Er dyrere altid bedre?
#31
jk Skrev:
Stensbjerg Skrev:... flot vinkel på tingene John selvom du har været mange år i urverden.

"vi" skal tilbage til hvad det at bære et ur virkelig handler om.

Man kunne formode, at Johns forfriskende, afslappede holdning til tidsmålere, netop stammer fra hans mange år i branchen.

Jeg er spændt på, hvad det at bære et ur virkelig handler om?

JK

Helt enig det ser jeg også frem til

Vh baun
Svar
#32
Det går ud på at have en forfriskende, afslappende holdning til det at gå med et ur,
uden at miste "jordforbindelsen" eller få en holdning der nærmest minder om at uret nærmest skal pakkes ind under brug.

jeg siger ikke at man ikke skal passe på sine ure, men jeg syntes at der til tider kan læses om forholds regler herinde som minder om at uret dårlig kan tåle almindelig brug,
mange med John's "anciennitet" mener jeg ikke altid har hans forfriskende/afslappet holdning til urene.

Så du skrev nærmest svaret selv. Icon_cool
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
#33
Jeg er mest overrasket om at nogen mener man kan sige "hvad det at bære et ur virkelig handler om"

Jeg mener nemmlig at det er meget individuelt og at det netop er grunden til at vi bærer forskellige ure af forskellige grunde og bruger urene på forskellig vis. At der, skulle være en facitliste var jeg slet ikke klar over Icon_mad

Jeg vil nu alligevel tilrane mig retten til at bære mine egne ure præcis som det passer mig og stadig spørge andre hvordan de bærer deres ur uden at tage hensyn til at der tilsyneladender er en måde som er "mest rigtig" Icon_e_ugeek

Vh baun
Svar
#34
Hvorfor tiltaler du mig som nogen Baun, så vidt jeg kan læse i tråden er jeg den eneste der har givet udtryk for "min" holdning så dit nogen virker da en smule mærkeligt,
kan ud fra Baun's indlæg forstå at jeg ikke tydeligt nok (ihvertfald for Baun) har skrevet at mine tidligere indlæg er min helt egen personlige holdning,
hvordan de har kunne opfattes som det Baun lægger op til er mig en gåde men fred med det. Icon_rolleyes

Så jo Per der var en grund til at vi stod i ""
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
#35
Stensbjerg Skrev:"vi" skal tilbage til hvad det at bære et ur virkelig handler om. Icon_cool

Det lyder som om du mener du har fundet den endelige sandhed som vi alle skal tilbage til. Lidt som en åbenbaring.

Ikke som om du mener at det kun gælder for dig . Men der er selvfølgelig nogen der omtaler sig selv sim "vi" Icon_e_wink

.... Men hvad er det så det virkelig handler om for os alle.... At vi skl bære ure uanset pris, stand, passion,behov, lyst og egne preferencer afslappet og uden større hensynstagen en højest nødvendigt? Eller?

På samme måde som hvis man ville bruge en landrover eller en åben cabriolet på samme måde som en limosine eller? Icon_e_biggrin1

Vh baun
Svar
#36
Stensbjerg Skrev:... men jeg syntes at der til tider kan læses om forholds regler herinde som minder om at uret dårlig kan tåle almindelig brug, mange med John's "anciennitet" mener jeg ikke altid har hans forfriskende/afslappet holdning til urene.

Så du skrev nærmest svaret selv. Icon_cool

Nu kender jeg af gode grunde kun alderen på en lille del af medlemmerne i dette forum, men det er bestemt ikke min opfattelse, at de ældste deltagere er de mest forsigtige med deres ure. Snarere tvært imod.

JK

PS: Jeg er snart 64 år Icon_e_wink
Svar
#37
Jeg tror heller ikke ancinitet i urverdenen eller alder har ret meget at gøre med hvordan man bruger sine ure - eller hvor nænsom og påpasselig man er med dem.

Mange andre faktorer spiller formentlig en større rolle. Ens personlighed er nok det enkelt element der betyder mest og den kan jo så være dannet af mange, mange tildragelser og erfaringer. Jo ældre man er jo flere selvfølgelig.

