Automatisk værk Vs. Manuelt værk
#1
Halløj her inde.
Har et lille spørgsmål som jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med.
Er lidt ny i ur-nørde-verden, og er rigtig glad for det Icon_e_biggrin . Har i en del år haft mig et stort drengerøvs Breitling med automatisk værk, og har været rigtig glad for det. Men som jeg blev ældre, synes jeg også mit ur skulle føgle med. Så jeg gik ud og invisterede i et Panerai(også med automatisk værk). Eftersom jeg går meget med urene, tænkte jeg, hvad er bedst? Et automatisk eller et manuelt. Er ikke interesseret i quartz værker. Tænker på slid etc. Går og leger med tanken om at anskaffe et til Icon_e_biggrin

Håber i kan hjælpe
Svar
#2
Velkommen til!

Jeg mener afgjort ikke, der er noget "bedst". Begge er jo - som langt de fleste af os urnørder foretrækker det - mekaniske værker, der skal trækkes op, typisk efter omkring halvanden til to døgn. Og det er da rigtig praktisk at det sker automatisk, når man har uret på armen, hvilket vel også er det normale for langt de fleste nyere ure. Men man kan jo også sagtens synes, at det er hyggeligt selv at skulle trække det op. Hvis man - som mange - har en række ure, man skifter mellem vil urene jo nødvendigvis komme til at ligge stille, og så skal de automatiske jo også trækkes op manuelt.

Hvad er bedst? Det er efter min mening 100% smag og behag.

/Bjørn.
Svar
#3
Ok, tak for svar. Icon_e_biggrin . Tænkte måske der var nogle fordele og ulemper ved det ene eller det andet Icon_e_biggrin
Svar
#4
Der er færre dele i urværket, som kan blive slidt ved et mekaniks ur med manual optrækning. Til gengæld bliver kronen jo mere slidt når den skal trække uret op hver dag.
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)