11-06-2005, 11:33 AM
Hvad står ETA egentlig for?
Valjoux er vel dalen.. En dal med mange uraktiviteter?
|
Eta... Feta?
|
|
11-06-2005, 11:33 AM
Hvad står ETA egentlig for?
11-06-2005, 05:47 PM
Nikolaj V Skrev:Hvad står ETA egentlig for?Jeg er ikke bom-sikker, men mener at det kommer fra ur mærket Eterna, som til stor del ligger til grund for det oprindelige ETA og så er det jo noget med "evig holdbarhed" Eternally" Mange af de nuværende ETA automat kalibre bygger på den automat som Eterna oprindeligt byggede til sine Eterna Matic sidst i 50' erne og som blev forfinet til sin tids tyndeste automat i Eterna matic 3000 i 1962 - oprindeligt som kaliber 1504. Eterna var også ude med sin tids absolut mindste dame kaliber i deres model "Golden heart" kaliber 1419 U Hvis du ser på billeder af ETA automatikker, så ser du 5 små kugler i kuglelejet rundt om rotoren. Det er de samme 5 små kugler som ses i logoet på alle Eterna ure stadigt (i alle fald alle automater, men jeg tror også de bruger logoet på deres quartz) Eterna ure fra omkring 1950 og langt frem har efter min mening klart samler værdi, og hører til sin tids bedste (masse producerede). På mange områder fuldt på højde med Omega, men lavere prissat idag, og som en anden fordel, med langt mindre risiko for at løbe ind i de mange forfalskninger der findes af Omega på f.eks Ebay. (og så har jeg ikke sagt eller ment, at Omega fra den tid ikke også er strålende) Valjoux spørgsmålet kan besvares med at du har ret. Det er = Val de Joux. En Dal i Schweiz med mange urfabrikker oprindeligt herunder Valjoux, nu en del af ETA. Venligst Mvh. John - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere! Besøg min blog om ure!
13-06-2005, 06:42 PM
ETA er blot et navn - det står ikke rigtigt for noget. I hvert fald ikke noget de selv vil fortælle om på deres hjemmeside:-)
På Eternas hjemmeside står der følgende: "On the 7th November 1856, the doctor Josef Girard and the schoolteacher Urs Schild founded the watch manufacturing company U. Schild, which later was to be called Eterna." og "1995 - F.A. Porsche, through F.A.P. Beteiligungen GmbH, took over Eterna SA in Grenchen." På ETA´s hjemmeside står der følgende: "1856 - At Grenchen, Urs Schild, a schoolmaster, and Dr. Girard set up an ébauches factory which was to be the first watch factory in the canton of Solothurn and the origin of ETA." og "1978 - ETA and AS (A. Schild SA) merged. The calibre range was replanned." Dvs: ETA er i dag en del af Swatchgruppen og Eterna er en del af F.A. Porsche. MVH Jacob H.
13-06-2005, 07:11 PM
Jacob H Skrev:ETA er blot et navn - det står ikke rigtigt for noget. I hvert fald ikke noget de selv vil fortælle om på deres hjemmeside:-)Helt OK, men læs gerne lidt vidre på f.eks: [url]"http://wwp.greenwichmeantime.com/clocks-watches/watch/watches/eterna/">http://wwp.greenwichmeantime.com/clocks ... es/eterna/[/url] vil du kunne læse præcis den text du referer til og dertil kunne læse: The wave of records in the category of slimness: 1979, the Eterna Linea Quartz Squelette, with a thickness of 1.5 mm is the slimmest quartz watch ever produced. 1980, ETA and Eterna set the absolute record for flatness for all categories with the Eterna Linea "Museum": only 0.98 mm thick! - altå en klar sammenhæng. Og på den gode Timezone: [url]"http://www.timezone.com/library/archives/archives631704838628270188">http://www.timezone.com/library/archive ... 8628270188[/url] (jeg kan ikke få det der URL til at virke) kan du læse: An historical note: ETA was the movement manufacturing division of Eterna until 1932 when it split off and joined Ebauches S.A. (which included other big manufacturers like A. Schild). Eterna continued independent development of movements (which is how it came up with the 1466U/2892), although Eterna and ETA also worked jointly on some designs. Almost all (all?) ETA and Eterna automatics share the Eterna-designed automatic winding system: a ball bearing mounted rotor winding in two directions via springless twin click wheels and two reduction wheels on the locking wheel Jeg synes dermed det er ret sandsynligt at ETA navnet kommer fra at have været værk producent divisionen af Eterna og at der er en navnemæssig sammenhang. I 1932 gik ETA så egne veje, men siden har samarbejdet været meget aktivt. Det kan du læse på samme Timezone hjemmeside. Her står om tilhørsforholdet