806 E
#1
Hej Ur-folk!

Hvad mener I om dette gamle Navitimer?

Obs - jeg spørger ikke til jeres for eller imod Breitling Navitimere, men derimod til jeres mening om dette specifikke urs placering i rækken af gamle 806'ere...

Jeg har allerede mailet Kurt Brøndum og fået svar. Er bare nysgerrig for at høre jeres mening.

Uret tilhører i skrivende stund ikke mig, så I kan skrive hvad I synes..

Beklager de ringe billeder. Mit oldgamle digitalkamera er vist bestemt blevet overhalet siden jeg købte det....

[url]"http://www.pbase.com/nikolajv/inbox">http://www.pbase.com/nikolajv/inbox[/url]

Håber linket virker, det er første gang jeg forsøger mig med billeder. Hvis ikke, skriv da venligst hvad jeg skal gøre..

Mvh

Nikolaj
Svar
#2
Jeg er bestemt ikke Breitling ekspert, men den ligner ikke de Navitimers 806, man plejer at se. Med AOPA logo, B-Breitling skrift og talvisning i stedet for timemarkeringer. Umiddelbart ligner det en overgangsmodel fra 1.-2. generation fra først i 60´erne, men dette eksemplar har hvide sub-dials og ikke sorte!?
Kronen er ikke original. Bagkassen har også mere tekst end normalt. Her plejer blot at stå 806. Jeg turde ikke købe uret, inden jeg havde set værket og tjekket det var et Venus 178. Kan du bekræfte det er originalt? Spændende at høre Kurts "dom"!?

Mads Gjødesen
Svar
#3
Der er en fake skive, den er aldrig produceret af Breitling således og jeg har set dem et par gange før.

Krone & trykknapper er ikke originale.

Værket på en 806-E er Valjoux 7736, men du ved jo ikke om det virkelig er det værk der er i uret, eller gør du ?

Hverken rem eller spænde er originalt.

Jeg kan ikke umiddelbart se om kassen er original, men jeg frygter det er en 100% fake.

Her er en 100% fake [url]"http://cgi.ebay.com/Breitling-Navergator-chronograph-Vintage-watch-S-S_W0QQitemZ5053278282QQcategoryZ31387QQrdZ1QQcmdZViewItem">http://cgi.ebay.com/Breitling-Navergato ... dZViewItem[/url]

/ Kurt
Svar
#4
Jeps.

Jeg købte uret i søndags - uden at vide voldsomt meget om de forskellige 806'ere. Antikvaren virkede super ærlige og reel og havde en fin lille butik i en dyr ende af Paris.

De næste par dage gik med at læse i mange timer på nettet om de første par årtier med Navitimere. Kurts fine artikel og <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.navitimer.net">www.navitimer.net</a><!-- w --> med meget mere...

En del klogere blev jeg - men jeg kunne stadig ikke forstå følgende :

- Jeg havde set billeder af måske 50 Navitimere fra perioden og kunne ikke finde en eneste med kombinationen AOPA-vinge-logo og B+Breitling+Geneve stående NEDENUNDER vingeren.

- Så vidt jeg kunne læse mig til var E'et i 806 E et tegn på Valjoux 7736. Men disse værker syntes jeg kun forekom i de Navitimer der havde de store hvide sub-dials...

- Trykknapperne var ikke padehatteformede/havde hals. Det kunne jeg heller ikke se på nogen andre modeller...


Derfor en hurtig mail til Kurt - og tak for det hurtige svar!

Jeg gik igår ned til antikvaren igen med uret, forelagde min tvivl omkring uret, og bad ham om at tage det tilbage. Han havde aldrig været i en sådan situation før, så hverken ham eller jeg kendte til "juraen" i en sådan situation. Han blev ved med at være helt sikker på at uret var 100% originalt. Han ringede til ham han havde købt det af et par dage inde jeg faldt over det, nemlig en af hans venner - en anden antikvar. Vennen sagde i telefonen at uret var 100% originalt. Antikvaren ville åbne uret for at se at værket var enten Venus 178 eller Valjoux 7736, som han sagde "Er værket ok, så er uret ok". Jeg sagde at hvis uret ikke var 100% originalt havde det ikke den værdi...

Efter halvanden times ubehagelig snak frem og tilbage (dog i en korrekt tone) skrev han en check til mig.

Puha, har pt mistet en meget stor del af lysten til at købe brugt...


Kender nogen til juraen i ovenstående tilfælde? I DK har man vel 8 dages returret, eller hur? Men det er måske ikke lig med pengene tilbage?

God søndag til alle!

Mvh

Nikolaj
Svar
#5
Der må da være nogen der ved noget om juraen i forbindelse med at købe brugte ure?
Svar
#6
Nikolaj V Skrev:Der må da være nogen der ved noget om juraen i forbindelse med at købe brugte ure?

I Dk er der forskel på om der er tale om en handel ml. en forretningsdrivende og en kunde eller om handlen sker ml. to private.
Udgangspunktet er dog, at et køb er bindende. Hvis der er givet urigtige informationer er der imidlertd tale om en væsentlig mangel, hvilket indebærer at købet kan ophæves. (ved forhandlersalg).

I en privat handel vil der ofte være tale om en køb som beset situation. Hvis sælger garantere at uret er ægte er det imidlertid et spørgsmål om at få ham til at anerkende at han har garanteret noget som helst, hvilket sikkert ikke er let.

Hvordan reglerne set ud i forbindelse med returret og antikviteter, så er jeg mere i tvivl. Dog må det være således, at hvis sælger forsikre om urets ægtehed, må han også hæmnge på det, hvis det viser sig at det ikke hjolder stik.

Jeg kan i øvrigt anbefale forbrugerrådets hejemmeside, hvor den slags spørgsmål er beskrevet.

Mvh Jacob H.
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)