Den mørke og usympatiske side af Rolex brandet !
#31
(29-12-2022, 11:41 PM)Appleboy Skrev: Tak Keld for dit fine indspark - betyder faktisk en masse.

Selv tak. Og det er jeg glad for. Så det nu heller ikke som et angreb eller en anklage, men jeg ved også godt, hvordan ting på nettet hurtigt kan køre derud af  Icon_smil

Og jeg er for så vidt enig. Når jeg ser en ikke ur interesseret, komme ned med 10 ure af diverse mærker, og et eller to eftertragtede, så kan jeg da godt regne ud, hvordan det hænger sammen. Der har man givetvis med en at gøre, der tænker, at downside på tab af de ikke eftertragtede, bliver opvejet af upside på de to der er eftertragtede.

Og jeg forstår det da godt. Og jeg forstår også forhandleren. Hvis de kan sælge 10 ure til fuld pris, som de normalt skulle sælge med 30% rabat, mod at køberen får 2 venteliste ure med, så er de jo også glade. Men netop den slags, det tror jeg, at vi kommer til at se mindre af fremover.

Der til vil jeg så også sige, og det uden at tage nogen til forsvar, så er det oftest fra udenlandske ADere de ure kommer.
Keld
Svar
#32
Money talks,…

Spændende tråd med mange perspektiver og reaktioner. Dels på Rolex-mærket og dels på en række - i mine øjne - kulturelle ting.

Mit personlige take er, at jeg ikke gider handle med forhandlere, der kører dette game. Venteliste er ok, men afpresning ikke. Derfor sætter jeg ikke mine ben i Klarlund og der er 1-2 andre forhandlere der står på den liste også.

At Rolex har fået skabt sig en position som et eftertragtet brand med stærke produkter er i mine øjne blot flot gjort som forretning. Urene er uden diskussion af høj kvalitet og evnen til at producere og distribuere ca. 1 million af disse om året er altså en bedrift.

Det kulturelle aspekt med at ‘money talks, bullshit walks’ er derimod interessant. Det rimer ekstremt dårligt med den ‘programmering’/opdragelse mange af os i Danmark har fået ind med modermælk, skolegang, medier mv. Jeg tror, at det er en af grundene til at vi reagerer så stærkt på denne slags ‘forretningsmoral’ som fx. Klarlund udviser. Og det er måske også derfor det bliver til en serie af artikler i Berlingeren, der må synes absurde og fordoms-bekræftende for mennesker, der ikke er interesserede i ure.

I andre lande, hvor lighed ikke er helt så udbredt som i DK acceptereres det som et ‘fact of life’, at penge giver adgang. Ikke at det ikke opleves som frustrerende, men mere som noget der er alment gyldigt.

Mit eget præmieeksempel er fra min tid i USA. Mine børn gik på en privat high-school, der kostede (efter danske forhold) et latterligt stort beløb pr. år. De havde bla. På deres hjemmeside en meget streng anti-mobbepolitik med udsmidning som straf. Min søn endte med at blive mobbet så hårdt at han opgav sin skolegang, gik helt ned med flaget og endte med at tage hjem og tage studentereksamen i DK. Opfølgningen med skolen…de to der havde mobbet min søn fik en reprimande, ikke andet. Deres forældre var solide donorer (ud over skolebetalingen) til skolen. Men som skolen sagde, det var en streng reprimande….

Ovenstående er selvfølgelig ikke videnskabeligt grundlag, men jeg kan huske min danske reaktion på urimeligheden, mens skolerepræsentanterne synes at det var da meget normalt.

Jeg synes - med mit danske udgangspunkt - at den slags hurlumhej som Klarlund mfl. udøver er svært at håndtere som kunde. Mit valg er som sagt dels at gå til andre forhandlere og dels fravælge produkter fra brands der mere eller mindre aktivt medvirker til hysteriet (Rolex, PP, AP mv).

Når det hele så sker i en tid med ‘gratis’ penge og manglende muligheder for afkast på traditionelle investeringer, der betyder at ure pludselig er en aktivklasse, så er det jo også en medvirkende faktor til at Klarlund mfl. kan slippe afsted med deres gøgl. Det bliver interessant at se om faldet i efterspørgsel bliver så stort at unoderne forsvinder, eller om sygdommen er kommet for at blive.

