Så meget ur for pengene !!
#1
Hvis man ikke går og leder efter det ypperste horologi, så er der næppe nogen model-serier der giver mere "bang for the buck" end Seiko´s billige "5" serie ........ her mener jeg dog ikke den nyeste udvikling af serien, men den lidt ældre. 

Ikke fordi der ikke er gode ure i den nye serie med det skråtstillede "5" logo, der minder lidt om et misforstået Supermand logo, men den bevæger sig i en helt anden retning, end den oprindelige serie og til andre priser.

Et af de rigtig fine eksempler på de "gamle dyder" i Seiko 5 serien er dette SNKL41J1 - hvis ikke lige det var for "5" logoet på skiven, så ville man nemt kunne forveksle det med langt dyrere serier.

Det er især i udførelsen af skiven, at disse ure brillierer - applikerede logoer og timemarkeringer, ofte applikerede indramninger af dag/dato (dog ikke på dette), flot udførte visere og generelt enkle og elegante designs ! I det omfang, der er brugt lumen, er det med Seikos meget effektive og langvarige Lumibright. Farvelægningen på skiven er altid meget veludført og på rigtig mange af dem, har man endog givet dem en fantastisk sunburst slibning eller andre detaljer, som man ikke ville forvente på ure af denne prisklasse.

Også på urkassen er der, for prisklassen, udført et ganske pænt stykke forarbejdning, med vekslende poleringer og slibninger på overfladerne og kronen er oftest forsænket i kassen og placeret kl. 4, hvilket er med til at højne komforten - desværre er kronerne ikke signeret, men det kan man heller ikke forvente til prisen. Der er glasbagkasse, så man kan "nyde" værket og vandtætheden er beskedne 3 ATM.

Værket er der dog ikke meget horologisk "hjertebanken" at finde i, men 7S26 er en solid arbejdshest med 21 juveler, der er kendt for at være i stand til at tikke derudaf i meget lang tid uden behov for service - ofte op til 10 år ! Det har hverken hack eller wind, men har en anstændig nøjagtighed, der ofte er noget bedre end hvad specifikationerne lover. Det tikker med 21.000 bph og har omkring 40 timers gangreserve.

Lænkerne er dog alle "5"éres achilles-hæl - de er ganske enkelt forfærdelige !! Foldede led, der er en pine for alle med hår på armen, raslende og ukomfortable, selvom de oftest ser ganske OK ud på overfladen. Låsene er presset blik, men mange modeller har dog sikkerhedslås, hvor man skal trykke 2 paler ind på siden for at låse op, hvilket virker ganske fint.

Men skifter man lænkerne ud f.eks. med billige alternativer fra AliExpress, men med massive led - eller som i dette tilfælde, med en pæn læderrem, så har man et ur, der absolut ikke afslører sin prisbillighed, tværtimod.

Denne har fået en lidt rå læderrem fra Meyhofer, købt fra Uhrenarmbandversand.de og den løfter bare uret adskillige klasser op. Uret kan findes på nettet (hvis man leder lidt) til under 1.000kr. og tilsammen med remmen, står dette ur mig i omkr. 1.250kr. ............. det synes jeg er ganske utroligt !!  Icon_smil

Men her lidt billeder til at bakke mine ord op:


İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
#2
Der er ingen der til de samme priser, presser samme mængde af kvalitet i produktet end Seiko,
det syntes jeg også at dit flotte indlæg her meget tydeligt dokumentere,
så kan man altid efter hvad man lyster opgradere på rem/lænke fronten,
meget logisk ikke at lægge pengene der da uret jo skal virke før man få brug for lænken Icon_blink

Jeg har haft tre MMere med lænke og mange fra europæiske producenter,
jeg mener Seikos er bygget ud fra et andet mind set, selvfølgelig skal lænker ikke nive
(havde det problem med et Sinn)

Jeg syntes flere ser tunge/kraftige led som= kvalitet
og er de skruet sammen så letter man nærmest, det mener jeg er helt misforstået.

Jeg ser meget asiatisk tænkegang i Seikos lænke, især hvis man går op i de lidt dyrere modeller, de kunne jo sagtens byggede klodsede lænker, men ambitionerne rækker længere ud.

