Glas - Omega Speedmaster Professionel
Jeg har læst et sted at glasset i ovenstående ur, er plexiglas, kan det virkelig passe?

Hvis ja, hvordan er kvaliteten på dette glas så, i forhold til det Saph. Crystal der i det Seamaster Prof. som jeg har?

Mvh
Svar
Speedmaster produceres både med plexi og med safirglas. Dog er plexiglas den mest almindelige type på den klassiske Speedmaster Pro, hvor det (så vidt jeg ved) kun er topmodellen med glasgbagkasse der har safir. Broad Arrow-modellerne er alle med safirglas.

Jeg har selv haft et Speedmaster Pro fra 2001, og jeg må indrømme, at jeg ikke var imponeret over kvaliteten på plexiglasset, som blev ekstremt nemt ridset. Min Rolex Submariner med plexiglas har en helt anden kvalitet, og får kun sjældent en ridse, skønt jeg faktisk bruger det mere end jeg gjorde med Speedmasteren. Jeg har haft et Seamaster Pro, som ikke fik en eneste ridse i glasset, men denne model har jo, som nævnt, safirglas.

Fordelen ved safirglas er, at det er meget hårdt, og derfor modstandsdygtig over for ridser. Til gengæld kan det splintre, hvis man taber det uheldigt på et hårdt gulv, og man kan være uheldig at slå en flig af glasset, hvis man rammer kanten af det med en skarp eller hård genstand. Men her vil hævede glas, som på eksempelvis Rolex' sportsmodeller og Broad Arrow, være mere udsatte end Seamaster Pro'en, hvor kanten på glasset flugter med lynetten.

De ridser der kommer på Speedmasterens plexiglas, kan i øvrigt relativt nemt pudses væk med en lille klat tandpasta, en blød klud samt lidt tålmodighed. Icon_e_biggrin
Mvh
Kenneth B. Kjeldsen
Svar
Jeg er er selv ejer af et Speedmaster Pro og er meget glad for uret og synes at kvaliteten er helt i top, også "glasset".
For lige at kommentere på at glasset på ovennævnte model kan være lidt let at ridse, skyldes at det er lavet af hesalite hvilket ikke er helt det samme som almideligt plexiglas.
Jeg vil dog gi' ret i at det rimeligt nemt får ridser, hvis man ikke passer på, men de er som skrevet i tidligere indlæg meget nemme at få poleret væk.
Hesaliten er efter min mening en af charmerne ved uret.
Svar
Lund Skrev:Jeg er er selv ejer af et Speedmaster Pro og er meget glad for uret og synes at kvaliteten er helt i top, også "glasset".
For lige at kommentere på at glasset på ovennævnte model kan være lidt let at ridse, skyldes at det er lavet af hesalite hvilket ikke er helt det samme som almideligt plexiglas.
Jeg vil dog gi' ret i at det rimeligt nemt får ridser, hvis man ikke passer på, men de er som skrevet i tidligere indlæg meget nemme at få poleret væk.
Hesaliten er efter min mening en af charmerne ved uret.

Helt enig ....ikke mindst mht det sidste Icon_e_wink

Har også selv ejet et par Speedmaster Professionals igennem årerne og har aldrig haft specielle problemer omkring ridser i glasset. Ejer/har ejet forskellige Rolex Submarinere med plexiglas. De ridses mindst ligeså let/meget som Speedy'ens glas ...

Men uanset hvad, så er de lette at komme af med igen - ridserne altså ...
Svar
Det er jo ligesom hele konceptet at du køber et ur med en teknologi fra en bestemt tidsperiode.

Ja, glasset bliver patineret, men det sjove er, at kontakten med skjorteærmet også polere ridser væk, så det bliver aldrig slemt.
Svar
Anonymous Skrev:Det er jo ligesom hele konceptet at du køber et ur med en teknologi fra en bestemt tidsperiode.

Ja, glasset bliver patineret, men det sjove er, at kontakten med skjorteærmet også polere ridser væk, så det bliver aldrig slemt.

Det er nemlig rigtigt som "Gæst" skriver, at det hører med til konceptet, når man nu køber et ur, som i store træk bliver fremstillet på samme måde som for snart 40 år siden. Akkurat som hvis man vil have en Porsche 911 - man kan ikke undgå hækmotoren !

Jeg har dog læst et sted, at man faktisk godt kunne have anvendt en hårdere glastype dengang, eller i hvert fald én der var mere modstandsdygtig over for ridser. Men da uret jo skulle bruges i rummet, og dermed også i et vægtløst rum, ville man ikke riskere at anvende safirglas eller lign. typer, da disse - i hvert fald på den tid - blev slået til mange bittesmå skarpe stykker, hvis glasset splintredes.

Tankevækkende ! Icon_rolleyes
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)