Value for money ?
Inspired by a debate on another site , i wish to ask a question . How many of us buy watches where value for money is the first priority ?
I can answer for myself in this way . To be honest i do not know if i am getting value for money if i buy a Lange or Patek etc etc . What i do know is that i am getting superb watchmaking skill and finish for my money .
Other mass produced brands like Rolex Omega etc etc are in my opinion most probably earning the same procent profit on each watch made as say Lange or Patek do . It is a difficult question to answer , so i tend to think of the art of watchmaking in this way . Can you say that a Piccaso is value for money ?
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
Not value for money per se. Just buy what I like.

Having said that, I do my due diligence in terms of anticipated residuals... hence always try to source at best possible price.
Svar
For mange år siden, det var vidst i 1960'erne, sagde en GM-leder: "Small cars, small profits".
Det har måske ikke noget med emnet at gøre men jeg TROR at avancen er højere, jo højere prisen er.
Men tilbage til ure: Er det ikke netop det man køber: Value for money? Ellers skulle man have beholdt pengene i lommen! Og hvad er det modsatte: Agony for money?
Svar
khbk Skrev:For mange år siden, det var vidst i 1960'erne, sagde en GM-leder: "Small cars, small profits".
Det har måske ikke noget med emnet at gøre men jeg TROR at avancen er højere, jo højere prisen er.
Men tilbage til ure: Er det ikke netop det man køber: Value for money? Ellers skulle man have beholdt pengene i lommen! Og hvad er det modsatte: Agony for money?
Men glæden over den gode ting skulle gerne vare længere end smerten ved den høje pris.
Value for money er vel i høj grad subjektiv.
Vi køber os ro i sjælen, og håber at følelsen varer ved.
Da jeg for mange år siden, i 1986, købte mit Datejust, tænkte jeg ikke et øjeblik i "value for money". Men jeg fik en daglig glæde over mit ur, og overvejede ikke på noget tidspunkt at sælge det.
Det gør jeg stadig ikke. Det er "value", og så pyt da med de "money"!
Svar
Jeg har købt mine sport Rolex forbi jeg både kan lide design, kvalitet, men også forbi at jeg synes de giver value for money, idet ingen af de ure jeg har købt er faldet i pris i forhold til hvad jeg gav Icon_e_biggrin
vh Hans Henrik
Svar
Len Skrev:Jeg har købt mine sport Rolex forbi jeg både kan lide design, kvalitet, men også forbi at jeg synes de giver value for money, idet ingen af de ure jeg har købt er faldet i pris i forhold til hvad jeg gav Icon_e_biggrin

Så du definerer det lidt som "kan holde sammen på pengene"? Altså lidt udfra et investerings synspunkt?

Jeg tror jeg tænker primært på 2 aspekter:

1: Får jeg noget "reelt" for pengene - altså står det jeg får i rimeligt forhold til det jeg betaler. Man kan sige i modsætning til at en meget stor del af prisen går til fortjeneste eller andre ting som ikke direkte betyder noget for det produkt eller den service man får.

2: Står min oplevelse af "det købte" mål med prisen. Dette kan inkludere følelser, stemning, "feel", glæde, eufori og vel også, når det er et luksus ur, "Because I am worth it" - den lidt udefirnerlige følelse af at man bliver forkælet eller forkæler sig selv.

Den helt modsætte fornemmelse af "value for money" er når man føler sig tørret. Den følelse man ville få, hvis man købte et dyrt ur til fx, 50 K og så kunne finde dårlig finish, ustabil gang, fejl og mangler,dårlig service ved reklamation og i det hele taget en fornemmelse af at man har betalt for et lækkert kvalitetsprodukt - og man får noget der ikke lever op til forventningerne (rimelige eller ej).

vh baun
Svar
Baun Skrev:Så du definerer det lidt som "kan holde sammen på pengene"? Altså lidt udfra et investerings synspunkt?

Det har ihvertfald betydet at jeg har valgt at købe mere end et ur.
vh Hans Henrik
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)