Tissot Goldrun - skift af batteri?
Photo 
Hej

Er kommet i besiddelse af et lækkert Tissot Goldrun dress-ur. Det trænger "selvfølgelig" til nyt batteri, men jeg kan dælme ikke se hvordan man åbner kassen. Jeg ville tro det var med "pop" bagkasse og en lille recess til at få en åbner ned i. Men jeg kan godt nok ikke se der er et sådan indhak og med meget kraftig lup så synes jeg også det ser ud som om kassen er i ét stykke(!!) Icon_e_surprised Icon_head

Ét par billeder skal I da lige have. Det gør jo det hele lidt sjovere Icon_blink

İmage
Der er kasse (som dog bærer lidt præg af beskidte fedtfingre indvendigt) samt en generisk manual. Manualen er absolut ingen hjælp, skriver kun hvordan man stiller uret og fortæller om EOL indikation, så absolut ej brugbar. Ikke engang modelnummer står der - gad vide om det har stået på noget, der nu er long gone? (se næste billeder)
Tykkelsen er lige omkring 5 mm (formentlig 4,9 hvis man spørger fabrikken som det Goldrun de har pt. med safirglas) og diameter 33,5 siger (plastic)skydelæren.

İmage
Et closeup af skiven. Superflot i virkeligheden og det plane safirglas får det til at se meget tyndt og fint ud. Desværre sandblæst aluminium (næsten hvid), havde foretrukket guld eller noget mere retro, men hvad faen, smag og behag skifter jo fra tid til anden og til prisen skal jeg vist ikke klage. Overvejer om man skulle sætte en krokodille eller python-rem på den i stedet og en forgyldt foldelås. Lys brun eller vinrød rem. Det vil i omegnen af fordoble prisen Icon_lol

İmage
Et shot af bagsiden hører sig da til. Derfor jeg ikke 100% ved om hvilke papirer man kan forvente der oprindeligt har været med. Kassen er jo heller ikke hvad jeg helt vil forvente hvis uret skulle sælges på normal vis. I det mindste så er graveringen da klart blandt de sjovere og der er heldigvis ikke navn i.

İmage
Godt nok svært at fotografere, men oppe ved kl. 12 er der hvad der ligner en vægt og inde i vægsten står der 750. Der er også et fransk eller schweitzisk mærke for guld. Lødigheden er som stemplet med vægten siger 750 promille eller 18 karat Icon_hjerte
Sælger troede uret var belagt med 24 karat Icon_rul (auktion, bød og vandt)

Nå, men hvis nogen kan give gode råd om hvordan jeg får et nyt batteri i vidunderet, så lytter jeg gerne. Vil helst selv kunne klare småting som batteriskift. Det gør jeg med mine andre ure. Overlader dem helst ikke til tilfældige studentermedhælpere i centrenes ur og smykkeforretninger. Eller om jeg må bide i det sursøde æble og bevæge mig ind til en rigtig ur-forretning med expertisen i orden...

Nogen der ved hvad motor der sidder i? Gætter på ETA E64.111 som de andre ~5mm Goldruns
Mvh Morten
- Et skibschronometer? - Når man ikke kun sejler i sin egen sø!

Svar
Jeg tør ikke ligge hovedet på blokken men jeg kan se at saphirglasset er monteret i plastikpakning og hvis der ikke er det lille udsnit i bagkassen er jeg ret sikker på at kronen skal trækkes af og glasset kan derefter pumpes af, hvis man har det værktøj hvor spidsen passer på kronerøret, i princippet en cykelpumpe der skaber overtryk i kassen så glasset skydes af. Gir det mening Icon_not
P.N.
Svar
İmage

Værktøjet ser sådan ud
P.N.
Svar
Mange tak for svar!

Så er spørgsmålet om jeg selv tør give mig i kast med det  Icon_e_confused Der kunne jeg godt lige tænke mig et par billige øve-objekter før jeg prøver på et Goldrun Icon_blink
Men... Så er værket/kronepinden vel tilpasset til at man bare "voldhiver" i kronen eller hür? Normalt så er der jo et sted på værket man skal trykke ned for at kronen uhindret kan hives ud...
Dernæst at samle det igen... OK, selvfølgelig kan det lade sig gøre, men trods alt noget lidt andet end en pop-bagkasse.

Troede kun det var billige "engangs"ure der brugte den teknik? Havde engang (dvs. sort of har stadigvæk) et reklame-ur der formentlig var samlet på den måde. Batteriet løb tør og manualen der var fransk (som jeg forstår ingenting af) sagde noget i retning af træk kronen ud og glasset popper af. Til sidst kom kronen ud. Glasset gik ingen steder. Var ikke helt så klog dengang, så til sidst tænkte jeg hvad faen og savede forsigtigt rundt om glasset og værket kom ud. Lavede så en lille holder i plexiglas fint drejet ud mv., så det reklameur er nu et lille bord-ur Icon_lol

Du har formentlig ret i dine antagelser af safirglasset sidder i en plasticpakning, ligner der sidder hvid plasticring omkring. Gør "alle" safirglas ikke det?

Nå, men ellers må jeg jo bare aflægge en lødig butik et besøg. Nu arbejder jeg (heldigvis) ikke inde i centrum af København længere, så der kommer jeg (desværre) ikke så tit længere. Er det noget f.eks. Hvelplund (kan se de er forhandler af Tissot, usikker på Klarlund) kan klare mens man venter? Evt. nogle lødige ude omkring Herlev, Ballerup el. Rødovre?
Mvh Morten

Svar
Ja viserstilleakslen er i to dele en halvdel i kronen og en halvdel i værket
İmage

Her er systemet som Tissot bruger på andre modeller.
P.N.
Svar
Hej gutter

Tit er det ikke nødvendigt at have de tidligere indlæg med som citat og det kan virke voldsomt at have de samme indlæg citeret i en masse indlæg efter hinanden. I har citeret hinanden i alle svar i denne tråd, men det er også lidt anderledes her i det nye software, hvor der er flere muligheder.

Trykkes der på "Svar" inde i det tidligere indlæg citeres det og kommer altså med i ens nye indlæg.
Trykker man på "Nyt svar" under indlægget citerer man ikke det tidligere indlæg, hvilket i mange tilfælde ikke er nødvendigt.
Derudover er det er der en knap son hedder "Citer" og dens funktion er beskrevet her http://urdebatten.dk/showthread.php?tid=79838

Jeg har lige slettet alle de mange ens citater i jeres indlæg for overskuelighedens skyld Icon_blink

Klik på billedet for at få det større.
İmage
Svar
@ KimT

Jeg vil gøre mit bedste Icon_smil 
Ikke sådan når man har været inaktiv i et stykke tid, vender tilbage og så er der sket kæmpe forandringer Icon_flag
Det ser ret godt ud! Icon_Up

@ P.N.

Ahh, tak for billede! Så giver det jo straks mere mening. Tror dog stadig jeg nok lige aflægger en lødig biks et besøg, om ikke andet så også for at få bekræftet hvad metoden er og de får lov at gøre det på Goldrun'en- i hvert fald her første gang. Så kan jeg altid skaffe et billigt øveobjekt og købe el. fremstille værktøj dertil.

Sådan var pinden ikke på det reklameur. Det var en helt normal pind (og ditto med "knap" på værket til frigørelse), så nok mere held end forstand at værket ikke tog (mærkbar) skade.
Mvh Morten

Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)