En anden ting, der er trist er, at den radikale overefterspørgsel efter ‘investeringsure’ rammer udenfor Klarlund/Rolex-systemet. Der er andre følgeeffekter.

F. eks. er gode,ærlige brands (i mine øjne) som bla. Journe og Lange er også hoppet med. Lange har efter sigende ret kontante krav til kunder, der gerne vil købe fx. et Odysseus, og det er endda i deres egne 100% ejede boutiques,ikke hos forhandlere. Det vil sige at det her er selve brandet, hvis ‘moral’ strækkes lidt, ikke en tilfældig forhandler som Klarlund mfl.

Den anden side er hos os samlere/entusiaster. Vi er også blevet inficerede. Hvor ur-gtgs for nogle år siden i det store hele handlede om urene, så er der - igen i mine øjne - meget mere fokus i dag på stigningen i værdi siden sidst, om man har det seneste hype-ur mv.

Og så er vi tilbage til Klarlund mfl. De reagerer som profit-orienterede forretninger selvfølgelig på alle disse signaler, også kaldet udbud og efterspørgsel i økonomi-vendinger. De er jo sat i verden for at tjene mest muligt på det de foretager sig. Nogle gør det så bare mere elegant og ‘kulturelt korrekt’ end andre. Som kunde kan man så vælge sin reaktion, man kan spille med eller skifte til et andet spil med andre regler og muligheder.

Nå, det blev lidt længere end tænkt. Men det er et spændende emne. Interessant hvad vej vores elskede ure tager i 2023.

Godt nytår,

Claus


Sent from my iPad using Tapatalk

Svar
#33
Bedre kan det ikke siges Claus
Og godt nytår lige over
Sendt fra min ANE-LX1 med Tapatalk
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
[-]
  • cfnissen
Svar
#34
stå og æde skovsnegle (som man selv skal betale)  for at være med i hulen ? Icon_rul
sidst jeg købte et rolex (5513) var i 1984, man vadede ind hos Klarlund - kiggede på uret - lagde 6.800 kr (ca 85% af en faglært's månedsløn) på disken, fik en snak med den urmager der justerede lænken og gik glad hjem.
 In Switzerland, they had brotherly love, they had five hundred years of democracy and peace, and what did that produce? The cuckoo clock.”
[-]
  • cfnissen
Svar
#35
It seems to me,that it is more a question about the morality of some people.
I only deal with people i trust,and i hate bullys and people who are not
honest with a vengance.I know many nice and honest people who work
in Klarlund,and i have always recieved good service from them.
There is a saying -The Buck Stops Here.
If any people who worked for me in the past treated any of my customers
with disrespect or were rude to them,then it was the last day they worked
for me.
It seems to me that many of these problems with various AD shops have
got more to do with management, than the manufacturer Rolex.
I grew up in a society where this bad treatment of customers in luxury brand
shops was nearly normal,if you walked into a shop and they did not
know you,or you were not wearing the right kind of clothes Icon_smil
It is has never been common in Denmark,and is something that is
not a part of the Danish society or the Danish way of thinking.
Happy New Year to you all.
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
[-]
  • pbr, Stensbjerg
Svar
#36
Blandt mange kommentarer både herinde, men også på forskellige ur-grupper på Facebook,virker det som om, at blot fordi "money talks" endnu højere flere steder i verden og i andre brancer også, samt at det er velkendt, at Klarlund og Bucherer m.fl. har praktiseret denne forretningsmoral gennem længere tid, så er det bare noget man må acceptere - "intet nyt her, passér gaden"....... "lev med det" !?

Er det virkelig sådan, at blot fordi dårlig moral og lovstridig adfærd er almindelig og velkendt, så er det dermed også acceptabelt og ikke noget man behøver/kan/skal sætte sig op imod ??

Og så er der det store tavse flertal, som måske er bange for at komme på "den sorte liste" !!

