Nittebænk , Lars !
#1
jeg faldt over en pæn nittebænk idag -
İmage
krop i støbejern, tung som død&helvede, føring og hulskive i orden,alle punsler tilsyneladende i orden, pæn kasse i eg
og så det lidt mærkelige - ingen navne, intet logo - hverken på krop, kasse eller punsler ?? Icon_e_confused
For mine u-trænede øjne ku' den ligne noget "Esser"agtigt - Hva' sir' du Lars?
İmage
Svar
#2
Hej Bjørn.
Først....det er en gammel sag, står der evt noget på punslerne, den ende du slår på.
De mest brugte punsler hvordan ser de ud på den flade du slå på? Er de slået meget ud eller holde de faconen?
Det kan være lidt af hvert, remser op i flæng som jeg lige kan huske uden at kigge noget sted: Flume, star, Boley, hvilket jeg ikke kan tro det er, den er fra før Bergeon lavede deres, den er fra den "sorte periode", hvilet jeg skønner til at være før 1900-1920'erne. Det er lidt svært når jeg ikke kan se den med fingrene.
Tror mest på det er noget Flume, foresvæver mig jeg har set noget lignende i et af deres gamle kataloger, men er det det, var det nok mellem krigsårene, men er ikke sikker. Det passer bare med meget andet værktøj jeg har set i sort.
Du bliver nød til at komme over til det mørke Jylland, så vi kan få en nørde-weekend, og så jeg kan se med fingrene. Skal se næste gang jeg kommer til øen om vi kan finde sammen.... Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin
Prøv lige med et billede af lukket kasse.
Der begynder at dukke noget Flume/star op, men hvor var det jeg så det. Skal lige dykke ned i biblioteket og se om jeg kan finde noget.... Icon_cool

Nu ved jeg det... et gammelt gammelt værktøjskatalog fra netop mellemkrigsårene eller sidst i 1800'tallet, mener jeg. Desværre har jeg ikke tilgang til det mere, og ellers er det sikkert solgt nede i Tyskland på en af messerne. mok noget der måske skal tages op....gamle værktøjskataloger....uhhhhh sikken en masse jeg så IKKE har... Icon_e_surprised Icon_e_surprised Icon_e_surprised
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
#3
tak for det Lars Icon_e_smile lidt yderligere oplysninger - punslerne er kun 4.5 mm i diameter (mod normalt 4.7)
og stort set ubrugte -kun 2 af dem er der slået skæg på.
Farven fremtræder som sort på de billeder jeg viste - men i dagslys er den snarere velristet kaffebønne brun.
En anden spøjs detalje: begge skruer, den til blokering af hulskiven & og den der låser excenterbøsningen, har tommegevind.
En tanke: har Wiskum lavet nittebænke? han lavede jo drejebænke (Lorch-kloner) - og i Dk. var tommegevind meget almindeligt i "små-industrierne"
helt op i 60'erne, han har sandsynligvis ikke haft ressourcer til at stemple sine punsler med logo, og færdigkøbt 4.7mm meterstål har kun været en våd drøm dengang -
men i 0.5 mm spring HAR det været tilgængeligt
Svar
#4
Hej Bjørn.
Tja.... det kunne være Wiskum, men om han fik lavet nittebænke?
Tilfengæld kan jeg sige drejestolen er sort, det mener jeg ihvertfald min den er, men skal da indrømme at jeg har aldrig nær kigget farven, tilgengæld er den stemplet med navn.
Må nok hellere lige nær kigge den når jeg kommer hjem, e.v.t. med lidt billeder.
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar




Brugere der kigge i denne tråd: