How do they get away with it ?
Martin, man skal altid passe på med wikipedia Icon_e_biggrin
praktisk pvd er først tilgængeligt i midt 80'erne - og kostede dengang en bondegård at få udført.
Teknologisk Institut Aarhus var (så vidt jeg ved) pionerer på området.
Men, generelt, farvning og belægning, pvd,dlc etc. på rustfrit stål har alle dage været en tabt sag - -
Svar
Bjørn H. Skrev:Martin, man skal altid passe på med wikipedia Icon_e_biggrin
praktisk pvd er først tilgængeligt i midt 80'erne - og kostede dengang en bondegård at få udført.
Teknologisk Institut Aarhus var (så vidt jeg ved) pionerer på området.
Men, generelt, farvning og belægning, pvd,dlc etc. på rustfrit stål har alle dage været en tabt sag - -

Lækkert så er der lidt at forske i:-) Jeg er meget sikker på at kassen er fra 1970-71, da det passer 100% med værk og en del andre mærker brugte den samme kasse bl.a. Heuer til ure med samme datering.
Jeg har haft et eksemplar og det føltes ikke som maling, pulverlakering eller lignende. Har du indsigt i hvad der ellers har været af muligheder anodisering med lidt matpolering måske?
Når jeg tænker mig om så passer det fint med PVD i 80'erne. Bl.a. Panerai syntes at PVD var spændende og lavede prototyperne Mille metri (PVD på alu og stål) og SLOB (PVD på bronze) i netop den periode du nævner.

Her er et interessant 1970 eksempel fra Heuer beskrevet som værende PVD af forfatteren, men kan egentligt godt se at kassen står beskrevet som Black stainless steel:
https://heuerville.wordpress.com/2010/08...ronograph/
Svar
Mon ikke der er tale om at det viste LeJour ur er 'sortforkromet', det ligner noget fra Lemania som jo leverede kasser/ure til en del dengang. Minder mig om kassen til et Sinn 144 som også kunne fås sortforkromet.
Vh AndersSC
Svar
jeg ved at mille-metri'en var hårdanodiseret dural (7075 t6) - men det er noget ganske andet,
og kun ladsiggørligt på alu -
slob'en kendte jeg slet ikke - men pvd på blød basis - bronce, eller rustfrit, ER noget sårbart lort, dengang og nu.
Svar
Bjørn H. Skrev:jeg ved at mille-metri'en var hårdanodiseret dural (7075 t6) - men det er noget ganske andet,
og kun ladsiggørligt på alu -
slob'en kendte jeg slet ikke - men pvd på blød basis - bronce, eller rustfrit, ER noget sårbart lort, dengang og nu.

SLOB'en blev også droppet, men var meget interessant. Bronze kasse, Titanium case back og titanium crown guard.
En af SLOB'erne blev faktisk købt af en Klarlund, men jeg ved ikke hvilken Klarlund!!
Bemærk bronze chapter ring
İmage
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)