Bare lidt uvidenhed herfra!!
Breguet - Blancpain - Ulysse Nardin og andre "super" kvalitetsure.... Som tidligere skrevet er jagten gået ind på et Audemars Piguet Royal Oak Offshore eller en af ovenstående.
Hvad ser I efter når I skal på nyt urkøb. Er det selve værket - værket set gennem "bagkassen"... hvis dette, hvad ser I så efter i værket, Design eller. Er det af stor betydning at der f.eks. er anvendt guld frem for anden materiale i værket.

Ser tit at Base ETA 7750 er anvendt af flere forskellige "urhuse"- altså ikke Inhouse.
Når ETA 7750 er kendt for at være et udmærkede caliber, hvad er det så, der gør at nogle "urhuse", som f.eks. Panerai modificeret 7750 ikke har samme succes som andre der benytter dette værk - det skal dog understreges, at jeg ingen dårlig erfaring har med dette værk, som er anvendt i et af mine ure.... Maurice Lacroix.

Hvad er årsagen til at Breguet - Blancpain - Ulysse Nardin ikke nævnes i de mange ellers gode indlæg... er det prisen eller er snobeffekten ikke på sit højeste ved valg af disse mærker.
Hvad priser angår er jeg ikke informeret, men ved godt at disse ure ligger i den tunge ende af skalaen.

Er 40 mm. ±2 det mest benyttet størrelse.... er der en ISO standard siden de fleste "urhuse" benytter 40mm.. Icon_e_confused- eller ser det sig bedst ud på håndleddet...

Flere har givet udtryk for at Rolex Daytona i stål ikke er til at købe - ved godt at denne model er et eftertragtet ur - vil ikke reklamere for mine egne urkøb, men vil gerne informere om at sådan et ur i guld/stål er til at købe med en god rabat hos forhandler i dk.... Icon_e_wink faktisk er rabatten så god at uret er billigere end uret i stål/stål..... jeg forstår stadig ikke at stål er mere eftertragtet end guld/stål versionen, sålænge "perler og glimmer" ikke ikke pryder Daytonaen.
Skal understrege at købet er hos autoriseret forhandler - uret NIB.

Icon_e_biggrin Et sidste spørgsmål.... er jeg den eneste "urtosse" der til forskellige lejligheder har et ur på hvert håndled.... Icon_e_surprised ... dog ikke på job.

Hilsen John
Svar
Hvilken arm bærer i jeres ur på?
Venstre arm
80% [ 17 ]
Højre arm
9% [ 2 ]
En på hver arm
9% [ 2 ]

Totale stemmer : 21

Nej, det er du ikke John..
Med venlig hilsen

Christian
Svar
Hej John,
Jeg vil give dig helt ret i at ure som Breguet, Blancspain og Ulysse Nardin ikke altid får den omtale de fortjener på dette forum og i almindelighed.

Audemars Piguet tilgengæld er ofte nævnt og det drejer sig vel mere om, at målgruppen for dette ur lægger i samme ende som Patek og derfor ikke er for de fleste alm. menneskers budget - samtidigt har bl.a Breguet og AP det problem, at de bliver handlet selv i forretningerne og endnu mere på secondhand markedet langt under listepriser, hvilket gør markedet på mange måder ugennemsigtigt og mange vælger det derfor fra.

Guld i urværker er en lækker detalje og når det nu absolut er unødvendigt at smide guld i værket - så bliver det jo netop kræs, men det giver dog mest mening i dressure og ikke i sportsure.

7750 er et fantastisk råværk og et af de bedste billige råværker på markedet - men da det netop er et råværk, er der jo også stor forskel på hvor meget de enkelte producenter vælger at modificere det -
samtidigt, er det naturligvis for den alm. forbruger (og dermed salgstallet/succes) designet der er den vigtigste faktor og ikke om man har valgt den ene eller anden type bro eller balance i urværket.

