På juvelerbesøg med Hodinkee (masser af ur-billeder)
Så er det tid igen - og nok en af de sidste omgange, idet turen snart går tilbage til Danmark. Vi er nede på dage nu, ikke måneder eller år.

Invitationen kom som sædvanlig pr. mail. Kom med til cocktailparty hos Manfredi Jewels. 

İmage

Butikken ligger i Greenwich, Connecticut - et af de rigere områder i USA, ca. 60 km. udenfor Manhattan.

Det klarer Hodinkee på ægte amerikansk vis. Ved tilmelding skal man angive om man har brug for transport - og bum, så bliver man kørt frem og tilbage i en Über SUV (Chevrolet Suburban for feinschmekerne).

Vi fik besked på at mødes på hjørnet af 51st Street og Park Avenue. Et fantastisk område med udsigt til f.eks. en af de dyreste bygninger i New York, det nye lejlighedstårn på 57th Street.

İmage

Men også til en kø på 100+ mennesker, der stod i kø ved et suppekøkken for at få dagens måltid.

İmage

Det er altså en barsk by fyldt med kontraster. En lille reminder om hvor heldig man er når man står og venter på at blive kørt ud for at se unødvendige metaldimser til flere 1,000 dollars...

Med i min bil kom tilfældigvis en fyr, der hedder Michael Friedman. Han er uddannet historiker med fokus på mekanik, ure, filmvidenskab mv., har været museumsinspektør for nogle urmuseer her i USA, arbejdet for nogle af de helt store auktionshuse og er nu Audemars Piguet's in-house historiker med ansvar for at samle og fortælle APs historie. En mand, der er mildest talt velbevandret i mekaniske ure, auktionspriser, hvad der er hot og not osv. Han har bl.a. hjulpet både Eric Clapton og John Mayer med deres ur-investeringer....jeg har sjældent lært så meget på en biltur. Han skal også holde indlæg på Hodinkee's Collector's Summit, der finder sted her i NY i december, hvor han skal fortælle om hvordan man samler på AP.

Som det altid sker når 5 urtosser er samlet i en bil, så skulle vi lige sammenligne hardware. Michael vandt selvfølgelig...Han bar et AP Royal Oak Serie A - jeg mener det var nr. 96...så bliver det ikke mere eksklusivt/sjældent. Uret er her

İmage

Efter en time var vi fremme og trådte ind i Manfredi Jewels. En kæmpe butik med masser af high-end mærker. Umiddelbart mangler de kun Patek, Lange, JLC og måske Panerai i at have alt hvad hjertet kan begære.

İmage

Arrangementet gik selvfølgelig ud på at se butikken, mærke på urene, men også på at få talt med forskellige mennesker, der er nogenlunde lige så skøre som en selv. Ganske sjovt.

Lad os kigge lidt på varerne...vi kan jo starte med Richard Mille. Det er jo en rig forstad til New York...

İmage

Så kan vi tage Urwerk, som jeg heller ikke helt kan forstå

İmage

Ulysse Nardin var med i udvalget - og med et pænt line-up

İmage

İmage

F.P. Journe var på hylderne - altid en fornøjelse

İmage

Suk...en eller anden dag...

İmage

En af de hårdere modeller fra FPJ

İmage

Og lidt til kvinder og sportsentusiaster

İmage

Og så måske et ur til væggen - hvis man bare kunne få fingre i det...

İmage

Vacheron var der med lidt gode varer

İmage

İmage

İmage

Og min favorit...1921 modellen, denne gang ikke i Boutique version

İmage

De havde også Harry Winston, som jo ikke er noget man ser hver dag

İmage

İmage

Der var lidt Girard-Perregaux - her de lidt tungere ting

İmage

İmage

Og nogle smukke, enkle modeller

İmage

Montblanc var der med et godt udvalg af ure. Dels var der nogle af de helt high-end, som bliver håndlavet i niveauet 2-3 ure pr. urmager pr. ÅR...dem fik jeg ikke et billede af, sorry.

Der var også denne, som minder rigtigt meget om JLC's nyeste Universal Time i looket, men ikkei funktion. Montblanc kom nu først.

İmage

Audemars havde et helt hjørne for sig selv i butikken med lidt blandet guf som man nu har det i en urbutik i forstæderne...

İmage

İmage

İmage

Denne Millenary havde min nye bekendte, Michael fra AP også...suk...

İmage

Når de nu ikke havde Lange, så kunne Glashütte jo pænt træde til - og det gjorde det godt. Jeg kan altså godt lide tysk urmageri!

