Sikke en lang tråd.
Først vil jeg sige, at når vi nu ved, hvad vi ikke gjorde til at begynde med, at uret er blevet beskrevet som mint, og tydeligvis ikke er det, bør sælger betale returregningen. Havde uret været beskrevet i stand 3 og man mente det var stand 4, eller måske stand 2 og man mente det var stand 3, er der nok en gråzone og det er et spørgsmål om temperament.
Om sælger nu vil betale returomkostningerne, i sådan en klokkeklar sag, er spørgsmålet. Ingen laver en lovmæssig sag ud af et krav om betaling af returomkostninger på under 1.000 kr. Men kunne måske også få afslag i prisen og få nogen penge retur. Det kunne også være en løsning.
Ved kraftige uoverensstemmelser,må man anmelde sælger på trustpilot om muligt for at advare andre. Jeg ved også at i Holland, ifølge en mulig leverandør jeg snakkede med, er loven at der behøves ikke gives garanti på brugte ure, men, i hans tilfælde, lavede han dem, ved fejl til en fast pris på max 1.600 kr, uanset hvad der var galt, hvis noget var galt de første 12 måneder, og uret ikke var mishandlet.
For mig lød det som om at man selv måtte bestemme sine garantiordninger på, ihvertfald brugte ure.
Resultatet var at jeg valgte ham fra, da jeg jo skal give 2 års garanti på urerne, brugte eller ej.
Ved forsendelse med GLS, dækker forsikringen kun 4.000 kr, fik jeg at vide af dem, men om det er anderledes ved privatkunder ved jeg ikke.
Til John vil jeg bare sige. Måske er jeg er rookie mht returnering af varer indenlandsk og udenlandsk, men det skyldes nok at jeg, til gengæld, er professionel nok til at sælge ting som kunderne ikke vil returnere. Også selv om jeg kun har 7 vintageure som erfaring og tæt på 100 webshopure samt vel nok 50 - 100 ure solgt fra butik. Min samlede erfaring er 1 ur retur grundet størrelsen var for stor syntes kunden.