Jeg ved ikke, om nogen har lagt mærke til det citat fra Dante's "Divine Comedy" jeg har på alle mine posts herinde ................... det er rent faktisk noget jeg mener alvorligt !
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
[-]
  • Reno, whoa, willy
Svar
#37
(30-12-2022, 12:22 PM)pbr Skrev: Blandt mange kommentarer både herinde, men også på forskellige ur-grupper på Facebook,virker det som om, at blot fordi "money talks" endnu højere flere steder i verden og i andre brancer også, samt at det er velkendt, at Klarlund og Bucherer m.fl. har praktiseret denne forretningsmoral gennem længere tid, så er det bare noget man må acceptere - "intet nyt her, passér gaden"....... "lev med det" !?

Er det virkelig sådan, at blot fordi dårlig moral og lovstridig adfærd er almindelig og velkendt, så er det dermed også acceptabelt og ikke noget man behøver/kan/skal sætte sig op imod ??

Og så er der det store tavse flertal, som måske er bange for at komme på "den sorte liste" !!

Jeg ved ikke, om nogen har lagt mærke til det citat fra Dante's "Divine Comedy" jeg har på alle mine posts herinde ................... det er rent faktisk noget jeg mener alvorligt !


Well, personligt har jeg jo taget konsekvensen som forbruger og valgt at mine ur-penge bliver brugt på andre steder og mærker end dem, der er nævnt. Det er jo hvad jeg kan gøre som almindelig forbruger. Og det valg gælder vel at mærke _både_ nu hvor power ligger hos sælger og i en evt. kommende krise, hvor power måske skifter til køber. Jeg har andre oplevelser med f.eks. Klarlund, der underbygger mit personlige valg. Det er i øvrigt et valg jeg træffer på andre områder end ure - spørg mig fx. om Audi…. Dette står os alle frit for og er som nævnt vores eget personlige og individuelle valg.

Men vælger vi at gå at gå med på ‘rejsen’ som Klarlund kalder det, så kan man ikke klynke. Så har man jo valgt med åbne øjne, uanset om man køber mere hos f.eks. Klarlund end man egentlig burde eller om man går ‘gray market’.

Om der er kød på en mere juridisk sag fra et forbrugerbeskyttelses-synspunkt det er for mig en anden sag. Som du vist selv nævner, så er de mildest talt selvmodstridende udtalelser fra div. forhandlere i artiklerne i mine øjne en indikator på at de ved de skal passe på med hvad de siger offentligt. En sådan gang bullshit er næsten altid en god indikator på at der sker underlige ting bag kulissen, som ikke helt tåler dagens lys. Her skal sagen vel enten tages op på egen hånd af den rigtige offentlige ‘vagthund’ f.eks. med udgangspunkt i artiklerne eller de skal anmeldes af en forbruger, der så vælger ikke at få sit Rolex

Hvis vi trækker den længere ud, så handler det jo også om hvilket samfund vi vil have på længere sigt. På det punkt ville jeg være rigtigt ked af det, hvis vi ender ovre i amerikanske/engelske/russiske tilstande hvor penge = ret. Her er det jo så ikke nogle usle urkræmmere vi skal påvirke, men vores politikere.

Claus

PS. Se i øvrigt et dugfrisk eksempel på noget der mistænkeligt ligner den aktuelle hype-/flipperverden her. Et ubrugt Aquanaut fra 2022 til salg i en københavnsk urbutik.

İmage

[-]
  • pbr, Stensbjerg
Svar
#38
Det PP er jo ikke ubrugt, posen er jo brudt :-)
[-]
  • cfnissen
Svar
#39
Jeg kunne være nysgerrig på, hvad folk herinde selv har af erfaringer ift. Rolex' ventelister? Jeg har stået på venteliste hos MC Mortensen til en Rolex sportmodel i 5-6 år. Jeg besøgte butikken da jeg blev skrevet op og fik en snak med dem. På det tidspunkt blev der ikke udtalt nogen forventning om at man/jeg skulle købe andet i butikken eller have været en "stamkunde" for at komme i betagtning til det ur jeg ønskede mig. Siden da har der dog været total radiotavshed, så ved ikke om jeg reelt stadig er på ventelisten eller...? Hvad har I andre oplevet?
[-]
  • cfnissen
Svar
#40
Blev skrevet på en ønskelisten hos Klarlund towers for 5 år siden.

Har aldrig hørt fra dem.

Forventer aldrig at høre fra dem.
Mvh Kim 
[-]
  • cfnissen, Reno
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)