Urene er gennem tiden blevet større og større - for en del år siden var 36-38mm det mest normale i dag er 40mm det mest gængse men mange der går med Panerai vil sige at under 44mm føler man sig lidt bar på armen Icon_e_biggrin
Producenterne har ingen ISO standarder for dette men producerer det da sælger - eks. JLC har i mange år lavet deres smukke reverso ure i en str som vi i dag vil synes var for lille til en mand, men efter Panerai/AP etc har sat vokseværk på urkasserne har de introduceret flere reverso modeller som eks Grand date etc. som er betydelig større og "passer" ind til nutidens forstilling af et herreur.

Mht Daytona og materialer så tror jeg der er flere årsager til, at twotone og hel guld ikke er så populær som stål - det er klart at hele historien om Newman og de eftertragtede stål Daytonaer også betyder meget i dag - og folk der smidder 47k (listepris) og 60k (greymarket) for et ur har en tendens til, at de gerne vil vise noget andre ikke har, noget folk kender og som er svært at få fat i. Samtidigt skal man tænke på målgruppen og hvad uret skal signalere - det er ikke et dressur som en reverso eller en calatrava, men et sportsur og skal signalere toolwatch - et redskab som både ser godt ud, men også kan holde til det meste (og det signalere guld ikke for de fleste).

Jeg kunne som mange ur-fanatics godt finde på at gå med 2 ure - eksempelvis den 20 Nov, men fortrækker dog at gå med et af gangen.

/Jan
Svar
Beklager.
/Jan

Hej John,
Jeg vil give dig helt ret i at ure som Breguet, Blancspain og Ulysse Nardin ikke altid får den omtale de fortjener på dette forum og i almindelighed.

Audemars Piguet tilgengæld er ofte nævnt og det drejer sig vel mere om, at målgruppen for dette ur lægger i samme ende som Patek og derfor ikke er for de fleste alm. menneskers budget - samtidigt har bl.a Breguet og AP det problem, at de bliver handlet selv i forretningerne og endnu mere på secondhand markedet langt under listepriser, hvilket gør markedet på mange måder ugennemsigtigt og mange vælger det derfor fra.

Guld i urværker er en lækker detalje og når det nu absolut er unødvendigt at smide guld i værket - så bliver det jo netop kræs, men det giver dog mest mening i dressure og ikke i sportsure.

7750 er et fantastisk råværk og et af de bedste billige råværker på markedet - men da det netop er et råværk, er der jo også stor forskel på hvor meget de enkelte producenter vælger at modificere det -
samtidigt, er det naturligvis for den alm. forbruger (og dermed salgstallet/succes) designet der er den vigtigste faktor og ikke om man har valgt den ene eller anden type bro eller balance i urværket.

Urene er gennem tiden blevet større og større - for en del år siden var 36-38mm det mest normale i dag er 40mm det mest gængse men mange der går med Panerai vil sige at under 44mm føler man sig lidt bar på armen
Producenterne har ingen ISO standarder for dette men producerer det da sælger - eks. JLC har i mange år lavet deres smukke reverso ure i en str som vi i dag vil synes var for lille til en mand, men efter Panerai/AP etc har sat vokseværk på urkasserne har de introduceret flere reverso modeller som eks Grand date etc. som er betydelig større og "passer" ind til nutidens forstilling af et herreur.

Mht Daytona og materialer så tror jeg der er flere årsager til, at twotone og hel guld ikke er så populær som stål - det er klart at hele historien om Newman og de eftertragtede stål Daytonaer også betyder meget i dag - og folk der smidder 47k (listepris) og 60k (greymarket) for et ur har en tendens til, at de gerne vil vise noget andre ikke har, noget folk kender og som er svært at få fat i. Samtidigt skal man tænke på målgruppen og hvad uret skal signalere - det er ikke et dressur som en reverso eller en calatrava, men et sportsur og skal signalere toolwatch - et redskab som både ser godt ud, men også kan holde til det meste (og det signalere guld ikke for de fleste).

Jeg kunne som mange ur-fanatics godt finde på at gå med 2 ure - eksempelvis den 20 Nov, men fortrækker dog at gå med et af gangen.

/Jan
Svar
Alle de tre nævnte mærker hører til i den finere ende af skalaen. Målgruppen er lille og kendskabet begrænset. Nok derfor de sjældent nævnes her i lille DK. Jeg har kun personlig erfaring med Blancpain og Breguet.

Blancpain er et af mine favoritmærker, idet de med deres trilogi-serie har skabt nogle super lækre sportsure i high-end klassen. Værkerne i Blancpains ure stammer alle fra Frederic Piguet, som de længe har været "gift" med. FP er nok den mest eksklusive producent af rå-værker, og forsyner mange af de fine producenter med eksklusive ebauche. Specielt FP 1185 er nærmest standart i de eksklusive kronograf-sportsure. Her kan nævnes BP Aircommand, AP Royal Oak Chrono og Vacheron Constantin Overseas Chrono,
Jeg aner ikke hvorfor der ikke er større interesse for Blancpain, idet mange af deres ure er meget tidssvarende mht. design, størrelse osv. Priserne er høje, men de handles til meget fornuftige priser second hand. Finishen er helt i top, på såvel kasse, lænke og værk.

Breguet får stort set alle deres værker fra Lemania. Breguet er fortrinsvis kendt for deres dress-ure, som er meget eksklusive, men i mine øjne lidt for dyre. Har man 100 kkr. til et lækkert dress-ur ville jeg nok gå efter et PP, AP eller VC. Her halter Breguet stadig lidt bagefter, på trods af en meget fin og gammel historie. En historie som tidligere fik ridser i lakken pga. nogle meget uheldige modeller, som bestemt ikke levede op til mærkets renomme. Det er der nu ændret på. Desværre er deres sportsmodeller (Type XX), som jeg finder interessante, udstyret med et ganske udmærket Lemania ebauch, men ikke i samme klasse som tilsvarende konkurrenters sportsmodeller i samme prisklasse. Her tænker jeg fortrinsvis på ure med El Primero og FP 1185 værker. Lemania-værket er ikke et kolonnehjulskronograf, og derfor er stopuret ikke helt så nøjagtig. Desuden har der været en del børnesygdomme med Type XX-modellerne. Netop Type-XX modellerne handles til spotpriser i forhold til nyprisen.

Ulysse-Nardin er kendte for deres innovative holdning, og ligger ikke på den lade side når det gælder spændende nykonstruktioner. Desværre ligger disse i et prisleje, hvor jeg ville overveje at investere i en Ferrari i stedet. Deres mere "menneskelige" modeller ligger prismæssigt også relativt højt. Værkerne er en skøn blanding ebauche fra forskellige producenter. "Desværre" er det et modificeret ETA 2892 (min hukommelse kan svigte, men med sikkerhed et ETA-værk!!!), som ligger i deres sportsmodeller. I det prisleje ville jeg nok gå efter noget mere eksklusivt, på trods af en meget fin finish og forarbejdning fra UN´s side.

Som Jan skriver, findes der vel ikke en fornuftig forklaring på, hvorfor det er fedt at værket er med guldrotor og der er brugt mange timer på finish. Levetiden på disse fine værker er dog betydelig højere, hvis de behandles med omtanke. Patek reklamerer jo også med at du køber uret til næste generation, så pas på det....

Problemet for alle tre mærker er nok at de ikke helt har samme status som AP, PP og VC. Derfor vælger mange nok at investere i den "sikre" løsning. Jeg ville selv til hver en tid vælge et Royal Oak frem for et af de tre andre. Også selv om man skal smide en kedelig sjat kr. ekstra. Har man de store sedler fremme, kan man lige så godt give den gas, frem for at stoppe lige inden det bliver rigtig sjovt. Smut ind til Mathiesen og prøv uret. Det er virkelig i en klasse for sig.

Mads Gjødesen
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)