mellem ETA og Eterna helf fra i Eterna 3000 modellen med teksten: The 2892 is the most recent ETA (basic automatic) caliber and, unlike most of the other ETA's currently in production, the 2892 was derived from an outside design, the Eterna-matic 3000, Cal. 1466-U, first released in 1963 (by Eterna). When finally made available as an ETA movement in 1976, it was very flat for an automatic with center sweep and date, had a distinct developmental history outside ETA and had accumulated a very good record of reliability in the Eterna watches. Jeg tror godt man må citere fra Timezones internet side når bare man gør opmærksom på det helt tydeligt at det er deres opgivelser. Nogen kan rette mig hvis jeg tager fejl. Og så til slut fra et interview med Porche design direktøren, hvor han spørges om Eterna, og også dér fortæller at Eterna i mange år holdt lav profil for ikke at komme i konflikt med de mange kunder der købte ETA værker. Jeg citerer ham her: Eterna was never a brand with a truly worldwide distribution. However, it's production spin-off (ETA) was making big money with basic movements sold on a worldwide basis. It’s fair to say Eterna was the hobby of the famous Schild family and they kept it low key so as not to get in conflict with it's ETA customers. Hej John Mvh. John - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere! Besøg min blog om ure!
14-06-2005, 02:33 AM
hej John
Fint svar. Tak for det. Det der så forbandet ærgeligt er, at ETA ikke selv gider oplyse hvad bogstaverne strår for. Øv!. Sammenhængen mellem Eterna og ETA (rent navnemæssigt) lyder som du siger ganske sandsynlig, men sådan som jeg læser det er følgende noget tåget og ulogisk: "ETA was the movement manufacturing division of Eterna until 1932 when it split off and joined Ebauches S.A. (which included other big manufacturers like A. Schild). " Dvs.: Schild stifter Eterna og ETA men sælger ETA fra til ... sig selv?!?! Anyway...man burde egentlig skrive og spørge dem. Det tror jeg sgu jeg gør! På genhør Jacob H.
15-06-2005, 01:53 PM
...naturligvis på fransk selvom spørgsmålet var på engelsk!!!
" ETA SA : Histoire d’un nom. Avant 1891, la société ETERNA se nommait "FABRIQUE D'EBAUCHES". Lorsque ETERNA mit sur le marché des ébauches et des montres terminées, elle se rebaptisa "Fabrique de montres". Elle était en vérité une fabrique d'ébauches et une manufacture. ETA SA, jusqu’à la fin de l’année 2002 "Fabriques d'Ebauches", était certainement dotée d'une appellation erronée. En tenant compte de l'histoire et du passé des firmes précédentes, on aurait tout simplement pu appeler ETA SA : FABRIQUE DE MONTRES. Elle était en effet jusqu’en 1932 une FABRIQUE D'EBAUCHES et une MANUFACTURE. Mais la dénomination "Fabrique de montres" garde l'empreinte de l'histoire car, depuis 1932, ETERNA a été subdivisée en deux firmes, à savoir ETA et ETERNA. En 1932 donc, ETA se nomme "FABRIQUE D'EBAUCHES", et ETERNA, qui ne fabrique plus d'ébauches depuis cette même année, se nomme "FABRIQUE DE MONTRES". Si l'on considère le cas de Fontainemelon, il devient évident que ces appellations n'ont jamais été définies ni uniformisées. Lorsque Fontainemelon offrit sur le marché des ébauches et des montres terminées, elle se dénomma "Fabrique d'Horlogerie de Fontainemelon" (FHF) et conserva cette appellation même lorsqu'elle ne fabriqua plus de montres terminées. D’année en année, ETA SA se concentrait sur la livraison de mouvements complets, tandis qu’une infime quantité de sa production concernait la livraison d’ébauches mécaniques. Cette situation ne correspondant plus à la raison sociale « Fabriques d’Ebauches », ETA SA décidait d’en changer dès le 1er janvier 2003 pour devenir : ETA SA Manufacture Horlogère Suisse. Simple et plus précise, elle véhicule les valeurs fondamentales de l’entreprise, et tout particulièrement le respect de la tradition et des acquis qui ont fait l’expérience de ETA SA depuis 1793. La passion de l’horlogerie alliée aux technologies de pointe, font aujourd’hui de ETA SA, une des plus grandes manufactures horlogères au monde. ETA SA Manufacture Horlogère Suisse Marketing - Communication" Ikke just noget klart svar men åbent det de kan klare. MVH JAcob H
15-06-2005, 06:59 PM
Ved oversættelse af ovenstående tekst via googles translate værktøj, lyder det sådan på engelsk (til os der ikke forstår fransk!!)
