24-04-2004, 01:13 PM
Dykkerure med vandtæthed på mange hundrede meter er som regel udstyret med en heliumventil, fordi ved højt (vand)tryk "siver" helium ind i uret. Trykket i uret stiger følgelig. Når uret kommer op til overfladen ved atmosfæretryk på ca. 1 bar, er trykforskellen mellem trykket inde i uret og atmosfæretrykket højt pga. den indsivede helium. Her kommer heliumventilen ind i billedet: Den åbner og lader den indsivede helium blæse ud af uret og på den måde udligner ventilen trykket inde i uret til det omgivende atmosfæretryk.
Uret skal altså ikke bare være konstrueret til at modstå udefra kommende overtryk, men også indefra kommende overtryk.
Rolex Sea Dweller har heliumventil, flere andre dykkerure ligeså, men IWC Aquatimer har ikke!
Hvordan vil et IWC Aquatimer kunne modstå helium-trykket efter dyb neddykning?
Jeg har hørt rygter om, at Rolex Sea Dweller og IWC Aquatimer dystede i en test i WatchWorld (tror jeg det var). Rolex klarede skærene, mens urglasset på Aquatimer knustes pga. helium trykket.
Heliumventil eller ej - kender I noget til nødvendigheden af heliumventil?
Er dykkerure generelt konstrueret til at modstå indfra kommende overtryk?
Ved hvilken neddykning/overtryk begynder heliumindsivningen?
Glæder mig meget til at høre eksperternes kommentarer.
Venligst
Stefan Garvig
Uret skal altså ikke bare være konstrueret til at modstå udefra kommende overtryk, men også indefra kommende overtryk.
Rolex Sea Dweller har heliumventil, flere andre dykkerure ligeså, men IWC Aquatimer har ikke!
Hvordan vil et IWC Aquatimer kunne modstå helium-trykket efter dyb neddykning?
Jeg har hørt rygter om, at Rolex Sea Dweller og IWC Aquatimer dystede i en test i WatchWorld (tror jeg det var). Rolex klarede skærene, mens urglasset på Aquatimer knustes pga. helium trykket.
Heliumventil eller ej - kender I noget til nødvendigheden af heliumventil?
Er dykkerure generelt konstrueret til at modstå indfra kommende overtryk?
Ved hvilken neddykning/overtryk begynder heliumindsivningen?
Glæder mig meget til at høre eksperternes kommentarer.
Venligst
Stefan Garvig

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)