Nu er den gal igen...!!!
#1
Som overskriften indikerer, er der nu noget riv ruskende galt med mit ur.

Uret er et JLC Master Calendar med cal. 924.

Siden jeg havde uret i Genève for at blive reguleret, har det faktisk gået rigtig pænt indtil d. 2/7.

Derefter er der sket en katastrofal ændring i gangen på uret.

Fra d. 2/7 til 9/8 har uret/værket gået hele 62 gange hurtigere end de tidligere perioder fra uret blev reguleret.

Denne faretruende ændring får jo alle alarm klokker til at ringe...!!!

a) Trænger uret til service?
b) Har uret været udsat for magnetisme?
c) Har uret fået slag eller på anden måde været udsat for ekstrem brug?

Jeg mener med rette at kunne svare nej til alle ovenstående muligheder.

Hvorledes forholder andre sig til, hvis deres ur pludselig ændret så markant gang/præcision/ydeevne?

De bedste hilsner
BobT
Svar
#2
Mit gæt er klart et slag - og at det ikke er alvorligt faktisk - ofte balanceakslen der sidder skævt e.l.
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#3
Magnetisme - i hvert fald ved mine erfaringer - får uret at gå ujævnt; det vinder, det taber, amplitude svinger fra skidt til supergodt...
Hurtigt til EGG hos en urmager.
Vinder det jævnt, ville jeg være enigt med min noble navnebroder Hannova Icon_e_wink
Men diagnoser kan ikke laves fra afstand (medmindre man en synsk - og dem har jeg ikke rigtigt mødt her på urforumet), så, hurtigt til en venligt urmager som har udstyr som kan fortælle, hvor den halter og som gider at åbne klokken og kigge ind i værket uden at den tager flere uger eller skal sendes til Schweiz... (f. eks. Peter Halse i Horsens, Bo Mølback i Kbh, mm.). Anden oplagt mulighed er at møde op hos AD (Ole M. ?) - dog mest hvis du er gode kammerater med dem (= urmageren gider at se på sagen med det vuns).
God weekend - John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
#4
Hej 2 x John

Tak for jeres svar omkring mit ur. Jeg er nu ret sikker på afvigelsen ikke skyldes at balanceaksen sidder skævt. Det kan selvfølgelig være magnetisme.

Jeg tænker også at få uret på en vibrograf for at få en afklaring.

Indtil da er her de observationer jeg har gjort mig:

İmage

Jeg er usikker på, om et ændret brugsmønster muligvis kan være årsag for den markante ændring. At uret pludselig vinder 1 sek/døgn er jo nok acceptabelt for de fleste, men ændringen fra tidligere observationer er jo i dette tilfælde meget ekstremt.

I løbet af alle måleperioder er uret, hvis ikke dagligt så jævnligt aflæst og sammenlignet med tidskilden (time.euro.apple.com), for at sikre der ikke er tale om udsving over perioden eller i løbet af døgnet.

Alle tidsmålinger er foretaget via stopursmetoden, hvor et stop ur startes når sekundviseren på uret rammer 0/60 og stoppes når tidskilden viser xx:xx:00. Dette gentages 3 til 5 gange for at udregne et gennemsnit, usikkerheder ved stopursmetoden kan ikke udelukkes, men jeg kan med tilfredshed opnå en sikkerhed 0,1 sek.

Måleperiodernes længe er relative lange for yderligere at eliminere usikkerheder ved stopursmetoden.

De bedste hilsner
BobT
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: