Speedmaster produceres både med plexi og med safirglas. Dog er plexiglas den mest almindelige type på den klassiske Speedmaster Pro, hvor det (så vidt jeg ved) kun er topmodellen med glasgbagkasse der har safir. Broad Arrow-modellerne er alle med safirglas.
Jeg har selv haft et Speedmaster Pro fra 2001, og jeg må indrømme, at jeg ikke var imponeret over kvaliteten på plexiglasset, som blev ekstremt nemt ridset. Min Rolex Submariner med plexiglas har en helt anden kvalitet, og får kun sjældent en ridse, skønt jeg faktisk bruger det mere end jeg gjorde med Speedmasteren. Jeg har haft et Seamaster Pro, som ikke fik en eneste ridse i glasset, men denne model har jo, som nævnt, safirglas.
Fordelen ved safirglas er, at det er meget hårdt, og derfor modstandsdygtig over for ridser. Til gengæld kan det splintre, hvis man taber det uheldigt på et hårdt gulv, og man kan være uheldig at slå en flig af glasset, hvis man rammer kanten af det med en skarp eller hård genstand. Men her vil hævede glas, som på eksempelvis Rolex' sportsmodeller og Broad Arrow, være mere udsatte end Seamaster Pro'en, hvor kanten på glasset flugter med lynetten.
De ridser der kommer på Speedmasterens plexiglas, kan i øvrigt relativt nemt pudses væk med en lille klat tandpasta, en blød klud samt lidt tålmodighed.