İmage

İmage

Her er den seneste Panoinverse - nu med automatic, så den vist hedder Panoautomatic Inverse...eller sådan noget. Men flot er den

İmage

Man bliver helt træt...men vi var ikke færdige. Blancpain kunne man også kigge på

İmage

Mums!

İmage

Omega var der med et solidt antal flotte ure

İmage

İmage

IWC var der også

İmage

İmage

De havde også andre mærker som Brequet, Ball, Bell & Ross, Hamilton mv. - men dem har jeg ikke billeder af. I stedet lad os gå ned i bunden af butikken, hvor de brugte ure - og lidt andet godt - holder til.

Her kommer lidt af de brugte ure - også her er vi på højt niveau med Patek, Lange, Parmigiane og lidt andre småting. Suk

İmage

İmage

Der var også en brugt Panerai...

İmage

For mig var der to af de brugte ure, der skiller sig ud. Dels denne Amvox 1 i den sjældne R-version

İmage

...og så lige denne fra Laurent Ferrier...suk

İmage

Det viste sig så, at de også førte Laurent Ferrier ure...hold nu op. Her en lille ting til USD 55,000

İmage

İmage

Distributøren var der i egen person - og bar et Laurent Ferrier med den flotteste blå skive og diverse andre detaljer. Speciallavet til ham. Og billederne er dårlige - mine hænder rystede. Den blå farve var flottere i virkeligheden - og se rotorens farve på det uskarpe billede af bagsiden!!

İmage

İmage

De førte så også lige Kari Voutilainen - en af de vildeste/bedste 'independents' i verden...

İmage

İmage

İmage

Og tilsidst aftenens overraskelse for mit vedkommende. Ressence uret er bare for VILDT. Billederne giver heller ikke her den fulde oplevelse. Det var noget af det flotteste og mest anderledes jeg har set længe. Og til kun USD 42,000....suk. Se nu lige her

İmage

En smuk bagside

İmage

En smuk profil

İmage

Og så lige forsiden en gang til....hold nu op, hvor var det flot.

İmage

Nårh ja, det var jo også en juveler-butik. Der var masser af vilde smykker - her er en lillebitte smagsprøve

İmage

Så var det bare at sætte sig ud i Überen og køre tilbage til New York...

Claus

[-]
  • KimT
Svar
Hej Claus

Tak endnu engang for dine tur fotos, det er bare spændende at få et lille kig med fra side-linjen.

Det sidste ur med den sorte overflade er så fantastisk og anderledes....det er virkelig et drømme ur Icon_e_surprised
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
Icon_not Icon_Up
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
(14-10-2015, 07:47 PM)Miwes Skrev: Hej Claus

Tak endnu engang for dine tur fotos, det er bare spændende at få et lille kig med fra side-linjen.

Det sidste ur med den sorte overflade er så fantastisk og anderledes....det er virkelig et drømme ur  Icon_e_surprised

Selv tak, Michael. Det er en fonøjelse at dele det med jer. 

Ja, det ur var lige til at tage med hjem...suk....

Claus

Svar
WHOW !!!! ............... jeg mangler ord !!! Icon_not Icon_party Icon_hjerte

Hold fast, hvor kommer vi til at savne dine fede ur-relaterede oplevelser fra "The Big Apple" !!
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
(14-10-2015, 07:56 PM)pbr Skrev: WHOW !!!! ............... jeg mangler ord !!!  Icon_not  Icon_party  Icon_hjerte

Hold fast, hvor kommer vi til at savne dine fede ur-relaterede oplevelser fra "The Big Apple" !!

Ja...det var lidt vildt. En lille forhandler i en forstad....haha ;-)

Tro mig, jeg kommer også til at savne denne del af New York. 

Claus

[-]
  • pbr
Svar
FUC.... INSANE (på den gode måde selvfølgelig) Icon_party
Svar
Atter et indlæg/reportage, hvor man sidder med tilbagestrøget hår - Godt rundt om emnet, spændende og appetitvækkende - FLOT FLOT Tak!
(det er med lidt vemod, at vi står overfor, "at miste vor mand i US" Icon_blink

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
(14-10-2015, 08:19 PM)Geodoc Skrev: Atter et indlæg/reportage, hvor man sidder med tilbagestrøget hår - Godt rundt om emnet, spændende og appetitvækkende - FLOT FLOT Tak!
(det er med lidt vemod, at vi står overfor, "at miste vor mand i US" Icon_blink

Med venlig hilsen - Geodoc

Tak, Geodoc. Håber håret retter sig ;-)

Ja, det bliver lidt mere stille - både for mig og for jer. Men lad os se hvad vi kan finde på ;-)

Claus

Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)