De er lavet i en fantatisk kvalitet, form og funktion som giver mere og mere mening jo mere/hårdere
man bruger dem, alle mine MMere på lænke har set hårdt brug, og de har aldrig svigtet,
jeg sammenligner dem med joystikket til Playstation 1 da den ramte markedet.

Man sad og kiggede på det og tænkte det er da ikke et rigtigt joystik,
men jo mere man spillede jo mere opdaget man hvordan designet var 100% gennemtænkt,
og hvor helt outstanding hårdfør det var når frustationerne gik ud over det. Icon_e_biggrin1

Det er med det mind set at Seiko er ubetinget nummer 1
Og for mig bliver det ikke mere ægte kvalitet end det. Icon_Up
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
[-]
  • cfnissen, pbr, TH
Svar
#3
Hej

Super flot ur. Synes at remmen er flot, men den originale som tilhører uret, må vel være den mest autentiske, uanset fejl og mangler ?

Esben
[-]
  • pbr, TH
Svar
#4
Det er den selvfølgelig og den er skam også gemt - endog stadig med plastik på og det hele og har aldrig været tilpasset.

Men den er et forfærdeligt stykke foldet blik, der er decideret ubehageligt og raslende at have på Icon_e_confused
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
#5
Hej

Synes egentlig ikke jeg er forstyrret af de originale remme og deres kvalitet. har ikke observeret at de rasler når men bærer dem.
Urets pris taget i betragtning, synes jeg både at ur og rem er i OK kvalitet, og designet til at høre sammen.
Synes egentlig at det er synd at adskille dem.

İmage

İmage

Esben
[-]
  • doxa300
Svar
#6
Super flot ur, der for mig på sin egen måde tjekker lige så mange bokse, som mange ure til halvtreds gange prisen.
Det er lidt med Seiko som med de der reklamer fra KVIK: "Alle har ret til et fedt ur." Og som det så ofte bliver nævnt, så er Seiko igen og igen bare et bevis på dette.
Jeg gav 2000,- for mit 7548 fra 1981. Det gør mig glad i låget, hver gang jeg har det på, og det er det eneste ur, jeg aldrig kommer til at sælge. Skulle samlingen af en eller anden grund barberes helt ned, så vil jeg stadig føle mig som en glad urnørd med kun det tilbage.

Når det så er sagt, så har jeg to anker mod brandet. Den nye 5´er serie, som du skriver. F.eks. holder en 100 m "diver" i SKX-klæder bare ikke. Og så er jeg heller ikke super stor fan af X-logoet i Prospex serien. Men så er der heldigvis så meget andet fra Seiko både nyt og brugt.

Et bang for the buck hilser på:
İmage
[-]
  • cfnissen, Esni, pbr
Svar
#7
Jeg bliver mere og mere vild med denne model som både har historie og har en pris som nok ikke kan overgås mht kvalitet i denne klasse..

https://wornandwound.com/citizen-goes-me...-the-bank/

https://17jewels.info/movements/c/citize...zen-8203a/

Samme værk som sad i AutoZilla'en.......Ikke highEnd.....men fedt til prisen

Hvad siger I?

"And the depth rating remains 200m, although COMSUBIN, the Italian navy’s commando frogman unit, tested the NY004 to 500m before clearing it for use. The unit’s issued watches are thus marked “Marina Militare” and “500m”. Having the same case, the Asia edition should presumably withstand similar pressure."

https://youtu.be/ofUgKSJ4lOg
Svar
#8
Det er også et dejligt og ikke mindst komfortabelt dykkerur


İmage
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
[-]
  • chrdunker70
Svar
#9
Virkelig flot....og fed rem. Er det 20 mm?

There's a lot of big dudes out there and big wrists need big watches.
Svar
#10
Det er en billig Marine Nationale efterligning i 20mm - uret vejer ikke så meget, så den kan fint bruges. Ellers foretrækker jeg Erikas Originals

Referencen på uret er NY0040-17LE.
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
[-]
  • runzuk5
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)