Radium stadig aktiv
Jeg sad og søgte lidt omkring historiske remme til Panerai uret, for at se hvad farve de havde dengang og om der overhovedet var remme til salg eller det blot var noget man selv lavede ud fra hvad man nu havde af læder.

Der har været en del billeder med vintage remme i lys læder og det kunne være et bud, men nu skal det ikke kun handle om remme, for det der overraskede mig var et stykke nede i tråden, hvor man kan se at der måles omkring radioaktivitet på et gammelt Panerai.

Disse ures radium, har stadig en del stråling, selvom jeg ikke skal kloge mig på det område, så kan der måles værdier på disse samler ure, der ligger til tårnhøje priser.

Skal vi ikke gætte på at disse radioaktive samler ure, nok ikke bliver båret på håndledet, men ligger og "stråler i en boks.
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
Ingen tog skade af de gamle radium-markeringernes stråling men de blev forbudt pga. risiko for personalet når skive og visere blev produceret.
Men - natürlich - også svagere radioaktive stråling kan fanges med en Geiger-måler.

Mvh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
(20-07-2015, 02:45 PM)TioMalo Skrev: Ingen tog skade af de gamle radium-markeringernes stråling men de blev forbudt pga. risiko for personalet når skive og visere blev produceret.
Men - natürlich - også svagere radioaktive stråling kan fanges med en Geiger-måler.

Mvh. John

Det er en grufuld historie med de radium-piger der jo ikke var klar over, hvor farligt det stads har været.....tænk på at de for sjov malede deres negle og brugte det som sjov makeup, når de skulle i byen.

Det er faktisk også meget spændende med de historiske Rolex-værker og de første ur-kasser. Tænk på om man fandt sådan nogle gamle ure på et loppemarked, det ville jo være en drøm  Icon_blink

Meget spændende tråd med masser af historie og er vild med de gamle fotos af dykkere og ikke mindst den lille torpedo de kalder grisen. Er det egentlig ikke noget man kan købe som samle-objekt, denne lille mini ubåd. ?

Svar
Hej Michael, de originale remme er der langt i mellem. Hvis du søger inspiration til dit eget rem-mageri,
så vil jeg anbefale at kigge hos http://www.corrigia.com eller http://www.linvittalegione.com de har remme der læner sig meget op af de originale. Jeg har et par stykker af dem, og der er gjort meget ud af detaljerne.
Kamstrup
Svar
Super og takker for link Icon_Up

Svar
Fulgte engang en vintage rolex samler på Instagram, som på et tidspunkt blev stoppet i en lufthavn pga. urets radioaktivitets niveau. Har tidligere læst at ure som disse IKKE skal åbnes. Om det passer, skal jeg ikke gøre mig klog på.

Tilbage til ham samleren. Han skrev også på et tidspunkt i et opslag at han sjælendt bar disse meget radioaktive ure. Maks et par gange om måneden. Han lukkede desværre hans konto :(..
If you ain't using it, you abusing it!
Svar
Jeg har en sådanne:

İmage

Købt for mange år siden. Lavet på samme fabrik som lavede til Panerais udstillinger.

Min røg dog på gulvet for noget tid siden og er derfor blevet repareret og samlet igen.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar
(21-07-2015, 09:56 AM)Black Seal Skrev: Jeg har en sådanne:

İmage

Købt for mange år siden. Lavet på samme fabrik som lavede til Panerais udstillinger.

Min røg dog på gulvet for noget tid siden og er derfor blevet repareret og samlet igen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hej Torben

Hvis det er noget du vil sælge, kan du så ikke sende pb. omkring skadens omfang og en evt. pris.

Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)