07-01-2006, 04:55 PM
Hej
Kort efter jul, fik jeg uventet denne extra "julegave" af min svigerfar :
Ur-kassen er kardansk ophængt for at uret til enhver tid holder sig vandret, uanset skibets bevægelser.
Uret er signeret på yderkasse, inderkasse og værk, og alt virker originalt.
Uret har indikator for gangreserve, som er 56 timer. Når det skal trækkes op, vendes uret rundt og trækkes med med den medfølgende nøgle som sidder i kassen over urskriven til højre.
Da jeg fik uret gik det ikke, selv om det tilsyneladende var trukket op. Kørte så en tur ind til den uforlignelige Bo Mølbak, som på få sekunder fik kick-startet det Bo kunne samtidigt konstatere, at værket var i fin stand, og at det ikke trængte til at blive renset.
Der er tale om et kronometer-værk med Earnshaw detent escapement (tikker højt !) Værket har en sjov detalje: I takt med at fjederen rulles ud, og dermed mister noget af styrken, trækker fjederhuset en lille bitte "cykelkæde" rundt i en bane om et hjul, hvis diameter bliver større og større hvorved det moment som fjederen præsterer, forbliver konstant.
Princippet minder om et landevejs-gear på en racercykel.
Jeg har også set dette anvendt i et Lange & Söhne armbåndsur !!
Historien om uret er - indtil videre :
Min svigerfar reddede det fra Esso tankskibet "Esso Århus" kort før dette i 1978 blev hugget op.
Af diverse skilte og papsedler bundet fast til transportkassen, fremgår det at uret er leveret af Iver C. Weilbach - et skibsprovianteringsfirma som stadig driver forretning fra det indre København.
"Esso Århus" blev bygget Odense Stålskibsværk i 1956 (samme år som jeg er født) så uret er formentlig fabrikeret i 1955-56
Kort efter jul, fik jeg uventet denne extra "julegave" af min svigerfar :
Ur-kassen er kardansk ophængt for at uret til enhver tid holder sig vandret, uanset skibets bevægelser.
Uret er signeret på yderkasse, inderkasse og værk, og alt virker originalt.
Uret har indikator for gangreserve, som er 56 timer. Når det skal trækkes op, vendes uret rundt og trækkes med med den medfølgende nøgle som sidder i kassen over urskriven til højre.
Da jeg fik uret gik det ikke, selv om det tilsyneladende var trukket op. Kørte så en tur ind til den uforlignelige Bo Mølbak, som på få sekunder fik kick-startet det Bo kunne samtidigt konstatere, at værket var i fin stand, og at det ikke trængte til at blive renset.
Der er tale om et kronometer-værk med Earnshaw detent escapement (tikker højt !) Værket har en sjov detalje: I takt med at fjederen rulles ud, og dermed mister noget af styrken, trækker fjederhuset en lille bitte "cykelkæde" rundt i en bane om et hjul, hvis diameter bliver større og større hvorved det moment som fjederen præsterer, forbliver konstant.
Princippet minder om et landevejs-gear på en racercykel.
Jeg har også set dette anvendt i et Lange & Söhne armbåndsur !!
Historien om uret er - indtil videre :
Min svigerfar reddede det fra Esso tankskibet "Esso Århus" kort før dette i 1978 blev hugget op.
Af diverse skilte og papsedler bundet fast til transportkassen, fremgår det at uret er leveret af Iver C. Weilbach - et skibsprovianteringsfirma som stadig driver forretning fra det indre København.
"Esso Århus" blev bygget Odense Stålskibsværk i 1956 (samme år som jeg er født) så uret er formentlig fabrikeret i 1955-56