http://translate.google.com/translate_t ETA SA: History of a name. Before 1891, company ETERNA named "FACTORY Of OUTLINES". When ETERNA put on the market of the outlines and the finished watches, it renamed "Factory of watches". It was in truth a factory of outlines and a manufacture. ETA SA, until the end of the year 2002 "Factories of Outlines", was certainly equipped with an erroneous name. By taking account of the history and of passed of the preceding firms, one could quite simply have called ETA SA: MANUFACTURE OF WATCHES. It was indeed until 1932 a FACTORY Of OUTLINES and a MANUFACTURE. But the denomination "Manufactures of watches" keeps the print of the history because, since 1932, ETERNA was subdivided in two firms, namely ETA and ETERNA. In 1932 thus, ETA names "FACTORY Of OUTLINES", and ETERNA, which has not manufactured any more outlines for this same year, names "FACTORY OF WATCHES". If one considers the case of Fontainemelon, it becomes obvious that these names definite nor were never standardized. When Fontainemelon offered on the market of the outlines and the finished watches, it named "Factory of Clock industry of Fontainemelon" (FHF) and preserved this name even when it did not manufacture any more finished watches. Year by year, ETA SA concentrated on the delivery of complete movements, while a negligible quantity of its production related to the delivery of mechanical outlines. This situation not corresponding more to the corporate name "Factories of Outlines", ETA SA decided to change some as of January 1, 2003 to become: ETA SA Manufactures Clock making Switzerland. Simple and more precise, it conveys the fundamental values of the company, and particularly the respect of the tradition and the assets which made the experiment of ETA SA since 1793. The passion of the allied clock industry to the advanced technologies, make today ETA SA, one of greatest clock making manufactures in the world. ETA SA Manufactures Clock making Switzerland Marketing - Communication " /Tommy
15-06-2005, 09:07 PM
Tommy Munk Skrev:Ved oversættelse af ovenstående tekst via googles translate værktøj, lyder det sådan på engelsk (til os der ikke forstår fransk!!)Man skal vel ikke brokke sig over Google, de klarer jo sådan en oversættelse så det siger lidt, men lad os se et par ting som kan gøre det klarere. Jeg vil ikke ind i hele oversættelsen, men mener at det er nødvendigt lige at pille ved oversættelsen af f. d Ebauches som "google" får til "Factory of outlines". Det skal oversættes på engelsk til "movement blanks", som jeg lige forklarer her, ud fra ordbogen: Ebauche = French term (but commonly used in English-speaking countries) for a movement blank, i.e. an incomplete watch movement which is sold as a set of loose parts, comprising the main plate, the bridges, the train, the winding and setting mechanism and the regulator. The timing system, the escapement and the mainspring, however, are not parts of the "ébauche". Altså ETA var dem der lavede basis for urmekansimer. Bestående af mainplate, bridges, train and winding/setting mechanisme and regulator, without timing system, escapement, og mainspring. Disse "Ebauche" blev opkøt af mange urmærker som færdigbyggede med de nødvendige løsdele, afhængigt af funktioner, og indbyggede i kasser samt satte egne skiver på. Sådan foregår det langt hen ad vejen stadigt. Eterna byggede færdige ure, men det var i lang tid samme fabrik. Der er i visse kalibre meget tydelige sammenfald, bla. a. i Eterna rotoren. VH John Mvh. John - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere! Besøg min blog om ure! |
|
« Næst ældste | Næst nyeste »
|