Jeg er selv meget lidt nænsom overfor visse ure og meget nænsom overfor andre, meget afhængig af uret type, samleværdien (ogher tænkes ikke så meget i penge som i sjældenhed) og urets nuværende stand.

I min verden handler det vist også om at respektere et urs type. Et Seamaster De Ville vintage 14 karat guldur behandler jeg altid med en vis nænsomhed mens et Ranchero (større penge værdi) behandles uden den store eftertanke til jagt, havearbejde mv. Seamaster sportsmodeller tager jeg også meget afslappet på med mindre de står i NOS stand.

Vh baun
Svar
#38
Jeg har haft en del ure gennem hænderne og de væsentligste forskelle jeg har kunnet spotte i slitage-mønstret har intet med ejerens alder at gøre. Et par personlige erfaringer:
- Kvinder er hårdere ved urene end mændene. Måske pga. div. armbånd på samme håndled, men urene er ofte meget hærget.
- Ure fra ejere med flere ure 3-5 stk. er langt pænere end fra ejere med ét ur. Nok klart pga. rotationsbrug.
- Ejerens passion for ure. Jo mere passioneret jo mere bevist "forsigtig" er uret som regel brugt.

Her er ikke tale om en generalisering men bare erfaringer jeg har gjort mig. Jeg har set ure brugt 24/7 med 10 år på bagen der ser ud som ny og et år gl. ure som efter sigende aldrig er brugt som ligner noget der er løgn.

/Mads
İmage
Nyheder fra urverden via Facebook: http://www.facebook.com/timetowatch.dk
Svar
#39
Det er ikke mit dyreste ur, som jeg helst har på.
Nu har jeg nu ikke slet ikke noget "dyrt" ur!
Det, som havde den højeste indkøbspris, er mit Datejust, og det er ikke blevet brugt meget i den seneste tid.
Derimod er det i øjeblikket diverse ure fra "Japan", altså Seiko, Citizen og Casio.
Jeg er holdt helt op med at kigge på/drømme om kostbare ure.
Som min urinteresse er nu er der to dyrere ure, som jeg gerne ville eje, nemlig Seiko Marinemaster og Omega Speedmaster og absolut ingen dyrere end det.
Men gerne en gammel Bulova chronograf....
Og et SKX009...
Og et Citizen diver mere....
Og....
/
Kristen
Svar
#40
TimeToWatch.dk Skrev:Jeg har haft en del ure gennem hænderne og de væsentligste forskelle jeg har kunnet spotte i slitage-mønstret har intet med ejerens alder at gøre. Et par personlige erfaringer:
- Kvinder er hårdere ved urene end mændene. Måske pga. div. armbånd på samme håndled, men urene er ofte meget hærget.
- Ure fra ejere med flere ure 3-5 stk. er langt pænere end fra ejere med ét ur. Nok klart pga. rotationsbrug.
- Ejerens passion for ure. Jo mere passioneret jo mere bevist "forsigtig" er uret som regel brugt.

Her er ikke tale om en generalisering men bare erfaringer jeg har gjort mig. Jeg har set ure brugt 24/7 med 10 år på bagen der ser ud som ny og et år gl. ure som efter sigende aldrig er brugt som ligner noget der er løgn.

/Mads

Du er helt sikkert inde på noget væsentligt her. Der er mennesker som bare har i DNA'et at behandle ting "ordentligt". Det er den slags mennesker man allerhelst vil købe vintage ting af. Læderting, møbler, ure. Tingene er i flot stand, men visse tegn på daglig brug er de: Bagsiden af Constellation er lid slidt, de er håndslid på skuffernes håndtag efter 50 års brug, læderet er blødt og har en anelse mere farve der hvor hænderne har æret i daglig berøring.

En morsom observation er også at en mand kan slide et par sko op på 3 måneder mens en anden som går samme steder om i samme omfang kan gå i samme slags sko i 10 år eller mere.

Vh baun
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)