Svar
#5
Den maksimale mængde tritium i anvendelse var 25 mCi (milliCurie)

Hvis der kun står T 25 kan man oftest gå ud fra at producenten forklarer at de har anvendt det fulde max for at få bedst mulig selvlysende effekt i f.eks. dykkerure.
Står der T < 25 betyder det at der er brugt et eller andet - mindre end det maksimale.

Faren ligger ikke for brugeren så vidt jeg ved, men for de som arbejde med at påføre det.

Lidt som - men dog ikke nær så slemt som - med forgyldning af altertavler i "gamle dage" Her blandedes guldstøv og quicksølv op, og påførtes med pensel. Så blev tavlerne varmet kraftigt op, og quicksølvet fordampede, og efterlod en smuk forgyldning, - samt på lidt sigt, døde forgyldningsarbejdere

vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#6
Tja, hør bare alle historierne om lueforgyldning af franske taffelure....
Historien kører på at krigsfanger fik valgte imellem en kugle og lueforgyldning
Mvh Lars
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)